Festival de Cine de Sant Sebastià

Kore-eda, primer Premi Donostia asiàtic

El director aborda en 'Un asunto de familia' la cara menys amable del Japó

fcasals45161762 japanese film director hirokazu kore eda poses during a phot180923161929

fcasals45161762 japanese film director hirokazu kore eda poses during a phot180923161929 / ANDER GILLENEA

2
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez

Aquest ha sigut un any important en la carrera d’Hirokazu Kore-eda (Tòquio, 1962). Fa uns mesos guanyava la Palma d’Or del Festival de Cannes gràcies a la seva pel·lícula ‘Un asunto de família’ i ara rep el Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià, la primera vegada que aquest guardó se li atorga a un asiàtic.

El director és un habitual del certamen. Tots els anys presenta el seu nou treball a la Secció Oficial o en Perles i ha aconseguit en diverses ocasions el Premi del Públic. És tant gran el seu amor pel festival, per la gastronomia de la ciutat i la seva gent que ha declarat entre rialles que fa pel·lícules "per venir a Sant Sebastià”.

Tot aquest reconeixement ve precisament acompanyat d’un títol que podríem considerar com un compendi de bona part de la seva obra a partir de ‘Nadie sabe’. En ‘Un asunto de famila’ es parla de la importància (o no) dels vincles sanguinis, del desarrelament infantil i dels desheretats de la societat japonesa. “El govern del meu país no ho vol reconèixer, però la pobresa està augmentant. A més, no es dedica prou atenció a l’educació dels nens”,ha comentat en una trobada amb la premsa.

Crític amb el govern nipó

Aquest tarannà crític sobre el panorama polític nipó ha ocasionat que després de guanyar la Palma d’Or declinés l’homenatge que volia fer-li l’actual govern, amb el qual no combrega ideològicament. “Ells volien aprofitar el meu premi i la projecció internacional que m’havia donat per rentar la seva imatge a nivell mediàtic i no vaig voler acceptar això”.

El cineasta també ha recordat a la recentment morta Kirin Kiki, una actriu que ha sigut present a molts dels seus títols i que s’acomiada en ‘Un asunto de familia’ a través d’un bonic pla en el qual dona les gràcies mentre mira l’infinit. “No sé com faré pel·lícules sense ella”, ha dit emocionat.

Kore-eda s’atura a reflexionar cada un dels temes sobre els quals se li pregunta. La major part de les seves pel·lícules ens plantegen interrogants que ens fan pensar també: ¿Quin record escolliries per portar-te al més enllà? ¿Què és en realitat la família?

Projectes

Notícies relacionades

Sobre aquest últim punt, pensa que la seva mirada ha anat canviant i evolucionant paral·lelament a la seva pròpia vida privada i les seves experiències com a fill, pare i algun dia avi són presents a la seva obra. “Per això em queda encara molt a dir, encara em queda transitar per algunes noves etapes que em donaran segur una perspectiva diferent”.

Les relacions familiars tornaran a vertebrar la seva pròxima pel·lícula, la primera que roda fora del Japó. Es titula ‘The Truth’ i està protagonitzada per tres dones pertanyents a generacions diferents, Ludivine Sagnier, Juliette Binoche i Catherine Deneuve i un home, Ethan Hawke. No obstant, ha declarat que no suposa un exili del seu país, simplement una nova experiència. “El Japó continua sent el lloc on tenen sentit les meves històries”.