Anar al contingut

PREMIS DE HOLLYWOOD

Les dones aconsegueixen un rècord agredolç a les nominacions dels Oscars

Tot i que en les 20 categories sense gènere hi ha 51 dones, els homes copen el 75% de les candidatures

Històries i personatges femenins porten el pes d'algunes de les pel·lícules favorites, dirigides per homes

Idoya Noain

Les dones aconsegueixen un rècord agredolç a les nominacions dels Oscars

Vivien Killilea

El progrés no es pot mesurar només pels números. Aquest any als Oscars, com recordava satisfet el president de l’Acadèmia de Hollywood, John Bailey, fa unes setmanes, hi ha un número rècord de 51 dones nominades a les 20 categories que no es divideixen per gènere, per sobre de les 44 de l’any passat. Històries de dones, protagonitzades per dones o amb potents personatges femenins centren algunes de les principals aspirants a l’estatueta a millor pel·lícula: sobretot Roma i ‘La favorita’ però també ‘Black Panther’ i ‘Ha nacido una estrella’. I, no obstant, les nominacions d’aquest any, deixen un regust agredolç i la consciència, com també deia Bailey, que encara es necessita “millorar”.

No hi ha cap dona en els quintets candidats a millor direcció, direcció de fotografia o muntatge i només dues apareixen en les candidatures de guió. Tot i que tres dones opten a l’Oscar pels documentals ‘RBG’ i ‘Free Solo’, la libanesa Nadine Labaki al de llengua estrangera per ‘Cafarnaüm’ i hi ha també directores en alguns de curts i en un llarg d’animació, en total, els homes acumulen més del 75% de nominacions en categories no interpretatives.

“Les nominacions del 2019 han sigut decebedores per a les dones darrere de la càmera (...) Els esforços en tota la indústria per millorar la paritat han tingut un impacte però no tant com es va anticipar”, es llegeix en un informe recentment publicat pel Women’s Media Center (WMC).

Jane Fonda, una de les fundadores d’aquesta organització creada per elevar la “visibilitat, viabilitat i el poder de prendre decisions de dones i noies en els mitjans”, recordava que “una nominació per a un Oscar pot obrir portes” i que amb la disparitat de tres de cada quatre nominacions no interpretatives dirigides a homes “les dones perden de nou aquest segell d’aprovació”. I Julie Burton, la directora de WMC, assenyalava que tot i que el percentatge hagi passat des del 18% el 2006 fins aquest 25% actual, “per aquest càlcul faran falta uns altres 50 anys perquè les dones estiguin representades igualitàriament per l’Acadèmia”.

Desajustament històric

Fa deu anys que Kathryn Bigelow es va convertir en la primera i única directora guardonada per ‘En terra hostil’. L’any passat Greta Gerwig va sumar el cinquè nom a la reduïda llista de candidates com a realitzadora i va col·locar també ‘LadyBird’ entre les aspirants a millor pel·lícula. Però en aquest 2019 torna al buit. I tot i que hi ha cinc productores rere ‘La favorita’ (dues), ‘Roma’, ‘Ha nacido una estrella’ i ‘El vicio del poder’, cap d’aquestes o les altres quatre candidates a millor pel·lícula les firma una dona.

“Aquest ha sigut un any increïble per a les cineastes i moltes hem fet pel·lícules que realment valen la pena però això va ser la nostra perdició”, deia recentment en una xerrada a Nova York Marielle Heller, la directora de ‘¿Podrás perdonarme algun día?’ una joia de pel·lícula que ha aconseguit que aspirin a estatuetes la seva protagonista, Melissa McCarthy, Richard Grant com a actor de repartiment i Nicole Holofcener com una de les coguionistes. “Érem massa i el món no sap com gestionar més d’una bona directora alhora”.

Dones taquilleres

El problema està, clarament, darrere de la càmera, sobretot en la indústria però també en l’Acadèmia, tot i que en els últims anys aquesta s’hagi obert a més dones, que l’any passat van rebre el 49% d’invitacions a nous membres. Al davant, en canvi, les dones continuen avançant.

Segons una anàlisi que ha fet Stacey Smith (la dona que va impulsar la idea de la clàusula d’inclusió que tracta d’impulsar la contractació proporcional de dones i minories per la qual l’any passat va advocar públicament al recollir el seu Oscar Frances McDormand), gairebé el 40% de les 100 pel·lícules més taquilleres del 2018 tenien dones com a protagonistes o coprotagonistes. És un rècord dels últims 12 anys.

Temes: Els Oscars