Anar al contingut

CONTINGUTS AUDIOVISUALS

Apple es llança per fi a la batalla de l''streaming' amb asos com Spielberg i J. J. Abrams

Apple TV+ debutarà a la tardor a més de 100 països amb contingut original

Idoya Noain

Apple es llança per fi a la batalla de l''streaming' amb asos com Spielberg i J. J. Abrams

Michael Short

Els analistes que estudien i coneixen Apple saben que, ja a l’era de Steve Jobs, hi havia “obsessió amb els continguts” a la companyia. Finalment el 2019, amb el seu negoci en constant evolució, els seus productes de ‘hardware’ veient per primera vegada el sostre a prop i l’àrea de serveis en expansió, aquesta obsessió es comença a sadollar. Aquest dilluns a Cupertino (Califòrnia) s’ha anunciat el llançament aquesta tardor d’Apple TV+, un servei de 'streaming' que oferirà a més de 100 països contingut original exclusiu creat per pesos pesants de Hollywood com Steven Spielberg o J. J. Abrams.

De moment es desconeix quin preu tindrà la subscripció, que permetrà descàrregues i no tindrà anuncis, però el segur és que, tot i que més tard que rivals com Netflix o Amazon, Apple arriba determinat a competir amb força.

En els últims mesos s’havien anat filtrant detalls de fitxatges com el de Spielberg, que serà productor executiu en la resurrecció d’'Amazing Stories'; Abrams, que ha preparat la sèrie 'Little Voice' amb la cantant Sara Bairelles o Reese Whiterspoon, Jennifer Aniston i Steve Carell, que protagonitzaran la sèrie 'The Morning Show'. Aquests noms s’han confirmat aquest dilluns, com els de M. Night ShyamalanSofia CoppolaDamien ChazelleRon HowardOlivia Spencer, Kumail Nanjiani Emily Gordon, i la producció de sèries com 'See', amb Jason Momoa i Alfre Woodward.

En total, segons informacions de premsa (no confirmades a la presentació), Apple pensa invertir ara per ara entre 1.000 i 2.000 milions de dòlars en aquest contingut propi, encara lluny dels entre 8.000 i 10.000 milions que se li calculen a Neflix o els 5.000 d’Amazon.

La ubiqüitat dels seus aparells

La casa de la poma, no obstant, juga amb un avantatge que no tenen els seus rivals i que ha resumit a la perfecció un altre dels fitxatges més potents d’Apple TV+: Oprah Winfrey, una figura de dimensió i influència fenomenal als Estats Units que torna a les pantalles amb dos documentals i un club de lectura. "Són en mil milions de butxaques, és la millor oportunitat de tenir un impacte genuí", ha dit. En realitat, entre telèfons, tauletes, rellotges, ordinadors i caixes de televisió Apple té 1.400 milions d’usuaris.

Precisament la ubiqüitat dels seus aparells és el punt més fort d’aquesta entrada al món de l’'streaming', que s’agita també aquests dies amb les imminents arribades d’altres jugadors com DisneyWarner i Comcast. Aquesta ubiqüitat ja va ajudar l’empresa a aconseguir 50 milions de subscripcions a Apple Music fins i tot després d’arribar a aquest terreny anys després que Spotify (que ara ha presentat una demanda davant de les autoritats europees per competència deslleial).

Un producte familiar

L’arribada d’Apple TV+ també té les seves ombres. La presentació d’aquest dilluns l’han precedit diversos articles en premsa generalista i especialitzada tant en tecnologia com en Hollywood on s’apunta que no tot flueix a la perfecció. Es parla de microgestió excessiva i també d’un desmesurat focus en grans noms més que en la qualitat del contingut per si mateix. I s’ha publicat que Tim Cook, el conseller delegat d’Apple, està entossudit que la seva plataforma sigui un assumpte per a tota la família que no entri en terrenys d’arestes de política o religió o d’excessiva càrrega de violència o sexe i on les produccions no posin sota una llum negativa la tecnologia. Són factors que han contribuït a la sortida d’alguns creatius vinculats originalment a projectes com els de Spielberg, tot i que hi ha fonts que asseguren que el contingut més explícit o potencialment discutit s’està analitzant cas per cas.

La presentació d’Apple ha permès també entendre millor la dimensió que els serveis estan cobrant en una empresa que va néixer creant primer ‘hardware’ i ‘software’. Perquè a més d’Apple TV+ s’ha anunciat el llançament al maig d’una renovada Apple TV, que amb similituds al servei que ofereix ara Amazon permetrà no només l’accés a pel·lícules, documentals o sèries sinó també des d’aquest mateix punt a subscripcions de canals de cable, d’esports o fins i tot altres plataformes. Netflix ja havia anunciat per endavant que no entraria en aquesta oferta però la presentació d’avui ha donat pistes que altres com Amazon o Hulu sí que hi han accedit. En joc no està només el contingut, sinó les dades dels usuaris.

Un nou quiosc

Als serveis de contingut audiovisual presentats aquest dilluns per Apple se n’hi sumen, a més, un de jocs, Apple Arcade, una targeta de crèdit virtual i una altra de física i un servei de notícies, Apple News+, que eleva el servei de notícies que la companyia ja oferia gratuïtament convertint-lo en un de pagament però ampliant considerablement la seva oferta. 

De moment Apple News+ es llança als EUA i el Canadà, on donarà accés a 300 revistes i a diaris com 'The Los Angeles Times' i 'The Wall Street Journal' (d’altres, com 'The New York Times' i 'The Washington Post’ han optat per no integrar-se i no perdre el percentatge que Apple es queda de les subscripcions). Més endavant aquest any es llançarà a Austràlia i el Regne Unit.