guardons

Les nominacions als Goya certifiquen la renovació del cine espanyol

Pel·lícules petites i d'estil autoral com ara Carmen y Lola', 'Entre dos aguas' i 'Viaje al cuarto de una madre' reben nombroses candidatures

Tres realitzadores, aspirants en la categoria de millor direcció novella

zentauroepp46231834 actriz campeones181212122315

zentauroepp46231834 actriz campeones181212122315

3
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez

Un ‘thriller’ sobre la corrupció, ‘El reino’, de Rodrigo Sorogoyen, amb 13 candidatures, i una comèdia taquillera, ‘Campeones’, amb 11, han acaparat les nominacions de la 33a edició dels premis Goya, la cerimònia dels quals tindrà lloc a la ciutat de Sevilla el 2 de febrer.

Són, sens dubte, dues de les pel·lícules industrials més importants de l’any i potser precisament per això han aconseguit acaparar un major nombre de nominacions en les categories més importants, les de millor pel·lícula, millor director i millor guió. No obstant, resulta inevitable mirar cap a l’altre costat de la balança en aquesta ocasió, perquè la sorpresa ha arribat des de la perifèria, en concret de dues pel·lícules allunyades dels estàndards preestablerts com ho són ‘Carmen y Lola’ i ‘Entre dos aguas’, que s’han encarregat de pegar la volta a uns premis que acostumen a caracteritzar-se per la seva previsibilitat.

La presència d’Arantxa Echevarrría i Isaki Lacuesta en la categoria de millor pel·lícula porta implícita una lectura molt concreta aquest any de cine espanyol. I és la valoració de la mirada autoral per sobre de qualsevol tipus de consideració comercial. ‘Carmen y Lola’ s’ha convertit en un dels ‘sleepers’ de la temporada i ‘Entre dos aguas’, a més de guanyar la Concha d’Or del Festival de Sant Sebastià, suposa la confirmació de Lacuesta com un dels grans directors espanyols del nostre temps.

Noves generacions

L’entrada en les nominacions de dues pel·lícules a priori tan minoritàries com ‘Carmen y Lola’ i ‘Entre dos aguas’ potser no hauria sigut possible si l’Acadèmia no s’hagués obert a una profunda renovació en els seus últims anys amb l’entrada massiva de nous membres pertanyents a les noves generacions. Tant l’antiga presidenta, la tristament morta Yvonne Blake, com el seu successor, Mariano Barroso, s’han esforçat a desposseir la institució d’aquell aire ranci que sempre l’havia caracteritzat i dotar-la d’un nou impuls generacional. Potser per aquesta raó, pel·lícules minúscules com ara ‘Viaje al cuarto de una madre’ o l’esmentada ‘Carmen y Lola’ han aconseguit una notòria representació en aquesta edició.

El nou cine espanyol irromp amb força i té un marcat accent femení. marcat accent femeníPer això una de les grans notícies d’aquesta edició és que per primera vegada en la història hi ha tres directores nominades en l’apartat de millor direcció novella: Andrea Jaurrieta, per ‘Ana de día’; Arantxa Echevarría, per ‘Carmen y Lola’, i Celia Rico, per ‘Viaje al cuarto de una madre’.

Farhadi, relegat

Totes aquestes consideracions contribueixen a relegar l’iranià Asghar Farhadi amb ‘Todos lo saben’ a un segon pla tot i que hagi aconseguit vuit nominacions, entre les quals hi ha les de millor actriu per a Penélope Cruz, millor actor per a Javier Bardem i millor actor secundari per a Eduard Fernández.

En la pugna entre pel·lícules grans i petites diverses produccions han sortit perjudicades: ‘La enfermedad del domingo’, de Ramón Salazar; ‘Petra’, de Jaime Rosales, i ‘Quién te cantará’, de Carlos Vermut. La primera ha aconseguit la nominació a la millor actriu protagonista per a la magnífica Susi Sánchez. La segona se n’ha anat de buit i la tercera, tot i que opta a set candidatures (entre les quals trobem les seves tres actrius protagonistes), no apareix ni a millor pel·lícula, ni a millor direcció ni a millor guió.

Com acostuma a ser habitual, la categoria a la millor actriu torna a ser de les més disputades. A més de Susi Sánchez, trobem Lola Dueñas per ‘Viaje al cuarto de una madre’, Penélope Cruz per ‘Todos lo saben’ i Najwa Nimri per ‘Quién te cantará’.

Notícies relacionades

En les categories tècniques, les protagonistes han sigut ‘La sombra de la ley’, de Dani de la Orden, amb sis nominacions; ‘El hombre que mató a Don Quijote’, de Terry Gilliam, amb cinc nominacions, i ‘El fotógrafo de Mauthausen’, amb quatre nominacions. ‘Superlópez’, un dels fenòmens taquillers de la temporada, ha aconseguit el reconeixement en dues importants categories: millor guió adaptat per a Borja Cobeaga i Diego San José i millors efectes especials.

La batalla entre les pel·lícules de gran pressupost i les més independents està servida. Potser per aquesta raó ens trobem davant d’una de les edicions dels premis Goya menys previsibles. Resulta complicat fer apostes entre l’estrebada popular de ‘Campeones’, el prestigi d’Isaki Lacuesta o la sorpresa de ‘Carmen y Lola’.