SELECCIÓ PER A VACANCES

10 sèries fresques i curtes per mirar per Setmana Santa

Seleccionem un grapat de títols recents amb què fer alguna nutritiva marató

love-death-robots-netflix-recensione 5

love-death-robots-netflix-recensione 5

6
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Setmana Santa, si no ets escolar, ni tan sols s’allarga realment a una setmana de vacances, però els pocs dies de festa seran molt preuats per als que no hagin sortit de la roda laboral des del Nadal passat. Pocs dies que poden servir per reconnectar amb el món i potser també, en algun moment, alguna nit, per recuperar una sèrie interessant de què vas sentir parlar i que va acabar mig sepultada en la llista de 'per mirar'. Per a qui no sàpiga bé cap a on tirar, aquí teniu una selecció de 10 bones sèries (no gaire llargues ni conegudes) estrenades a Espanya des de començaments d’any.

1. 'Das boot (El submarino)’', empetitiu sentines

Ja en va avisar la productora Bavaria Films en un tuit l’octubre passat: "Nou submarí. Nova tripulació. Nova història". En altres paraules, aquesta 'Das boot (El submarino)' no és tant una nova versió com una seqüela del clàssic antibèl·lic de Wolfgang Petersen del 1981. L’acció se situa el 1942, amb l’arribada a La Rochelle (França) de Simone Strasser (Vicky Krieps, la ‘partenaire’ de Daniel Day-Lewis a 'El hilo invisible'), una traductora nazi que aviat veurà els seus ideals i fidelitats posats a prova. Són vuit episodis dirigits amb solidesa per Andreas Prochaska, antic muntador de Haneke a qui devem les dues parts de ‘Morirás en tres días’ o la interessant 'El valle oscuro'. Per a qui s’ho pregunti: així és, el fabulós tema musical de l’original fa acte d’aparició. AMC (disponible sota demanda).


2. 'La economía global, esa enorme bestia’, aquest enigma anomenat diners

La carrera de Kal Penn és digna d’estudi: d’actor còmic a la trilogia fumeta de ‘Harold i Kumar’ va saltar, previ pas per 'House', a la Casa Blanca per exercir com a director adjunt de l’Oficina de Participació Pública. Ara ens el trobem com a amfitrió d’una sèrie documental que fa sorna de les bestialitats del capitalisme; tot i que l’administració Obama fes poc per ajusticiar els responsables de la crisi del 2008. Possibles contradiccions del seu protagonista a part, ‘La economía global, esa enorme bestia' és una manera raonablement divertida d’aprendre la resposta a moltes preguntes importants: ¿com es blanquegen els diners? ¿Quina és la relació entre riquesa i estupidesa? ¿Què són els diners realment, a tot això? Amazon Prime Vídeo.


3. 'Hanna', una sèrie amb extra de cine

Quan s’anuncia un altre projecte d’adaptació a sèrie d’una antiga pel·lícula, sonen les alarmes. Els crítics tornem a discernir sobre la preocupant falta d’idees en l’univers de l’entreteniment i el fàcil recurs de les propietats intel·lectuals preexistents. Però 'Hanna' és una altra història. Literalment: la història que explica no és la mateixa que explicava la pel·lícula de Joe Wright del 2011, tot i que la seva protagonista continuï sent la perillosa adolescent soldada, ara encarnada per l’excel·lent Esme Creed-Miles. Sorprèn també a altres nivells: es recolza gairebé menys en els diàlegs que en la imatge i el so, en el qual compta molt la banda sonora creada per Geoff Barrow (Portishead) amb Ben Salisbury. Realment és una cosa digna de veure/sentir. Amazon Prime Vídeo.


4. 'Informer', més crua que el tema de Snow

El Regne Unit no abaixa la guàrdia quant a ficció televisiva, i alguns dels millors, més perversament polititzats 'thrillers’ dels últims anys venen d’allà. Vegeu 'Informer', sèrie apassionant sobre la difícil feina de capturar terroristes potencials. Després d’una nit de marxa que surt malament, el britanicopakistanès Raza (Nabhaan Rizwan) és coaccionat per l’oficial antiterrorisme Gabe (Paddy Considine) per convertir-se en confident. Completa el trio central la Holly (Bel Powley), la nova companya de Gabe una mica verda. Pot costar unir els molts punts de la trama, però l’esforç i el viatge (assequible: són només sis episodis) valen la pena. Filmin.


