BALANÇ DE LES ARTS ESCÈNIQUES

Els teatres catalans perden el 7% d'espectadors per la inestabilitat política

La temporada 2017-18 s'ha tancat amb sis milions menys de recaptació

Les empreses teatrals atribueixen el sever descens a l'agitació de la tardor passada

zentauroepp40094137 barcelona 13 09 2017   pase de gr ficos de la obra cabaret q180918163013

zentauroepp40094137 barcelona 13 09 2017 pase de gr ficos de la obra cabaret q180918163013 / CARLOS MONTANYES

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Les xifres anuals dels teatres de Catalunya presentades per Adetca (Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya) reflecteixen una important caiguda en l’assistència a espectacles. La temporada 2017-18 ha tancat amb un 7% menys d’espectadors que la passada, i una recaptació inferior de gairebé un 10%. S’han registrat 2.350.801 espectadors, 187.000 menys que l’any anterior, i una taquilla de 57.176.600 euros, sis milions menys.

Les xifres suposen un retrocés. Se situen per sota de les obtingudes les tres últimes temporades, col·locant-se en un escenari que recorda el de la temporada 2012-13, amb 2.333.685 espectadors.  

Tardor preocupant

Bet Orfila, presidenta d’Adetca, va atribuir els mals resultats a "la inestabilitat política de Catalunya” registrada a la tardor del 2017 amb el referèndum de l’1-O. En els mesos d’octubre i novembre l’afluència va caure fins a un 15%. Mesos després el ritme de venda va començar a canviar però va ser impossible recuperar completament el terreny perdut. "Les dades no són bones, sobretot si tenim en compte que l’any anterior hi va haver un creixement del sector que semblava indicar que estàvem superant la crisi i havíem entrat en una tendència positiva".

Malgrat tot, Orfila es manté optimista de cara a aquesta temporada teatral, amb “una brillant programació”. Adetca espera revertir la situació però "cal s’ha de realista", va dir Orfila. No descarta que nous esdeveniments externs afectin el sector.

Èxit dels musicals

Els grans musicals tornen a liderar el rànquing de títols més vistos. La versió de 'Cabaret’ amb Ivan Labanda i Elena Gadel ocupa el primer lloc amb 75.000 espectadors de pagament, seguit de 'Dirty Dancing' al Tívoli amb 65.000 i l’últim xou de 'The hole', al Coliseum, amb 61.000.

També van triomfar 'Improshow' al Teatreneu (50.000 espectadors), 'Y no quedará ninguno', un clàssic d’Agatha Christie al Teatre Apolo (38.000) i '25 il·luisons. Mag Lari’ al Condal (36.000), seguits d’'Un cop l’any' al Poliorama (34.000), 'Adossats', la comèdia de Ramon Madaula al Romea (33.000), 'El fantasma de Canterville' al Condal (31.000) i el musical 'El petit príncep', èxit incombustible després de diverses temporades.

Notícies relacionades

A les sales de menys de 200 localitats, els espectacles més populars van ser 'La visita inesperada', un altre text de suspens d’Agatha Christie (Teatre del Raval, 13.500 espectadors de pagament), 'Una gossa en un descampat', l’últim de Clàudia Cedó estrenat a la Beckett durant el Grec (4.400 espectadors), 'Mala broma', de Jordi Casanovas, a la Sala Muntaner (3.600).  

El 59% de les obres van ser d’autoria catalana, el 35% estrangera i el 16% espanyola. La majoria de les produccions van ser catalanes (77%) davant les espanyoles (13%) i estrangeres (10%). Quant a idiomes, el 47% es van representar en català i van atraure 1.053.539 espectadors (24% menys que la tempordada anterior), i el 27% es van interpretar en castellà i van congregar a 828.758 espectadors (un 10% més que el curs anterior). Només el 5% van ser bilingües i un 8% en un altre idioma.