Esperant el gran

2
Es llegeix en minuts
Mikel Lejarza
Mikel Lejarza

President d'Atresmedia Cine

ver +

Quan es va anunciar la subhasta dels drets televisius sobre el futbol, Movistar+ (que els té en vigor aquesta temporada i la següent) va declarar la probabilitat de no renovar l'actual contracte, pel qual ofereix la Champions, perquè consideraven que el preu a què s'ha arribat és exagerat i no permet rendibilitzar-lo. Al mateix temps, al Regne Unit, se sabia que Amazon estava licitant per un paquet de partits de la Premier League i que Sky havia comprat els més importants per tres anys més amb una rebaixa en el preu del 14% sobre l'actual acord.

Hi ha per tant dues notícies a considerar: l'entrada d'Amazon en la pugna pels drets esportius i la pèrdua de valor d'aquests per la impossibilitat de recuperar la inversió amb els actuals paràmetres. O potser és que hi ha continguts exclusius que comencen a estar només a l'abast d'uns quants.

Amazon va néixer fa 23 anys i en aquest temps ha passat de ser una web que oferia llibres amb descomptes a ingressar més que totes les cadenes de departaments, supermercats i restaurants dels EUA junts. Domina el comerç electrònic, que creix cinc vegades més ràpid que el minorista de les botigues físiques, i ja ha anunciat la seva entrada en els serveis financers i sanitaris. Actualment representa el 53% del creixement de totes les vendes del comerç electrònic minorista, i cap dels seus rivals pot competir amb les seves entregues robotitzades.

Segons The American Interest, als EUA l'any passat van tancar el doble de botigue que el 2016; i les projeccions indiquen que, entre els anys 2016 i 2026, el creixement mitjà anual dels llocs de treball en l'economia augmentarà un 7% anual, però el comerç minorista només un 2%.

Aquestes xifres presenten un grup capaç de dominar el mercat del consum domèstic fins a extrems mai vistos, amb un control extraordinari per establir els termes en què es compren i venen les mercaderies i un inusitat poder sobre quins productes s'oferiran i quins no. I des de no fa gaire, aquesta companyia presidida per una de les persones més riques del planeta i amb una capitalització borsària de 700.000 milions de dòlars, també està en el negoci audiovisual.

Notícies relacionades

Sèries guanyadores del Globus d'Or, com Mozart in the jungle o The marvelous Mrs. Maisel, són productes seus. Però, a més d'excel·lent ficció, la seva marca Amazon Prime ja ofereix en streaming partits de la Lliga de futbol americà (NFL) i posseeix els drets de 37 tornejos ATP per al Regne Unit i Irlanda.

Ara el seu nom comença a aparèixer en les subhastes del futbol europeu i és probable que participi en la licitació pel futbol espanyol en el futur. De moment, tot el que fa transmet una idea de tempteig, d'escalfar motors. La seva oferta de continguts és avui molt inferior a la d'altres plataformes més consolidades, però la sensació que deixa és que la seva aposta per apoderar-se del consum audiovisual, igual que ho han fet amb el domèstic, està només als inicis, i que quan pitgin l'accelerador les conseqüències poden ser similars, excepte que es canviï l'actual legislació i se'ls exigeixi els mateixos deures que als seus competidors.

Temes:

Amazon