FULL DE RUTA AUDIOVISUAL

Les 10 sèries que no et pots perdre aquesta tardor

Separem el gra de la palla entre l'aclaparadora oferta de novetats i retorns per a aquests mesos

maniac2

maniac2

7
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Si el 2018 costa escollir entre plataformes, sèries i pel·lícules, cordeu-vos els cinturons per al 2019, quan Prime Video s’assenti com a força major i Disney estreni el seu propi servei de vídeo en ‘streaming’. Però no avancem esdeveniments. De moment, toca enfrontar-se a l’aclaparadora oferta de novetats i retorns per a aquests mesos; una de les temporades més prometedores que es recorden en la recent història de la televisió (o per ser més precisos, més fidels a la complicada realitat: dels continguts audiovisuals per entregues).

Ara ja tenim sèries interessants tot l’any, fins i tot a l’estiu, quan en altres èpoques també es podien donar sequeres en aquest sentit. Però és a la tardor quan, de forma tradicional, cadenes i plataformes s’esforcen més en forjar la seva reputació o assentar la seva relació amb el públic.

Aquest any veurem, entre setembre i desembre, la tornada de ‘showrunners’ de prestigi (Matthew Weiner, David Simon amb més ‘The Deuce’), la rehabilitació d’aliances mítiques (Jim Carrey i el director Michel Gondry), els penúltims salts d’estrelles del cine a la tele (Emma Stone, Jonah Hill, Julia Roberts), adaptacions de sagues literàries de culte (‘Patrick Melrose’, ‘L’amiga formidable’), comèdies d’estranya fondària conceptual i filosòfica (‘The good place’, amb una esperada tercera temporada), o la plena consolidació del gènere fantàstic en televisió (vegeu la prometedora ‘El món fosc de Sabrina’ o la psicodèlica ‘Maniac’).

Obrir-se pas en aquest sisme submarí, prendre decisions d’agenda, fer neteja al disc dur dels nostres descodificadors, requereix esforç. Des d’aquí volem ajudar que l’espectador mantingui la seva salut mental i pugui aprofitar el seu temps de la manera més nutritiva. Per això, com ja és tradició amb cada estació, seleccionem deu títols que, més enllà dels seus mèrits finals, com a mínim proposen al principi una cosa ambiciosa i diferent.

També avisem on i quan estaran disponibles, per poder anar organitzant els nostres calendaris. La ‘rentrée’ es carrega millor, molt millor, quan hi ha bons objectius.

1. ‘Kidding’, tristesa, alegria i desconcert

Catorze anys després de la infinita ‘¡Olvídate de mí!’, Jim Carrey i el director Michel Gondry tornen a unir forces en un projecte barreja d’humor i malenconia. Creació de David Holstein (guionista-productor a ‘Morir de pie’), explica la història d’una estrella de la tele infantil que lluita per seguir endavant i continuar animant els nens després de perdre un fill. En el ja disponible primer episodi, es mostra com una dramèdia de to voluble, gairebé inagafadís en la seva manera de fluir entre tristesa, humor i desconcert; subtilesa i explosivitat. Movistar Series, des del 9 de setembre.


2. ‘The Deuce’ (temporada 2), bruta i lliure Nova York

El projecte de David Simon (‘The wire’) i el seu soci habitual George Pelecanos sobre les albors del porno fa un salt temporal en la seva segona temporada. El 1977, cinc anys després de la primera entrega, la sexualització de Times Square és una realitat. És l’única zona de la Nova York de l’època que va bé, gràcies a l’èxit de discoteques, clubs punks i, sobretot, bordells i cines porno. Al començament de temporada, Candy (Maggie Gyllenhaal), el personatge estrella de la sèrie, continua lluitant per obrir-se un buit personal com a creadora en la sexista indústria hardcore. HBO, des del 10 de setembre.


3. ‘Patrick Melrose’, així s’adapta l’inadaptable

Exterioritzar en imatges una obra tan interna com la sèrie de novel·lesd’Edward St. Aubyn semblava un projecte abocat al fracàs, però el guionista David Nicholls (autor de ‘Sempre el mateix dia’) i el director Edward Berger (‘Deutschland 83’, ‘The terror’) han superat el desafiament amb matrícula. Els ha ajudat en l’empresa un actor (sempre) en estat de gràcia, Benedict Cumberbatch, en el difícil personatge del títol, un home ofegat per records d’abús i addiccions enroscades en la seva identitat. Sona tot molt fosc, però ‘Patrick Melrose’ és també terriblement divertida. Sky, des del 18 de setembre.


4. ‘Maniac’, la ment esclata en mil direccions

¡Amants de la ficció rebentaments, uniu-vos! ‘Maniac’, revisió (pel que sembla molt lliure) d’una sèrie satírica noruega del 2014, promet que ens qüestionem la naturalesa de la nostra realitat. Un altre cop junts alguns anys després de ‘Supersalidos’, Emma Stone i Jonah Hill encarnen els pobres animals de laboratori d’un assaig farmacèutic que acaba jugant amb la seva percepció; o millor, arruïnant-la completament. Els deu episodis van a càrrec de Cary Fukunaga, director de (també tota) la primera temporada de ‘True detectiu’. El tràiler promet la lluna. Netflix, 21 de setembre.


