Anar al contingut

ENTREVISTA

Neo Sala, CEO de Doctor Music: «El festival ha sucumbit a la tempesta perfecta»

La cita musical ha anunciat aquest dimecres la cancel·lació de l'edició prevista al circuit de Montmeló els dies 12, 13 i 14 de juliol

Ramón Vendrell

Neo Sala, CEO de Doctor Music: «El festival ha sucumbit a la tempesta perfecta»

Pau Cortina

La promotora Doctor Music ha anunciat aquest dimecres la cancel·lació del festival que s’havia de celebrar els dies 12, 13 i 14 de juliol a Montmeló. El motiu és fàcil: fluixa venda d’entrades a causa, principalment, del precipitat trasllat de la cita d’Escalarre, al Pallars Sobirà, al circuit de Barcelona-Catalunya després dels informes negatius de l’Agència Catalana de l’Aigua sobre la ubicació original. Però Neo Sala, CEO de Doctor Music, hi afegeix més motius.

¿Per què ha cancel·lat el Doctor Music Festival?

Amb les vendes que portàvem no vèiem que hi pogués haver una massa crítica suficient com per tenir un ambient de festival. Una cosa és que tinguis públic a l’escenari principal a les deu o les onze de la nit quan actua el cap de cartell i una altra és que totes les hores que dura la història aquesta, en la qual hi ha sis escenaris, estigui tot sense encant. No és bo per als artistes ni per al públic. No té cap sentit.

¿Quantes entrades i abonaments portaven venuts?

La xifra exacta no la sé. Però és una xifra que en un espai tan gran com Montmeló no donava garanties que hi pogués haver ambient. Quan ens vam veure obligats a canviar d’Escalarre a Montmeló vam posar un termini de 30 dies perquè la gent que no acceptés el canvi d’ubicació tornés l’abonament. I es van tornar gairebé el 80% dels abonaments venuts fins aleshores. Ja vam veure que hi podia haver problemes però vam pensar que amb una campanya de comunicació era remuntable.

Així que el canvi d’ubicació va ser determinant.

Totalment. Quan érem allà a dalt portàvem un ritme de vendes simpàtic. Potser no hauríem esgotat les entrades, però sí que hauríem tingut un ambient com el que vam tenir fa 20 anys. Això ho teníem garantit. Hauria sortit millor o pitjor però hi havia la certesa que la gent tindria el que anava a buscar. Però a Montmeló la gent no ha respost.

¿A Escalarre hauria funcionat?

A Escalarre s’hauria fet.

El cert és que desembarcar en l’entorn de Barcelona entre el Primavera Sound i el Cruïlla, abans, i el Sónar, després, no era fàcil.

Ja, el que passa és que en aquell moment era això o res. Feia tres anys que treballàvem en això, va sortir l’opció de Montmeló, perquè abans que sortís l’opció de Montmeló estàvem a punt de cancel·lar, i vam veure que el lloc era collonut, amb zones verdes, lavabos i de tot i ens vam llançar a la piscina. Però vista l’experiència hauríem d’haver cancel·lat en aquell moment. Però vam voler intentar salvar-lo. Si rectificar és de savis, ja rectifiquem ara que falta un mes.

¿Ha sigut el Doctor Music Festival en certa mesura víctima de la bombolla de festivals que hi ha a Barcelona i voltants?

A Barcelona, als seus voltants, a tot Catalunya, a tot Espanya i a tot Europa. Però, insisteixo, nosaltres a Escalarre teníem un públic assegurat. Potser hauríem perdut diners, no dic que això fos Xauxa, però el que ha passat aquí no ens hauria passat. És clar que influeix el fet que la gent de Barcelona tingui  moltíssima oferta. I era un festival nou. I quan és un festival que neix pensat per fer-se en una vall i el trasllades a un circuit, per molta zona verda que hi hagi al públic hi ha una cosa que no li quadra.

El programa, a més, tenia potser massa redundància amb el del Primavera Sound i el del Sónar.

Sí, però és que també hem tingut la mala fortuna que aquest any el Sónar, que sempre era al juny, es faci una setmana després del nostre. Han sigut una sèrie de factors... Hem sucumbit a la tempesta perfecta.

¿Van tenir dificultats per confeccionar el cartell?

Aquest any, sobretot al juliol, tot Europa té un problema de caps de cartell. Pel motiu que sigui, és un any de secà, sense grans artistes que estiguin fent festivals. Tots l’hem patit. Hem agafat un any dolent també. La tempesta perfecta.

¿Va ser poc sensible l’ACA amb els seus informes negatius a la celebració del Doctor Music Festival a Escalarre?

El que va ser és desmesuarda. L’únic perill real que hi havia, suposant que plogués diversos dies seguits, que és molt suposar, era d’enfangament. Perill d’inundació no n’hi ha cap perquè això és una esplanada enorme. Tret que plogués 15 dies seguits ¡al juliol!, i llavors ja no pots ni muntar. Si sempre fossin tan estrictes, la meitat de les festes majors i fires de Catalunya no es podrien fer. Van esprémer al màxim la normativa, no sé per què.

¿De quina magnitud és el cop econòmic?

Important, però podem afrontar-lo. Tot i que els diners no són broma, l’important és que fa tres anys que estem superil·lusionats i treballant en aquest projecte. Fa molta pena.

Precisament xoca que la tornada del festival, que es va anunciar a so de bombo i platerets fa tres anys, hagi patit tants problemes, fins a desembocar en la cancel·lació. ¿Autocrítica?

Ara estem bolcats a cancel·lar el festival d’una manera ordenada. L’autocrítica principal seria no haver cancel·lat abans de canviar a Montmeló, no veure que podia grinyolar a la gent. És l’única autocrítica que em faig ara mateix. L’altra cosa... No podia saber que seria un any amb pocs artistes grans de gira, ni que el Sónar passaria a la setmana següent a la nostra.

¿Hi haurà un nou intent l’any que ve?

L’any que ve ho dubto moltíssim i en el futur ja ho veurem. 

¿Per què Doctor Music va vendre fa un any una part de l’empresa a la multinacional de venda d’entrades Eventim?

Un motiu, curiosament, va ser tenir finançament per al festival i estar coberts en cas que passés una cosa com la que ha passat. Però el principal va ser que estem en una època en què s’han consolidat grups internacionals que han comprat promotores a tot Europa, aquí també. Nosaltres érem una independent que arribava fins on arribava i vam veure que si no ens integràvem a un grup seria difícil competir amb la resta. Per sort, perquè ara estem avalats.