ENTREVISTA

Isabelle Huppert: "Assumeixo el meu fracàs com a ésser humà"

Aquest divendres s'estrena 'Happy end', quart treball en comú de l'actriu francesa amb el director austríac Michael Haneke

jgarcia44366859 icult  beijing  china   april 22   french actress isabelle h180718174922

jgarcia44366859 icult beijing china april 22 french actress isabelle h180718174922 / VCG

3
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

En la primera pel·lícula que va protagonitzar per a Michael Haneke, La pianista (2001), va oferir la que potser sigui la millor interpretació de la seva carrera; impossible oblidar la determinació amb què el seu personatge s’entregava als més pertorbadors actes masoquistes. De nou a les ordres de l’autor austríac, la vam veure sobreviure en un món arrasat per l’apocalipsi a El temps del llop (2003) i contemplar el sofriment senil dels seus pares a Amor (2012). Ara, en la seva quarta pel·lícula junts, el director i l’actriu exposen alguns dels mals de la societat actual a través del retrat d’una família burgesa excepcionalment disfuncional. Happy end s’estrena avui a Espanya, just una setmana després de La cámara de Claire, de Hong Sang-soo, també protagonitzada per la icònica actriu francesa La cámara de Claire, de la qual, per tant, podrem disfrutar per partida doble en la cartellera.

¿Com descriuria el seu treball amb Haneke?

Sobretot, és molt fàcil. Molt simple. A penes necessita repetir preses, per diversos motius. D’entrada, té un gran sentit del ritme de les escenes. A més, quan sent que ha escollit els intèrprets correctes, ens deixa ser completament lliures. No té ni interès per controlar l’actor ni una idea preconcebuda sobre com hauria de ser el personatge.

No obstant, té fama de director intransigent.

Ho és, però únicament pel que fa als aspectes tècnics d’una escena. Està obsessionat per fer que cada moment de la pel·lícula sigui el més real possible. Vol la veritat, i això m’agrada. 

En una escena de Happy end

Sí, va ser terrible. Extremadament tens. Però és un moment essencial en la pel·lícula perquè il·lustra a la perfecció la manera que tenen de relacionar-se els membres d’aquesta família. Però he de confessar que, sovint, quan rodo aquestes escenes tan brutals acostumo a acabar rient com una boja. Quan la tragèdia es torna tan intensa, l’única manera d’alliberar la tensió és riure per les butxaques.

Un dels temes que tracta Happy end

Perquè així és com Occident els veu: com una amenaça despersonalitzada. És una pel·lícula sobre l’egocentrisme en el si de la família però també, principalment, en el conjunt de la societat. Hem decidit fer cas omís del proïsme, perquè això ens permet que les misèries alienes ens resultin irrellevants. No ens importa res més que els nostres propis problemes. Hem fallat com a membres tant de la societat com de la humanitat.

¿Quina actitud té vostè respecte a aquesta crisi humana?

La mateixa que tothom. Veig les notícies i sento una gran compassió, i penso que hem de fer alguna cosa. Però després la meva vida continua i no faig res. Sí, assumeixo el meu fracàs com a ésser humà.

Haneke sembla afirmar que les noves tecnologies tenen una part de la culpa d’aquesta deshumanització. ¿Hi està d’acord?

Crec que és obvi que la nostra dependència cada vegada més gran a internet i a les xarxes socials és completament nociva. Se suposa que cada vegada tenim més informació al nostre abast i, malgrat això, som cada vegada més estúpids. Haneke acostuma a dir alguna cosa sobre les xarxes socials i hi estic molt d’acord, i és que han assumit el rol que tradicionalment exercia l’església. Abans, si feies una cosa dolenta, anaves a confessar-te davant d’un capellà. Avui dia, en canvi, qui et castiga o et persona és Twitter. No seré jo qui defensi la religió, però la nostra vida espiritual s’ha banalitzat.

Sigui com sigui, és indubtable que la visió oferta per Happy end

No especialment, però, d’altra banda, sento que no tinc cap dret de predicar sobre com està de malament el món i molt menys d’onejar banderes de justícia social. Al cap i a la fi, tinc una vida increïblement privilegiada i no estic segura de merèixer-la més que moltes altres persones que, al contrari, no tenen res.

Notícies relacionades

Quan una actriu assoleix l’estatus que vostè té, és habitual que se li pengi l’etiqueta de diva. ¿Què n’opina?

En aquesta professió, quan un intèrpret mostra una gran autodeterminació i una idea molt clara del que vol, corre el risc de ser considerat un capritxós. Passa especialment amb les actrius. Un actor que genera tensions en un rodatge és un home amb caràcter; una actriu que fa el mateix és una diva. Jo tinc un gran sentit del ridícul i, si actués com una diva, em sentiria estúpida. Tinc massa amor propi per acabar convertida en una caricatura de mi mateixa