Anar al contingut

GÈNERE EN AUGE

El cine de terror que queda per arribar el 2019

'Nosotros', la segona pel·lícula del director de 'Déjame salir', marca la cartellera d'aquesta setmana

Altres títols molt esperats del gènere, tant seqüeles com originals, arribaran els pròxims mesos

Juan Manuel Freire

El cine de terror que queda per arribar el 2019

Universal Pictures

Per molts, el terror no és un lloc enfonsat, sinó el seu lloc feliç. I aquesta legió d’amants de l’insòlit i el catàrtic està de celebració aquesta setmana: se’ns ha estrenat per fi ‘Nosotros’, la nova pel·lícula de Jordan Peele, còmic de prestigi que fa, sense perdre afany satíric, de veritable artista del pànic.

Com el seu anterior ‘Déjame salir’, amb la qual va guanyar l’Oscar el millor guió original, Peele entrega un perfecte entreteniment terrorífic amb aires de paràbola política, seguint i sublimant els plantejaments del genial Rod Serling per a ‘Dimensión desconocida’; precisament la sèrie la nova versió de la qual ha supervisat (s’estrena l’1 d’abril als Estats Units).

Un dels seus capítols en concret ha servit de model a Peele per a aquest nou malson amb crítica social incorporada. Ens referim a ‘Mirror image’, de 1960, en el qual Vera Miles (la Lila Crane de ‘Psicosi’ i la seva primera seqüela) es creuava amb si mateixa a una estació d’autobusos. Aquí és una família nuclear afroamericana la que es creua amb una altra versió de si mateixa, una mica més salvatge, durant unes vacances a Santa Cruz, on tres dècades enrere la mare i esposa (una excel·lent Lupita Nyong’o) havia patit una experiència traumàtica.

L’etern tema del doble, del reflex odiat, serveix al cineasta per aixecar una reflexió sobre la por de l’altre en la qual cap una fabulosa mitologia amb aires d’‘El ferrocarril subterráneo’. Sense renunciar a l’humor oxigenant, Peele ha construït una obra de complexitat, ambició i rigor apassionants, la confirmació d’un director que podria dictar el futur del terror.

Del terror, a seques, i no de ‘terror elevat’, aquesta etiqueta que només poden utilitzar els qui consideren que el terror és, intrínsecament, una cosa inferior. Igual que quan es parlava d’humor intel·ligent, com si l’humor fos, en essència, una idiotesa.

Tot i que en alguns estaments oficials encara no se n’hagin adonat –encara fa mal el menysteniment a ‘Hereditary’ als Oscar–, el terror és una cosa molt gran. Per molts, les produccions que presentarem a continuació, moderadament econòmiques, són més anhelades que qualsevol ‘blockbuster’ de superherois.

1. ‘Cementerio de animales’, tornada a territori sagrat

¿Ha passat prou temps per a una altra versió de la novel·la de Stephen King? 30 anys (glups) són bastants. I a més, reconeguem-ho, la versió de Mary Lambert de 1989 no era cap obra mestra, malgrat comptar amb un gran nen assassí. La missió de fer justícia al gran referent literari va a càrrec ara de Kevin Kölsch i Dennis Widmyer, autors de la interessant ‘Starry eyes’, història de transformació amb ressons de Cronenberg i Zulawski. El repartiment és francament seriós, començant pel matrimoni central, encarnat per Jason Clarke i Amy Seimetz. Estrena: 5 d’abril.


2. ‘La Llorona’, mirant cap al folklore mexicà

Aquesta producció de James Wan, pare de les sagues ‘Saw’, ‘Insidious’ i ‘The conjuring’, es basa en la popular llegenda llatinoamericana sobre una dona que, segons la versió, va perdre o va matar els seus fills i ara vaga de nit intentant reemplaçaments. En aquesta revisió, Linda Cardellini és una treballadora social que prova d’amagar els seus fills de l’espectre; i Tony Amendola, el sacerdot (el mateix Padre Pérez d’‘Annabelle’) convertit en el seu aliat. Dirigeix Michael Chaves, a qui devem el vídeo de ‘Bury a friend’ de Billie EilishEstrena: 18 d’abril.


3. ‘El hijo’, el negatiu de Superman

¿I si Kal-El no s’hagués convertit en Superman, sinó en un Damien com no n’hi ha? ¿Què passaria si el nen de ‘Midnight special’ hagués tingut pitjors maneres? Sobre tot això sembla elucubrar aquesta producció de James Gunn, que abans d’iniciar la saga ‘Guardians de la galàxia’ va provar sort en el terror amb ‘Slither: la plaga’, en la qual també tenia protagonisme Elizabeth Banks. I ja havia trastornat el cine de superherois amb la fosca ‘Super’. Tant de bo ‘El hijo’ sigui això, súper. El tràiler és inquietant. En el bon sentit. Estrena: 24 de maig.