5. 'Lorena', la història que en realitat ningú coneix

Durant molt temps, el cas de Lorena Bobbitt s’ha reduït a un acudit de mal gust, una paròdia insensible. Aquesta sèrie documental produïda per Jordan Peele (director de 'Déjame salir' i 'Nosotros’) demostra que el cas de la dona que va tallar el penis al seu marit té moltes altres lectures. Ens trasllada a una època en què la violència domèstica no s’identificava realment com un tema d’importància per a la salut pública, i en què els mitjans explotaven els aspectes més truculents de cada notícia sense atendre a matisos. ¿Una època ja llunyana? Tan sols en el temps, per desgràcia. Amazon Prime Video.


6. 'Love, death + robots’, mos d’irrealitat

La gent ja no mira sèries només quan té una o dues hores per davant, sinó també al bus, el metro o la sala d’espera del dentista, quan una 'sitcom' pot obrar miracles. Per això a Netflix comencen a proliferar les sèries en forma de petit mos, el cas d’aquesta antologia d’animació per a adults que han supervisat David Fincher Tim Miller (director de la primera 'Deadpool' i la pròxima 'Terminator'). 18 històries d’entre 5 i 15 minuts, cada una d’un director diferent, en què abunden els elements eròtics, robòtics i còmics. Si hi ha extremadament poc temps, podeu anar directament a buscar l’obra mestra anomenada 'Zima blue'. Netflix.


7. 'Now apocalypse', deliciosament dement

Gregg Araki, un dels directors clau del New Queer Cinema dels 90, explora les seves inquietuds més habituals (sexe, nihilisme, surrealisme) en format sèrie. Així és: ara mateix fins i tot directors tan provocadors com ell poden tenir-ho més fàcil per fer una sèrie que una pel·lícula. És a dir, no està tan malament això de les plataformes, ni per a aquests autors ni per als espectadors necessitats de noves sensacions. És fàcil trobar-les en aquesta comèdia sexual de ciència-ficció (en fan falta moltes més) sobre una invasió alienígena que podria ser o no la simple al·lucinació d’un Odisseu sense brúixola. Starzplay.


8. 'Special', noi gai discapacitat busca somriures 

Durant molt temps, Ryan O'Connell va fer creure a la gent que la seva coixesa era conseqüència de l’atropellament d’un cotxe, no de la seva paràlisi cerebral. Això li va permetre obrir-se camí en la vida, però abans o després havia d’acceptar la seva condició. Ho va explicar en unes memòries que van cridar l’atenció de Jim Parsons (Sheldon a 'The big bang theory'), productor de la seva adaptació a sèrie, vuit episodis tan curts com alguns de 'Love, death + robots’: 15 minuts. El mateix O'Connell encarna una versió de si mateix, un jove gai amb discapacitat que busca el seu lloc al món i una mica de vida sexual. Ni creador ni sèrie demanen la teva compassió: demanen més aviat la teva empatia i, sobretot, el teu somriure, que no els costa gens aconseguir. Netflix.


9. 'Traidores’, per a addictes a le Carré

Notícies relacionades

Acabada 'La chica del tambor', els amants de la intriga d’espies a l’estil le Carré faran bé en acostar-se a aquesta creació de Bash Doran, dramaturga que ha escrit per a 'Masters of sex' i 'Boardwalk empire'. Emma Appleton encarna Feef Symonds, una jove aristòcrata, determinada i aventurera, que s’uneix a l’Administració Pública britànica el 1945, just quan el laborisme d’Attlee guanya les eleccions. La seva principal ocupació allà dins serà... espiar en el seu propi govern a les ordres dels nord-americans, que temen una infiltració russa. Glamur, carisma (el d’Appleton, Keeley Hawes i Michael Stuhlbarg), cotxes antics, cops baixos i inesperades dosis de feminisme: el còctel irresistible està servit. Netflix.


10. 'The widow', tens melodrama al Congo 

La vídua del títol és Georgia Wells (Kate Beckinsale), una dona que viu allunyada de tot i tothom des que el seu marit, el Will (Matthew Le Nevez), va morir, en principi, tres anys abans en un accident d’avió a la República Democràtica del Congo. En principi, perquè la Georgia creu veure'l en un reportatge televisiu i es trasllada a Kinshasa per esbrinar la veritat. Sense arribar a l’altura d’anteriors  obres dels germans Harry i Jack Williams ('The missing', 'Liar', 'Rellik'), 'The widow' és un addictiu ‘thriller’ dramàtic en què els directors Olly Blackburn ('Donkey Punch') i Sam Donovan ('Utopia') poden treure les seves maneres més estilitzades. Amazon Prime Vídeo.

Temes:

Sèries