L'ÈXIT D'UN CREADOR CATALÀ

¿Per què els xinesos embogeixen amb el cine d'Oriol Paulo?

Els espectadors consideren molt estimulants les estructures alambinades del cine del director barceloní, d'aquí l'èxit de 'Contratemps' i, ara, 'Durante la tormenta'

58

58 / QUIM VIVES

2
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas
Adrián Foncillas

Periodista

ver +

Shengzhen Lu i Yanping Wu reconstrueixen mentalment la pel·lícula ‘Durante la tormenta’ per lligar els últims caps i sentenciar si el guió quadra. Quadra, acorden després d’uns minuts embastant escenes i diàlegs. “És una història d’amor. Vaig llegir la sinopsi abans de venir perquè la pel·lícula anterior d’aquest director (‘Contratemps’) em va costar entendre-la, vaig haver de veure-la una segona vegada”, aclareix Lu, publicitària de 26 anys, a la sortida d’un cine del barri pequinès de Shuangjing. Wu, representant d’artistes de 25 anys, es declara admiradora del director. “Me la descarregaré d’internet per veure-la una altra vegada i apreciar tots els girs de guió”, afegeix.

Les pel·lícules alambinades i denses del barceloní Oriol Paulo aquí són contraculturals. Cap dictadura col·loca davant les pantalles el seu poble per estimular el seu intel·lecte i la Xina no és una excepció. L’oferta, amb escassíssimes excepcions, sol ser depriment. Oscil·la entre les grans produccions nacionals, amb més soroll que substància i sobredosi de propaganda, i el grapat de desenes de pel·lícules estrangeres que Pequín permet estrenar per protegir la seva indústria: més ‘Fast & furious’, ‘Transformers’ i similars que subtileses europees. La televisió és un altre erm, amb comedietes de noies la missió vital de les quals acaba en el matrimoni i grolleres representacions històriques amb pèrfids japonesos i xinesos heroics. No estranya que a la Xina triomfin les produccions coreanes o japoneses.

Notícies relacionades

Aquest cabdell de dimensions temporals paral·leles i subtrames és estimulant per a una elit intel·lectual. Passa que una elit és molta gent en un país amb 1.300 milions d’habitants i així s’explica l’èxit del cine de Paulo. “He vingut perquè em va encantar ‘Contratemps’. Els directors xinesos, quan intenten fer un cine de suspens intel·ligent, acaben filmant idioteses. Mai veig cine xinès”, assenyala Tientien abans d’entrar a la sala. El públic d’un dia laboral estava format per joves urbanites universitaris i alguns professionals liberals.

7-estrenos-durante / periodico

Els xinesos consumeixen una ínfima part del cine a través de l’afaitat circuit de sales. A l’abast tenen diverses plataformes, legals i il·legals, i botigues físiques on pots comprar per l’equivalent a un euro qualsevol pel·lícula acabada d’estrenar. D’aquest magma va emergir el milió de descàrregues que va convertir ‘Contratemps’ en la pel·lícula espanyola més vista aquí. El romanticisme ha resistit la segona cita. ‘Durante la tormenta’ aconsegueix una puntuació mitjana de 8,8 entre 33.000 usuaris al web de referència Dazhong Dianping. “No vaig apartar ni un moment els ulls de la pantalla ni vaig anar al bany perquè temia perdre’m qualsevol detall. Tot i que és una història plana, el director la converteix en excitant a l’encadenar un clímax rere un altre. Estava una mica confós, però la vaig entendre al final”, jutja un usuari. La majoria traspua aquesta satisfacció pel repte intel·lectual superat.