4. ‘The perfection’, l’aparent perfecció

Des de la seva estrena al Fantastic Fest d’Austin (Texas), la rumorologia al voltant d’aquest thriller de terror amb fons de música clàssica no pot ser més encoratjadora. El director Richard Shepard (grans capítols de ‘Girls’) ha esmentat el Park Chan-wook d’‘Oldboy’ i ‘La doncella’ entre les seves influències per al film, que segons alguns arriba al sublim deliri del millor De Palma. Dos prodigis del chelo (Allison Williams i Alaina Huffman) es reuneixen a Xangai i... fins aquí podem escriure. Es veurà a Netflix. Estrena: 24 de maig.


5. ‘El sótano de Ma’, una altra Octavia Spencer

‘El sótano de Ma’ és una altra proposta per al 2019 de Blumhouse, la productora de ‘Nosotros’, experta a convertir projectes barats en fenòmens i fins i tot franquícies rendibles; compte també amb la pel·lícula-amb-monstre ‘Sweetheart’. Tate Taylor, director de ‘Criadas y señoras’, es reuneix amb la seva favorita Octavia Spencer per a una cosa molt diferent: una ració de terror psicològic en la qual aquesta actriu, habitualment la viva imatge del bé, és el mal personificat; una psicòpata que s’obsessiona amb un grup d’adolescents. Estrena: 7 de juny.


6. ‘Muñeco diabólico’, un Chucky últim model

Per a què negar-ho: aquest remake de l’èxit sorpresa de 1988, així d’entrada, fa una mica de mandra. En essència per ser l’única aventura de Chucky sense el vistiplau del seu cocreador Don Mancini després de tres dècades i set entregues. Mentre Mancini prepara la seva pròpia sèrie sobre el personatge amb producció de Nick Antosca (‘Channel zero’), MGM prepara una nova versió de l’original en què Chucky ja no és un ninot posseït per un assassí en sèrie, sinó una espècie de robot assassí. Acabarem passant per taquilla, només per pura morbositat. Estrena: 21 de juny als EUA; aquí per confirmar.


7. ‘Annabelle 3’, nina incorregible

Mentre arriba el seu probable ‘crossover’ amb Chucky, assistim aquí a la tercera aventura en solitari d’Annabelle, després de les molt rendibles ‘Annabelle’ (2014) i ‘Annabelle: Creation’ (2017) que van recaptar, respectivament, unes 39 i 20 vegades el que van costar. Suposarà la tornada a la cleda de Patrick Wilson i Vera Farmiga com a Ed i Lorraine Warren, els investigadors del paranormal. S’emportaran la nina a la seva sala d’artefactes per tractar (segurament en va) de corregir el seu comportament. Debuta com a director Gary Dauberman, guionista de les dues anteriors. Estrena: 3 de juliol.


8. ‘Midsommar’, el pitjor estiu de les seves vides

El director Ari Aster va sorprendre no fa gaire amb Hereditary, una ‘opera prima’ que no ho semblava, i ara està disposat a arrossegar-nos en una altra espiral de bogeria, cosa que sembla un fabulós exercici de folk horror o terror rural. Florence Pugh (‘Lady Macbeth’) i Jack Reynor (el germà gran de ‘Sing Street’) són una parella que visita Suècia per assistir a una festivitat històrica, que només se celebra cada 90 anys, i acaba embolicada en la pitjor gimcana del món. Malson a ple sol i en bonics colors. Estrena: 9 d’agost als EUA; aquí per confirmar.


9. ‘It: Capítol 2’, hectolitres de sang

En la segona part del superèxit del 2017 repeteixen guionista (Gary Dauberman) i director (Andy Muschietti), però els ‘perdedors’, més crescuts, són uns altres: James McAvoy (Bill), Jessica Chastain (Beverly), Jay Ryan (Ben), Bill Hader (Richie), James Ransome (Eddie), Andy Bean (Stan) i Isaiah Mustafa (Mike); Bill Skarsgård repeteix com Pennywise. Segons va explicar Chastain al programa de Jimmy Fallon, una de les seves escenes mostra “més sang que mai s’ha vist en una pel·lícula de terror”. ¿Més que en l’escena final de ‘Braindead’? Estrena: 6 de setembre.


10. ‘Doctor Sueño’, seqüela de ‘El resplandor’

Per si tenien suficient amb la nova ‘Cementerio de animales’ i la segona part d’‘It’, els ‘kingmaniacs’ tindran a la seva disposició també ‘En la hierba alta’ (finals d’any a Netflix) i aquesta adaptació de Doctor Sueño, seqüela d’‘El resplandor’ en la qual un adult i alcoholitzat Danny Torrance prova de rescatar una nena amb els seus mateixos poders d’un misteriós grup de gairebé immortals. Protagonitza Ewan McGregor i dirigeix Mike Flanagan, signant de ‘La maldición de Hill House’, de la qual King es va declarar fan a Twitter. Estrena: 8 de novembre als EUA.