EL LLIBRE DE LA SETMANA

Els rugits de la veritat

Manuel Vilas compon en aquest llibre de memòries un preciós exercici d'introspecció

lainz41746499 barcelona icult 23 01 2018 el escritor manuel vilas foto xav180212184054

lainz41746499 barcelona icult 23 01 2018 el escritor manuel vilas foto xav180212184054 / XAVIER GONZALEZ

2
Es llegeix en minuts
Domingo Ródenas de Moya

Aquest llibre rugeix. I ronca a vegades. No és una d’aquestes autoficcions de moda, ni una autobiografia, ni una novel·la strictu sensu, és un registre narratiu molt aclaparador dels dols: el dol per un mateix recobert pel dol cap als que ens van estimar i, de sobte, ens descobrim com a autors del que som.

A Manuel Vilas li ha arribat l’hora de la veritat. En sentit literal. No es tracta només d’encarar-se a l’escriptura sense l’adob de la ficció, subjecta a l’austeritat del que s’ha esdevingut, sinó  de furgar amb les ungles en la seva pròpia vida passada i irrecuperable, la de la seva infància de nen pobre dels anys 60 i 70, la del món familiar que van crear per a ell i en què van regnar els seus pares. Són ells els protagonistes d’aquest descens a les capes més profundes i oblidades del temps, allà on l’herència genètica i la classe social i l’entorn familiar van forjar la personalitat. Aquesta espeleologia cap a les arrels només es pot emprendre des de l’escruixidor desemparament elegíac de qui sent la gelada requisitòria de la mort, perquè els seus progenitors ja no hi són i els seus descendents, quan n’hi ha (com aquí), ja viuen en un escenari on ell és prescindible. Des d’aquest paradoxal altiplà de profunditat, tot el paisatge vital es torna trencadís i essencial, i les persones i els fets i les coses revelen la seva fugacitat i la seva bellesa.

RESCAT MORAL I AFECTIU

Notícies relacionades

Vilas ha sabut registrar aquest descens a si mateix a través de les figures del seu pare i la seva mare, com a astres acabats de descobrir que l’han obligat a tornar a traçar el mapa del seu firmament particular. Ells estan aquí, orígens i causes eficients, amb les seves excentricitats i costats obscurs en certa manera inscrits al seu ADN. Una espècie de lleialtat moral li ha prohibit l’ús de maquillatge, però això mateix confereix a la seva evocació una esbalaïdora transparència que pot passar, en algun moment, per cruel. No obstant, l’escriptor escapa a un dels riscos de l’autobiografisme descarnat, que és l’autoflagel·lació, l’exhibició de la pròpia misèria, el recompte morbós d’inferns quotidians com puguin ser l’alcoholisme o el daltabaix d’un divorci. L’encerta, res d’això era necessari. El seu propòsit no és l’autoretrat, sinó el rescat d’un espai moral i afectiu (també material) del qual a penes van quedant testimonis.

En seqüències que oscil·len endavant i enrere en el temps, rescata fragments d’aquest espai, els evoca i jutja sense indulgència i exhuma la substància que mantenia unit aquell univers d’elements precaris: l’amor. Un amor que no se sap expressar ni agrair però que és com la força nuclear que uneix protons i neutrons, però també com la llum que banya una realitat plena de patiment, derrota i absurd. No hi ha dubte que Ordesa té una funció purgativa per a l’autor, però també és una catarsi per al lector, perquè la seva inquisició sobre què, qui i per a què és ell es projecta en un inquietant què, qui i per a què som nosaltres. Aquesta generalització trasllada la imatge d’una família concreta a la del país necessitat i inversemblant en què va viure, l’Espanya de la qual va escriure Vilas el 2008 i que, en un dels poemes que tanquen el llibre, es redueix al «solemne no res històric». Ni les enginyositats aspres suavitzen l’efecte commovedor d’aquest poderós testimoni.