Mostra de Venècia
'Peterloo', encartonada classe d'història de Mike Leigh
jgblanco44862908 actress maxine peake and director mike leigh arrive for the 180901180615 /
A la matança de Peterloo se la coneix com la versió britànica de Tiananmen: el 16 d’agost de 1819, a la plaça de St. Peter’s Field, a Manchester, les forces de cavalleria del govern van irrompre amb els seus sabres en una manifestació pacífica de més de 60.000 persones que exigien reformes polítiques i protestaven contra la pobresa. Els manifestants que van morir i els més de 650 que van resultar ferits la converteixen en l’enfrontament polític més sagnant en tota la història britànica. L’atrocitat va contribuir a l’acceleració del sufragi, un dret del qual llavors només podia exercir el 2% de la població.
El director Mike Leigh va créixer a pocs minuts del lloc de l’esdeveniment, i malgrat això va créixer sense saber-ne res. “No ho ensenyen en les escoles britàniques”, lamenta. I posar remei a aquesta circumstància sembla ser el principal motiu pel qual ha rodat 'Peterloo', que aquest dissabte ha presentat a concurs a la Mostra de Venècia.
Notícies relacionadesDes del primer dels seus plans, la pel·lícula evidencia que està més interessada en la recerca de l’eficàcia didàctica que en la de la complexitat dramàtica. Es compon de seqüències en les quals o bé la corrupció governamental i judicial es manifesta de la forma més explícita o bé s’escenifiquen llargues discussions entre els impulsors de la protesta amb les mateixes idees –sobre la necessitat de canvi, sobre la importància històrica del que veiem– es repeteixen de manera idèntica una vegada i una altra.
Tant per aquestes escenes com pel sentimentalisme bast a què recorre en el clímax dramàtic, 'Peterloo' podria confondre’s amb una pel·lícula de Ken Loach si no fos perquè, en lloc de la visceralitat per la qual sol apostar el seu compatriota, Leigh en tot moment narra la història des d’una solemnitat una mica encartonada. Més que les escoles, dona la sensació que el seu hàbitat natural seria una sala de museu. Leigh, per descomptat, discrepa d’aquesta opinió. El que la seva pel·lícula explica, recorda, és plenament actual perquè, “en última instància, parla de les diferències entre els que abusen del seu poder i els que són víctimes d’aquest abús, i entre els que estan podrits de diners i els que han de recórrer a la mendicitat”.
-
- Salut pública Els metges avisen de l’expansió de la tinya entre els joves
- Al metatars Què és el neuroma de Morton, la malaltia que pateix Letizia: símptomes i causes
- MEDI AMBIENT La Guàrdia Civil ratifica que les dades de la incineradora del Besòs són "incoherents"
- El Madrid sobreviu a una tortura
- Resultats Bankinter va guanyar 201 milions d’euros fins al març, un 9% més
- Morositat Les pimes volen accelerar la normativa europea contra la morositat
- Sector financer El Banc d’Espanya no suavitzarà la concessió de crèdit "en cap cas"
- Frau fiscal La Hisenda catalana fa aflorar 12 milions per 27 canvis ficticis de domicili
- Moviments accionarials El Govern busca inversor espanyol per a Naturgy i no exclou entrar-hi amb la SEPI