DEL 13 AL 16 DE JUNY

El Sónar+D explorarà el futur de la creativitat

Realitat virtual i augmentada, experiències en 360 graus, nous instruments, intel·ligència artificial i exploració de l'espai convergeixen al Sónar+D

sonar

sonar

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

El Sónar compleix 25 anys aquest 2018. El festival, que va ser pioner a demostrar que els concerts passarien a ser experiències multisensorials, tornarà a acollir la celebració de manera paral·lela del Sónar+D, el congrés dedicat a les tecnologies creatives. Serà, de nou, un espai que ajuntarà artistes, empreses, emprenedors i investigadors, i que centrarà el seu programa d’aquest any a preguntar-se, precisament, com serà el futur creatiu d’aquí a 25 anys.

Per respondre aquesta màgica pregunta, el Sónar+D discorrerà en aquesta edició sobre cinc eixos temàtics:l’exploració  espacial, el futur de la música, l’avenir de les experiències audiovisuals, la internet del futur i com serà la intel·ligència que ve.

“Al Sónar hem estat pioners a avançar que l’artista del futur no només seria un artista, sinó que també seria un tecnòleg, un innovador”, ha destacat en la presentació de la cita Enric Palau, codirector del Sónar. “El Sónar+D serà, un any mes, el preàmbul del que serà el Sónar l’any que ve, o d’aquí pocs anys”, ha agregat.

Definir el Sónar+D no és fàcil. És un conjunt d’activitats i espais on es presenten, s’exposen i es debaten propostes sobre quin és el futur de la cultura. Per abordar aquesta àmplia qüestió, s’estableixen alguns espais recurrents i també es convida els líders de cada una de les disciplines, propostes i temàtiques a debatre perquè aportin el seu gra de sorra al tema.

Entre els espais recurrents destaquen una gran àrea de ‘start-ups’ (anomenada ‘Start-ups garden’) on empreses de nova creació (30 de tot el món) mostraran les seves propostes: des d’aplicacions per sentir millor en reproductors musicals de nova fornada. També es podrà visitar de nou el Marketlab, on 25 empreses tecnològiques, universitats i laboratoris creatius presentaran les seves noves propostes. Alhora, se celebrarà el Sónar Innovation Challenge, amb l’objectiu que desenvolupadors resolguin cinc reptes tecnològics en els dies que se celebra la cita. I per segon any, repeteix l’espai Sónar360, que de la mà de Mediapro, presentarà un gran espai esfèric immersiu (vídeo i àudio 3D-360 graus) de 19 metres de diàmetre.

Més enllà dels espais recurrents, de nou la proposta del Sónar+D passa pels convidats estrella i les instal·lacions noves, una conjunció que permet debatre sobre la qüestió de com serà la creativitat del futur. En la part d’exploració espacial, Jon Jenkins (Nasa), Charles Lindsay (SETI AIR) i Ariel Ekblaw (MIT Space Exploration Inititative) seran els protagonistes.

Per debatre el futur de la música, res millor que la presència d’artistes com Ryuichi Sakamoto i Zora Jones, però també la presentació de projectes com Google Magenta, que uneix artistes i la intel·ligència artificial per crear música (es podran veure per primera vegada els nous instruments musicals que ho fan possible). I per debatre sobre el futur de la xarxa, Ian Rogers (creador del mític reproductor d’mp3 Winamp, ara a LVHM) i Mat Dryhurst (expert en ‘blockchain’) mostraran la seva visió.

I per als que prefereixin la pràctica, el Sónar+D proposa també una sèrie d’activitats que no deixaran indiferent: un ‘workshop’ de construcció de nanosatèl·lits; l’exposició The Glass Room Experience, que descobreix la cara oculta de la tecnologia que utilitzem dia a dia –una ‘pop-up store’ tecnològica que descobreix com aquests aparells ens capten les dades; i l’oportunitat de visitar el SónarMies, que de nou es convertirà en un espai d’exploració sonora.

Notícies relacionades

“El Sónar+D és un congrés en què es convida a mirar cap endavant, a veure com estan canviant i canviaran la creativitat, la tecnologia, la innovació, la cultura, l’emprenedoria...", ha agregat José Luis de Vicente, comissari de Sónar+D.

El Sónar+D se celebrarà del 13 al 16 de juny al recinte de Fira Montjuïc. S’hi podrà accedir amb el passi del Sónar, tot i que el primer dia és només per a professionals. L’espai ocuparà 10.000 metres quadrats, on se celebraran 100 activitats amb 150 ponents convidats. S’espera a més la presència de 5.000 acreditats de 3.000 empreses.

Temes:

Sónar 2022