66a EDICIÓ DEL FESTIVAL

Totes les claus del Festival de Sant Sebastià 2018

El certamen donostiarra es posa a caminar aquest divendres amb una imponent secció oficial i una nombrosa representació de cine espanyol

jgarcia45117176 graf7291  san sebasti n  20 09 2018   leyendas del cine como180920180539

jgarcia45117176 graf7291 san sebasti n 20 09 2018 leyendas del cine como180920180539 / Juan Herrero

5
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

Per demostrar que el Festival de Sant Sebastià s’ha convertit en una mena de terra promesa per al cine espanyol no hi ha més que agafar de l’estadística: en set dels últims deu anys, un dels llargmetratges nacionals que van aspirar primer la Concha d’Or va acabar guanyant després el Goya a la millor pel·lícula. Però per descomptat la 66a edició del certamen donostiarra, que s’obre aquest mateix divendres amb la projecció de la comèdia romàntica argentina ‘El amor menos pensado’, té molt més a oferir al llarg dels pròxims nou dies. Tant a oferir, de fet, que per fer-li justícia farien falta diversos repassos com el que aquí proposem.

D’aquí als Goya

Tots els cineastes espanyols que aquest any aspiren a la Concha d’Or ja van competir en aquest certamen en el passat, i tots amb èxit considerable. Dos d’ells, de fet, ja tenen a la seva vitrina el prestigiós premi: d’una banda hi ha el català Isaki Lacuesta, que set anys després de triomfar aquí amb ‘Els passos dobles’ (2011) torna amb ‘Entre dos aguas’ –la seva continuació de ‘La leyenda del tiempo’ (2006); per un altre, Carlos Vermut provarà de repetir l’or obtingut gràcies a ‘Magical Girl’ (2014) amb ‘Quién te cantará’, un melodrama ple de problemes d’amnèsia, filles violentes i cançons de Mocedades.

‘Entre dos aguas’, d’Isaki Lacuesta.

Entre els seus rivals no només tindrà Icíar Bollaín, que a ‘Yuli’ rememora la dilatada trajectòria vital del ballarí cubà Carlos Acosta –també protagonista de la pel·lícula–; també Rodrigo Sorogoyen, que després d’obtenir el Premi del Jurat amb ‘Que Dios nos perdone’ (2016) intentarà tornar a entrar en el palmarès amb ‘El reino’, el seu retrat de la corrupció a Espanya. I els qui no en tinguin prou amb tot aquest cine espanyol poden, per exemple, apropar-se a la secció Nous Directors per conèixer el segon llargmetratge de León Siminiani, ‘Apuntes para una película de atracos’, o l’opera prima de Celia Rico Clavellino, ‘Viaje al cuarto de una madre’.

Un concurs en majúscules

A més de la presència espanyola, aquest any la competició donostiarra es compon d’una selecció que d’entrada resulta excepcional per la quantitat de grans noms que inclou. La francesa Claire Denis portarà al Teatre Kursaal la seva primera incursió en el cine de ciència-ficció, ‘High life’, després de col·leccionar amb ella crítiques extàtiques durant el seu pas pel festival de Toronto; a la catifa vermella l’acompanyaran Robert Pattison i Juliette Binoche. L’actriu francesa, de fet, competeix per partida doble: també protagonitza la nova pel·lícula de la nipona Naomi Kawase, ‘Vision’, sobre una dona que viatja al Japó per seguir les empremtes d’un amor del passat.

Timothée Chalamet, a ‘Beautiful boy’.

De ‘Beautiful boy’, que retrata la caiguda d’un jove a l’infern de les drogues i la lluita del seu pare per treure-l’en, ja es diu que podria proporcionar les nominacions a l’Oscar als actors Timothée Chalamet i Steve Carell. Només el primer d’ells visitarà el festival, dilluns, un dia abans de la presentació d’un altre dels plats forts del concurs: a ‘In fabric’, el britànic Peter Strickland –considerat alumne avantatjat de Dario Argento, Jess Franco i David Lynch–, explica la història d’un vestit de nit capaç de matar qui se’l posa. Ha llegit vostè bé.

Cineastes a la frontera

Tradicionalment centrada en aquelles propostes cinematogràfiques més frontereres i allunyades de la convenció, la secció Zabaltegi oferirà una selecció formada per poemes visuals, videoassajos, documentals de creació i fins a tractats antropològics. Per ella passarà ‘El libro de imágenes’, un nou colage creat pel mestre Jean-Luc Godard a partir de fragments de pel·lícules, notícies televisives, trossos de música i reflexions polítiques. Així mateix, els qui siguin capaços d’obrir a la seva agenda un buit de 200 minuts podran disfrutar en la seva totalitat de ‘Coincoin et les Z'Inhumans’, la sèrie de quatre capítols que el francès Bruno Dumont ha dirigit a tall de seqüela de ‘P’tit Quinquin’ (2014). El documental ‘Bergman, su gran año’ viatjarà a 1957 per retratar el mestre suec Ingmar Bergman durant el període de la seva carrera en què va dirigir dues de les seves obres mestres, ‘El séptimo sello’ i ‘Fresas salvajes’. I la segona pel·lícula del xinès Bi Gan, ‘El largo viaje del día hacia la noche’, ofereix una experiència fílmica única feta de reflexions abstractes sobre l’espai i el temps i fragments en 3D i un pla seqüència de gairebé una hora de durada.

Sense subtítols, si us plau

Notícies relacionades

Al llarg dels anys, gràcies a la seva secció Horizontes Latinos, el certamen basc s’ha refermat com a enlluernador aparador del millor cine de la temporada produït a Hispanoamèrica i el Brasil. Composta de dotze títols, la mostra s’inaugura avui mateix amb la projecció de la paraguaiana ‘Las herederas’, crònica del viatge emocional d’una dona madura que va obtenir diversos premis en la passada Berlinale. Entre la resta de la selecció destaquen les noves pel·lícules de dos dels autors mexicans més iconoclàstics: el primer d’ells és Julio Hernández Cordón, que va donar a conèixer-se gràcies a obres com ‘Las marimbas del infierno’ (2010) i ‘Te prometo anarquía’ (2015) i que ara a ‘Cómprame un revólver’ traça un escenari distòpic per parlar de narcotràfic i abusos de gènere; l’altre és Carlos Reygadas, que porta a Sant Sebastià el seu drama conjugal ‘Nuestro tiempo’ després de presentar-lo amb èxit fa unes setmanes a la Mostra de Venècia. I també directa des del certamen italià arriba ‘La noche de 12 años’, en la qual l’uruguaià Álvaro Brechner recrea el llarg període de captiveri del seu compatriota José Mujica.

Com un disc de ‘greatest hits’

‘Roma’, d’Alfonso Cuarón.

També com de costum, finalment, visitar Zinemaldia ens donarà l’oportunitat de recuperar algunes de les pel·lícules que més soroll han fet al seu pas pels altres grans certàmens cinematogràfics de la temporada. Veurem, per exemple, alguns dels títols que van guanyar premi al passat Festival de Canes: entre elles ‘Cold war’, de Pawel Pawlikowski; ‘Capernaum’, de Nadine Labaki, i ‘Shoplifters’, amb què Hirokazu Koreeda va guanyar la Palma d’Or. I també el més destacat entre les obres que van veure primer la llum en la Mostra de Venècia farà parada a Donostia abans d’emprendre la carrera a buscar l’Oscar: en els propers dies es projectaran ‘Ha nacido una estrella’, de Bradley Cooper; ‘First Man: El primer hombre’, de Damien Chazelle; i ‘Roma’, d’Alfonso Cuarón, flamant Lleó d’Or