Anar al contingut

LA INDÚSTRIA DE L'ENTRETENIMENT

L'asfixiant superoferta de les plataformes de 'streaming'

El desembarcament a la tardor d'Apple TV+ i Disney+ apunta cap a un futur sufocant per a la cultura pop audiovisual

Juan Manuel Freire

L'asfixiant superoferta de les plataformes de 'streaming'

La batalla de l’‘streaming’ no s’acaba, només es torna més complicada. En la seva última presentació èpica a Cupertino (Califòrnia), Apple ha revelat, entre altres novetats, un servei basat en continguts originals encarregats per la companyia: Apple TV+, que ocuparà la franja estrella en la seva redissenyada aplicació Apple TV.

Els seus col·laboradors en l’aventura ja s’havien anat coneixent regularment a través de les publicacions de la indústria. Pesos pesants de l’entreteniment com Steven SpielbergJ.J. Abrams i M. Night Shyamalan; directors de prestigi com Sofia Coppola i Damien Chazelle, o estrelles carismàtiques com Reese WitherspoonJennifer Aniston i Steve Carell participaran en sèries i pel·lícules exclusives de la companyia (no només) tecnològica.

Apple TV+ arribarà la pròxima tardor, quan s’espera que faci també el seu desembarcament Disney+, tot i que cal veure si aquest últim servei no tarda una mica més a arribar a Europa, on haurà de fer adquisicions o coproduir nous títols per complir la norma d’allotjar un 30% de contingut europeu.

Diversos mons en un

Segons va explicar The Walt Disney Company a inversors el novembre passat, Disney+ es concentrarà en l’entreteniment familiar i oferirà diferents experiències d’usuari, segons quina sigui la teva marca favorita de la companyia: Disney, Marvel, ‘La guerra de les galàxies’, Pixar o National Geographic.

Hi ha expectació al voltant de les sèries spin-off de ‘Star wars’ (‘The Mandalorian’ i ‘Cassian Andor’), però també resulta altament intrigant aquesta nova sèrie d’‘Alta fidelitat’ protagonitzada per Zoë Kravitz, no sabem si al paper de filla de Marie DeSalle, la cantautora a qui va donar vida la seva mare, Lisa Bonet, en l’adaptació al cine del 2000.

Un nou HBO

Apple TV+ no es mira al mirall, no almenys de moment, d’un mastodont com Netflix. Mentre que la despesa de Netflix per a aquest any podria arribar als 10.000 milions de dòlars, el pressupost inicial d’Apple TV+ es situaria a tot estirar en els 2.000 milions.

De moment, Apple TV+ s’assembla més a HBO. O més ben dit... El que fins ara havia significat HBO; més la qualitat que la quantitat.

El juliol passat, John Stankey, executiu de la companyia telefònica AT&T (nova propietària del grup Time Warner, al qual pertany HBO), va fer una xerrada en la qual proposava aquest repte als empleats de la prestigiosa marca: “Vull més hores d’‘engagement’. No dic hores a la setmana, ni al mes. Necessitem hores al día”.

Uns mesos després, Richard Plepler, director executiu d’HBO, dimitia després de reunions poc productives amb Robert Greenblatt (ex-NBC, ex-Showtime), nou president del que ja no és Time Warner, sinó WarnerMedia.

L’empenta de Prime Video

Sota la direcció de la nova cap Jennifer Salke, el Prime Video d’Amazon està tenint una important transformació. Fa un temps es van treure de sobre diverses dramèdies de culte i van començar a buscar la manera de colar-se en la conversa cultural massiva. La seva drecera va ser una sèrie d’‘El Senyor dels Anells’ que es prepara ara mateix en el secretisme més absolut, tot i que la història de base sigui ben coneguda.

Prime Video planeja, a més, plantar cara a Netflix en l’assumpte del cine exclusiu. Vol arribar a les 30 pel·lícules pròpies a l’any: 10 d’elles, de prestigi i amb ambició de premi, es veurien també en cine, mentre que la resta anirien directes a la plataforma. Entre aquestes últimes trobaríem títols acordats amb Blumhouse Television (divisió de tele de la productora de ‘Déjame salir’ y ‘Nosotros’) o Blossom Films, la companyia de Nicole Kidman.

Per a l’espectador (per no dir els periodistes especialitzats en cultura pop), aquesta sobreabundància és tan estimulant com asfixiant. I per a les nostres butxaques, un problema: en una llar mitjana potser es poden permetre pagar per un, dos i fins i tot tres serveis, però no per tots. Tocarà escollir, discernir i deliberar.