MENÚ ALTERNATIU

Deu pel·lícules de Nadal fora de la norma

Els proposem alternatives de totes les èpoques per saltar-se el programa cinematogràfic més tradicional

rare-exports

rare-exports

4
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Tots sabem el que passa quan s'encén la televisió per Nadal: les mateixes cares, els mateixos anuncis i, per descomptat, les mateixes pel·lícules, amb l'excepció d'algun nou telefilm de baixa estofa. Les noves plataformes de televisió a la carta i vídeo sota demanda venen a salvar-nos del calvari: per un preu generalment mòdic, podem transformar el menú audiovisual nadalenc en una cosa nova i diferent; o clàssica, però no tòpica.

Centrant-nos en el cine: les pel·lícules de Nadal compten en general amb mala premsa, potser perquè per cada '¡Que bonic que és viure!' existeixen dues-cents drames i comèdies i tragicomèdies familiars per amagar-se sota l'avet. Llegir 'Nadal' en un títol de pel·lícula equival a tenir l'estómac regirat una estona. Però és que el millor cine de Nadal no sol ser el centrat en les festes sinó aquell en què grans històries acaben passant per Nadal.

Aquí en trobaran diversos exemples, a més d'algunes visions gens embafadores de les festes: deu pel·lícules de Nadal fora de l'habitual. I totes fàcils de portar a casa; al final de cada fitxa indiquem les plataformes on buscar-les.

'El sopar dels acusats' (W. S. Van Dyke, 1934)

L’stakhanovista Woody van Dyke va rodar en només 16 dies (més un parell de jornades per a algunes repeticions de preses) aquest deliciós misteri còmic amb William Powell i Myrna Loy com a Nick i Nora Charles, un matrimoni que resol un assassinat per Nadal gairebé únicament per diversió. El paisatge festiu sembla sols una excusa perquè els personatges es donin a la beguda sense parar (la llei seca havia acabat un any abans). Disponible a Filmin.


'Els magnífics Amberson' (Orson Welles, 1942)

La segona pel·lícula d’Orson Welles va patir tota mena d’ingerències industrials, però el que en va quedar d’aquesta saga èpica familiar és la glòria. Tenim per exemple el gran ball de Nadal com a presentació dels personatges principals, model segur per a Martin Scorsese a L’edat de la innocència, i l’escena en què George i Lucy s’abracen a la neu després de patir un petit accident de carruatge: elegíaca postal nadalenca. Disponible a Filmin.


'L'apartament' (Billy Wilder, 1960)

Aquesta obra plusquamperfecta t’escalfa, trenca i reconstrueix l’ànima amb tanta habilitat com ¡Que bonic que és viure!, però per algun motiu no es considera un clàssic nadalenc immortal. Corregim l’error i fem obligada la revisió anual d’aquesta comèdia sobre temes tan poc hilarants com la soledat, l’adulteri, l’abús laboral, el suïcidi… Amb Jack Lemmon i Shirley MacLaine en el cim del seu joc. Disponible a HBO i Rakuten TV.


'Navidades negras' (Bob Clark, 1974)

El terror nadalenc no té la millor premsa, però hi ha notables excepcions a la regla del simple Santa Claus assassí. Navidades negras és potser la més destacada. A vegades s’oblida, però va assentar les bases del subgènere slasher (o cine de ganivetades) quatre anys abans de La noche de Halloween. Fins i tot hi surt un personatge que porta una màscara d’hoquei, no sabem si inspiració per al Jason de Divendres 13. Disponible a Filmin i Movistar+.


'Fanny i Alexander' (Ingmar Bergman, 1982)

En el seu origen va ser una minisèrie de 312 minuts, potser difícils de trobar aquests dies entre compres, visites a pessebres i més parafernàlia. Però el gairebé testament d’Ingmar Bergman va ser reduït a pel·lícula de només 188 minuts. D’aquestes tres hores, la important aquí és la primera, dedicada al Nadal a casa dels Ekdahl: festí opípar, obra teatral, discursos més grans que la vida… Disponible a Filmin (sèrie completa i pel·lícula).


'Gremlins' (Joe Dante, 1984)

On unes criatures malèfiques surten de la seva closca la nit de Nadal per sembrar el caos i fer breakdance al pintoresc poble de Bedford Falls. ¡Ah, és clar! D’aquesta no calia explicar-ne res. Encara que et pensis que te la coneixes de memòria, cada visionat del hit de Joe Dante és revelador; i aquest Nadal, des d’aquest mateix divendres, per ser precisos, es podrà revisar en pantalla gran. Disponible a PlayStation; a partir del 29, en cines.


'L.A. Confidential' (Curtis Hanson, 1997)

Aquest exercici neonoir, condensació d’un totxo de James Ellroy, barreja realitat i ficció per explicar una història de corrupció policial a Los Angeles durant els 50. El context nadalenc exerceix com a contrapunt a la foscor regnant. Va servir a Kim Basinger per aconseguir l’Oscar a la millor actriu secundària, però qui es llueix és James Cromwell com a cap de policia americano-irlandès sense sentit del decòrum. Disponible a Netflix i Movistar+.


'Kiss kiss, bang bang' (Shane Black, 2005)

Dues dècades després de donar-se a conèixer amb el seu guió per a un altre possible clàssic de Nadal com és Arma letal, Shane Black va debutar dirigint aquest thriller postmodern de culte molt merescut. Robert Downey Jr. assaltant una botiga de joguines per buscar diners, però també un ítem cobejat per la seva neboda; Michelle Monaghan com a Santa Claus… No, no és una altra pel·lícula de Nadal habitual. Disponible a Rakuten TV, PlayStation i iTunes.


'Rare exports: un cuento gamberro de Navidad' (Jalmari Helander, 2010)

Notícies relacionades

Rare exports: un cuento gamberro de Navidad va fer parlar a Sitges fa set anys, quan va sortir del festival amb els premis a millor pel·lícula, direcció i fotografia. Però potser algú desconeix el quid de la seva trama, tan inusual que no el revelarem. ¡Que el disfruti el neòfit! La pel·lícula es podria haver dit ¡Quin Santa Claus!, però un títol així no suggereix la foscor d’aquesta insòlita aventura finlandesa amb un toc Spielberg. Disponible a Movistar+.


'Tangerine' (Sean Baker, 2015)

Un avís important: aquesta pel·lícula transcorre la nit de Nadal, però no és per a tots els públics ni tampoc per veure en família. Acabada de sortir de la presó, una prostituta transsexual emprèn un periple per Santa Monica, a Los Angeles, per buscar la noia amb qui  el seu nòvio li ha posat les banyes. El debut de Sean Baker és cru (en tots els sentits: es va filmar amb iPhone), visceral i hilarant, però també increïblement tendre. Disponible a Netflix.