PREMIS EMMY

Premis Emmy: ¿Per què 'Joc de trons' domina d'una manera invencible l'univers de les sèries?

La sèrie de HBO es reconfirma amb la seva nova victòria en els guardons de la tele com a formidable màquina d'entreteniment i fenomen únic

jgarcia45086188 game of thrones  cast and crew members accept the emmy award180918140407

jgarcia45086188 game of thrones cast and crew members accept the emmy award180918140407 / Chris Pizzello

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Entre el 1993 i el 1998, la cadena NBC va utilitzar l’eslògan ‘Must see TV’ ('televisió que s’ha de veure’) per referir-se als seus blocs de ‘prime time’ i, en particular, el dels dijous, en què es concentraven els seus drames ('Urgencias’) i comèdies ('Seinfeld', 'Friends') amb més èxit.

L’adveniment de l’'streaming' i el desenvolupament dels dispositius electrònics han transformat dramàticament els hàbits de consum: avui sembla gairebé impossible convèncer una massa espectacular d’espectadors perquè es reuneixi cert dia, a certa hora, per veure un mateix episodi de televisió. La conversa entorn de les sèries es manté (és un dels temes favorits a les xarxes socials), però molt difuminada,estructurada entorn d’un grapat de vetes. L’única trama central que uneix els aficionats sembla 'Joc de trons’, el 'Must see TV' del nostre temps, com corrobora, altre cop, la seva victòria en els Emmy 2018.

Un tòtem a superar

¿Per què ha guanyat 'Joc de trons’ l’Emmy a la millor sèrie dramàtica, a més de sis premis més? Probablement, perquèés la sèrie que més votants han vist. Recordem que aquí voten professionals de molts àmbits, que potser no tenen el mateix temps que, diguem, els crítics, per veure sèries. I l’única que ocupa la consciència col·lectiva, la que s’ha de veure per no quedar-se despenjat l’endemà en oficines i reunions amb amics, és 'Joc de trons’, una sèrie que, a més, passa per una de les seves millors èpoques.

Si l’adaptació de l’univers de George R.R. Martin triomfa en audiències i ressonància cultural i els Emmy no és per la nostra tendència natural a la mentalitat de ramat, sinó perquè ésuna formidable màquina d’entreteniment, sobretot en els últims episodis. Podem recordar trams àrids com la part central de la cinquena, bàsicament una successió de preparatius per a l’acció explosiva dels tres últims episodis. Res d’això en aquesta setena temporada, en la qual els 'showrunners' David Benioff el Sr. B. Weiss, alliberats de la pressió de seguir els llibres al peu de la lletra, han posat el turbo, abreujat els discursos i cultivat a consciència el que moltes sèries de prestigi s’obliden de cultivar: la diversió.

Ser els primers

La victòria de 'Joc de trons’, que ja va ser premiada per les seves cinquena i sisena temporades, confirma, d’altra banda, la tendència dels Emmy a premiar repetidament els mateixos títols i els mateixos noms. Però a l’Acadèmia també li agrada ser la primera a reconèixer una cosa en gran. Aquest any, la sorpresa més gran ha sigut reservada per a l’ex-'Saturday night live' Bill Hader, millor actor protagonista de comèdia pel seu paper a 'Barry', sèrie cocreada per ell mateix amb Alec Berg.

La seva interpretació d’un assassí a sou que descobreix, tardanament (potser massa tard), la seva vocació actoral és més implosiva que explosiva. Hader no pretén ser el centre d’atenció. Deixa que també hi brillin d’altres, com Henry Winkler en el paper d’atribolat professor teatral (Emmy al millor actor secundari de comèdia).

Amor pel drama 'brit' d’època

Notícies relacionades

Finalment Michelle Dockery, 'ex-Downton Abbey', no s’ha emportat l’Emmy a millor actriu de minisèrie o tv movie; la guanyadora ha sigut Regina King per 'Seven seconds', i qualsevol que recordi aquell primer pla al final del segon episodi (entre l’últim dirigit pel gran Jonathan Demme) admetrà que no és mala opció.

Però l’amor de l’Acadèmia pel drama d’època, a ser possible britànic, continua viu. Per aquest amor han passat (per tercera i última vegada) de premiarKeri Russell per 'The americans', o de fer història coronant la primera dona d’ascendència asiàtica (Sandra Oh, de “Killing Eve”) nominada a millor actriu principal en sèrie de drama. Claire Foy, jove Isabel II de “The crown”, ha resultat vencedora en aquesta categoria. Les seves mirades de reprovació al duc d’Edimburg mereixien premi.