RÈCORD HISTÒRIC DE TAQUILLA

¿Per què els xinesos s'han tornat bojos amb 'Contratiempo'?

Oriol Paulo analitza els motius pels quals la seva pel·lícula ha recollit 26 milions de dòlars al país asiàtic

"M'han demanat fins i tot fotos pel carrer. Ha sigut al·lucinant", recorda el realitzador barceloní

undefined20490954 sitges 04 10 2012  festival cinema sitges 2012    oriol paul180104130727

undefined20490954 sitges 04 10 2012 festival cinema sitges 2012 oriol paul180104130727

4
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Oriol Paulo (El cos) estima el misteri i els girs inesperats. L’enigma i la intriga és el terreny per on millor es mou el director i guionista barceloní, però mai s’hauria imaginat el pas que faria la seva última pel·lícula. Contratiempo thriller sobre culpa, venjança, manipulació i poder– es va estrenar a Espanya fa just un any. Més de mig milió d’espectadors van anar als cines a veure-la, i va recaptar 3,6 milions d’euros, una xifra que als productors els va semblar escassa. Els responsables d’Atresmedia estaven convençuts que el film portaria a les sales el doble de públic (com a mínim).

Set mesos després de l’estrena, quan Paulo ja havia «tallat el cordó umbilical amb el film» i estava immers en altres projectes, va rebre una trucada sorprenent i digna d’un thriller. Era un distribuïdor xinès, que es va rendir als seus peus. Li va explicar que admirava Contratiempo, que volia estrenar-la a la Xina i que el convidava a passar dues setmanes al país asiàtic per promocionar-la. Boom.

La pel·lícula –programada a 7.000 pantalles en versió original subtitulada– s’ha convertit en el film espanyol més vist a la Xina. Ha estat cinc setmanes en el top ten i ha recaptat una brutalitat: 26 milions de dòlars. Fins i tot se’n farà un remake, una cosa que molt poques cintes espanyoles poden dir (Torremolinos 73, de Pablo Berger, n’és una).

¿Quines han sigut les claus de l’èxit de Contratiempo? El més fàcil seria pensar en el ganxo del protagonista: Mario Casas. Però no. L’actor allà no és un ídol de masses. ¿I doncs? «Estrenar a la Xina no és fàcil. Les autoritats del país concedeixen només 70 llicències a l’any per a films estrangers, així que anar-hi i promocionar el meu treball em va semblar molt interessant. Mai hi havia estat i era una oportunitat fabulosa. Volia viure allò. M’ho vaig prendre com una experiència vital i també una manera d’introduir-me en un mercat importantíssim per al cine», recorda Paulo. «Ni de broma hauria imaginat totes les coses positives que em passarien», afegeix.

PIROPOS I FOTOS

Just a l’aterrar, el 4 de setembre, a Paulo el van portar primer a la Muralla i després a Pequín, a una empresa especialitzada en cine. El realitzador no s’ho creia quan els empleats se li van començar a acostar per afalagar-lo i fer-se fotografies amb ell. Entre altres coses, li van explicar que Contratiempo havia sigut pastura de la pirateria a internet, amb més d’un milió de descàrregues il·legals. Després, Paulo va emprendre un tour per les sis principals ciutats del país, on va oferir conferències de premsa i entrevistes (calcula que unes 200). «La meva única arma era la pel·lícula», explica.

El realitzador està convençut que Contratiempo ha sigut un èxit a la Xina per diversos motius. Primer, perquè l’espectador és «molt actiu». «Tenen una envejable cultura del cine. La gent va a les sales amb devoció, una cosa que aquí, a Espanya, crec que estem perdent». La Xina, de fet, disfruta d’un envejable nombre de pantalles: 41.542. Només el 2015, el parc va augmentar en més de 9.500. (És incomparable per dimensions, però recordem que Espanya té 3.534 pantalles).  

 

Jose Coronado, Mario Casas, Ana Wagener i Bárbara Lennie, protagonistes de 'Contratiempo' / ATRESMEDIA

Contratiempo, Mario Casas dona vida a un empresari d’èxit, un respectat home de negocis casat i amb una nena petita. Però un accident de cotxe mentre està en companyia de la seva amant (Bárbara Lennie) fa que tota la seva vida es capgiri de forma descomunal. Conscient que el guió «implica molt el públic», Paulo creu que l’espectador asiàtic s’ha sentit especialment atret per la història d’Ana Wagener Jose Coronado, que interpreten dos pares que lluiten sense descans contra la injustícia.

«Vaig palpar en l’ambient que Contratiempo agradaria. És un thriller amb misteri en què s’ha de resoldre un enigma. Després de l’estrena a Pequín, vaig anar a prendre una copa amb els distribuïdors. Mentre xerrava amb ells de la pel·lícula es van acostar un grup de xavals i em van preguntar si era el director de Contratiempo. Vaig al·lucinar moltíssim. Sobretot quan van cridar els seus amics i els van dir que vinguessin al bar per fer-se tots una foto amb mi. Que bonic haver viscut tot això», reflexiona Paulo, que ha vist com el seu film s’ha estrenat a Grècia (dues setmanes número u de taquilla), Taiwan, l’Índia Corea del Sud (país que també ha comprat els drets per fer-ne un remake).

Notícies relacionades

Després d’haver viscut la sorprenent i excepcional experiència xinesa, Paulo demana que es reivindiqui el cine de gènere espanyol. «Quan surts de les nostres fronteres t’adones que és una marca. Hem de cuidar la nostra indústria i fer tota mena de pel·lícules», analitza.

NOVA PEL·LÍCULA

Després de l’«eufòria», el realitzador i guionista ja ha tornat a la normalitat. Aquest febrer començarà a rodar a Barcelona i les Canàries el seu nou treball, Mirage. Produït per Atresmedia, serà «un thriller de ciència-ficció conceptual», amb Adriana Ugarte i Chino Darín com a protagonistes, i en què una interferència entre dos temps provoca un devastador efecte papallona. ¿Repetirà l’èxit xinès de Contratiempo? Al cine, tot són incògnites.