Anar al contingut

QUADRE ICÒNIC

La figura d''El crit' de Munch no crida: es tapa les orelles

Els experts del Museu Britànic revelen també que l'artista noruec es va inspirar en una mòmia peruana

La figura d''El crit' de Munch no crida: es tapa les orelles

Svein Andersen

La de metàfores i comparacions escrites fins ara que arruïnarà aquesta teoria. Malgrat considerar-se un símbol de l’angoixa i desesperació humanes i comptar amb emoji propi, hi ha moltes coses que encara es desconeixen d’'El crit’ d’Edvard Munch, com que la figura principal en realitat no està cridant i que podria inspirar-se en una mòmia.

Així ho ha revelat el Museu Britànic, en vigílies d’inaugurar l’11 d’abril l’exposició 'Edvard Munch: amor i angoixa', en la qual reuneix més de cinquanta gravats i litografies del pintor, entre els quals un en blanc i negre del 1895 de la seva imatge més famosa.

El museu assenyala que, a la peça estrella de la mostra, titulada 'El crit’ escrit en alemany, hi ha una frase manuscrita per Munch que diu: "Vaig sentir un fort crit travessar la natura". Segons els experts, això corrobora la tesi que no és la figura representada la que crida, sinó que el que fa és tapar-se les orelles per bloquejar crits externs, siguin reals o de l’interior del seu cap.

Els experts apunten que l’artista noruec volia titular la sèrie coneguda com 'El crit’, de quatre quadres i la litografia, 'El crit de la natura', i no la va concebre per representar l’acte d’una sola persona, sinó amb un sentit més universal.

Una altra revelació del Museu Britànic és que Munch va poder inspirar-se per dibuixar la seva figura central en una mòmia peruana que va veure exposada a l’antic Museu d’etnografia de Trocadero de París el 1889, que tenia una fisonomia i posició de les mans semblant.

'El crit’ és el títol de quatre quadres de l’artista, tres en museus d’Oslo i un en una col·lecció particular, a més de la litografia.

Dues versions diferents de la famosa obra van ser robades el 1994 i 2004 d’aquestes institucions, però finalment van ser recuperades. 

Temes: Museus