5. ‘The good place’, clàssic de la comèdia moderna

Com que encara no es parla de ‘The good place’ tant com caldria, ens estalviarem ‘spoilers’ sobre els seus mítics girs de final de temporada i començarem pel principi. Eleanor (Kristen Bell), una noia bastant difícil, és atropellada per un camió i acaba en una espècie d’assolellat purgatori, The Good Place, tot i que hauria de ser en un altre lloc, amb els dolents. Allà es veurà obligada a amagar la veritat i, a contracor, a provar de ser millor persona. A més d’una gran successió d’acudits, la comèdia de Mike Schur és la millor manera d’aprendre sobre contraactualisme, utilitarisme i altres tradicions filosòfiques. Netflix, des del 28 de setembre; a raó d’un episodi per setmana.


6. ‘The Romanoffs’, la tornada de Matthew Weiner

Des del final de ‘Mad men’, Matthew Weiner ha dirigit (curiosament) un episodi d’‘Orange is the new black’ o publicat la seva primera novel·la, ‘Absolutament Heather’. Però ‘The Romanoffs’ és el seu veritable gran ‘comeback’, una col·lecció de vuit històries independents, només lligades per la presència de personatges del voltant del globus que creuen ser descendents de la dinastia Romanov (i que són en general trasbalsadament macos). En els crèdits, molts veterans de la seva anterior sèrie, incloent el director de fotografia Chris Manley i la dissenyadora de vestuari Janie Bryant. Luxe. Prime Video, des del 12 d’octubre (un capítol per setmana).


7. ‘Deutschland 86’, Guerra Freda superpop

‘Deutschland 83’, la sèrie que va propulsar Alemanya com a potència de les sèries, torna després de tres anys llargs. També en la ficció ha passat aquest temps, com indica el títol. L’agència internacional d’intel·ligència d’Alemanya de l’Est perdona l’espia Martin Rauch (Jonas Nay) per les seves irregularitats i l’envia a una missió amb destinacions com Angola, Líbia, París o el Berlín Occidental. Espionatge excitant, estilitzat i superpop (aquesta banda sonora prenyada d’èxits eurocèntrics de l’època) que tant de bo capturi aquesta vegada més globus oculars.  El tràiler de dalt és de la primera temporada. Movistar Series, des del 20 d’octubre.


8. ‘El món ocult de Sabrina’, s’ha acabat el riure

El personatge de Sabrina, la bruixa adolescent d’Archie Comics, és conegut sobretot per la versió sitcom que Melissa Joan Hart va protagonitzar entre mitjans dels 90 i principis dels 2000. La versió de Netflix és una altra història: es basa en ‘Les esgarrifoses aventures de Sabrina’, el còmic amb què Roberto Aguirre-Sacasa (cocreador de la popular ‘Riverdale’) va portar el personatge a terrenys terrorífics i una mica més sexuats, sota influxos del millor cine de gènere dels 70. Kiernan Shipka, àlies Sally Draper, és la jove heroïna; les grans Miranda Otto i Judy Davis són les ties satàniques Zelda i Hilda. Netflix, 26 d’octubre (a punt per a Halloween).


9. ‘Homecoming’, una sèrie per a Roberts

Notícies relacionades

No és la primera vegada que Julia Roberts es deixa caure per una sèrie: ja la vam tenir fa anys a ‘Corrupció a Miami’, ‘Friends’, o dos episodis de ‘Murphy Brown’ en els que es va interpretar a ella mateixa. Ara, quan la tele ja no és per als actors sinònim d’ocàs, s’atreveix per fi a protagonitzar-ne una. El seu personatge, nascut en un podcast de misteri, és Heidi Bergman, una treballadora social que vetlla per la reinserció de militars des d’una misteriosa instal·lació. El director dels deu episodis (Sam Esmail, creador de ‘Mr. Robot’) cita Hitchcock i DePalma com a principals influències per a aquest prometedor thriller psicològic. Prime Video, 2 de novembre.


10. ‘L’amiga formidable’, fidelitat a la font

Per fi arriba l’esperada adaptació de la tetralogia napolitanad’Elena Ferrante, que promet ser fidel als llibres i no defraudar als seus infinits lectors al voltant del món. Ha sigut rodada a Itàlia, en italià (o per ser més precisos, el dialecte napolità), i amb la mateixa Ferrante com a consultora en la distància virtual; el director Saverio Costanzo (‘La solitud dels nombres primers’) només ha pogut parlar amb l’autora per e-mail. La primera temporada arrenca, sense presses, en la dècada dels 50, quan Elena Greco i la seva amiga formidable Raffaella Cerullo comencen a forjar una amistat èpica. HBO, novembre (data exacta per determinar).