Anar al contingut

PREMIS DELS PRODUCTORS DE CINE

'Campeones' triomfa als premis Forqué i ja apunta els Goya

Eva Llorach, per 'Quién te cantará', i Antonio de la Torre, per 'El reino', s'alcen amb els premis interpretatius

Beatriz Martínez

'Campeones' triomfa als premis Forqué i ja apunta els Goya

Un any més, els Forqué s’han encarregat de donar el tret de sortida a la temporada de premis del cine espanyol, servint a més de termòmetre per intuir per on poden anar els trets en els pròxims Goya. En un any on no hi havia clares favorites i on trobem una separació clara entre pel·lícules industrials i d’autor-independents (a un costat de la balança ‘Campions’ i a l’altre ‘Entre dos aguas’ i ‘Carmen y Lola’), existia una gran curiositat per saber cap a quin costat de la balança es decantaria el gremi de productors que s’associa al voltant d’EGEDA.

El resultat ha sigut indiscutible: ‘Campeones’ ha sigut aquest dissabte la triomfadora d’aquesta 24a edició amb el premi a millor pel·lícula, demostrant la seva imbatibilitat tant al terreny de la taquilla com en el dels guardons. La pel·lícula de Javier Fesser produïda per Morena Films, al capdavant de la qual hi ha Álvaro Longoria (que també participava amb ‘Todos lo saben’, d’Asghar Farhadi) també ha aconseguit el premi als valors socials, que va ser entregat pel pianista James Rhodes. 

En l’apartat interpretatiu, l’actriu Eva Llorach, l’autèntica revelació de la pel·lícula de Carlos Vermut ‘Quién te cantará’, va aconseguir alçar-se amb el premi a la millor actriu per sobre de pesos pesants com Penélope Cruz, Lola Dueñas o Bárbara Lennie, la qual cosa la col·loca com a clara favorita en la pròxima edició dels Goya en l’apartat en el qual competeix, el de revelació. Antonio de la Torre se’n va anar amb l’estatueta de millor actor per la seva intensa immersió en l’univers de la corrupció política en ‘El reino’, de Rodrigo Sorogoyen.

Com era de preveure, ‘Roma’, d’Alfonso Cuarón, va ser considerada millor pel·lícula llatinoamericana. El millor curtmetratge va ser per a ‘Cerdita’, de Carlota Martínez-Pereda, i el millor documental per a ‘El silencio de otros’, d’Almudena Carracedo i Robert Bahar, que furga en la memòria històrica i intenta rescatar de l’oblit les víctimes de la dictadura franquista en un treball que uneix investigació i emoció.

Les pel·lícules d’Isaki Lacuesta (‘Entre dos aguas’), guanyador de la Concha d’Or del Festival de Sant Sebastià, i Arantxa Echevarría (‘Carmen y Lola’), la sensació de la temporada, es van anar finalment sense premis en una plaça que tenien complicada des de l’inici, ja que les seves pel·lícules, de caràcter més minoritari i escassa recaptació, no casa massa bé amb la idiosincràsia d’aquests guardons. 

Precedents per als Goya

Els premis José María Forqué han coincidit en 12 ocasions amb la guanyadora dels Goya (l’any passat, sense anar més lluny, va triomfar ‘La librería’) i continuant amb la línia de descentralització de la major part dels guardons (els Goya se celebraran a Sevilla), la seva cerimònia ha tingut lloc per segon any consecutiu a Saragossa, a la qual ha assistit bona part de l’‘star-system’ espanyol. 

La gala va ser conduïda per Elena Sánchez i Edu Soto i va comptar amb les actuacions musicals de Marta Sánchez al costat de Carlos Baute, Blas Cantó, Ana Guerra i tots els participants d’‘OT-2018’. La Medalla d’Honor ha recaigut aquest any en el productor i distribuïdor José Frade, que va ser definit per Enrique Cerezo, president d’EGEDA, com “una figura clau en la filmografia espanyola de l’últim segle”. A la cita va assistir el ministre de Cultura i Esport, José Guirao.