CRÒNICA

Maluma, elevant la temperatura

El cantant colombià va conquistar el seu ampliat col·lectiu de fans en un concert amb generosa càrrega sexual al Palau Sant Jordi

zentauroepp40164828 barcelona  17 09 2017 concierto de maluma en el palau sant j170918141230

zentauroepp40164828 barcelona 17 09 2017 concierto de maluma en el palau sant j170918141230 / FERRAN SENDRA

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

A Maluma se li ha posat cara d’estrella des que, fa 11 mesos, va passar pel Sant Jordi Club. Els seus xous s’han fet més grans i de la sorpresa de les primeres vegades hem passat a la celebració col·lectiva de les estrofes consagrades a tremendes rebolcades i tensions sexuals. És la temàtica gairebé única del cantant colombià, que aquest diumenge va reunir (segons la xifra de l’organització) 12.500 persones al Palau Sant Jordi.

Casaca blanca amb cordons daurats, a joc amb el micro i el rellotge de polsera, i les estrofes aïrades de 'Borro cassette', festival de retrets postnit boja, obrint camí a ritme de reggaeton. Més ballarines (sis) que músics (tres) i coristes (dos), encomanant coreografies a un públic que es va passar el concert dret, ignorant els seients, tant en les càrregues rítmiques ('Sin contrato') com en les seqüències més modulades: el reformat 'El perdedor' en què Maluma suplica «otra oportunidad» a la seva amant extraviada i que va acompanyar amb el vídeo d’una bonica cobra.

NEOGALANT LLATÍ

Si és cert que el cànon del pop global evoluciona mirant al sud, l’èxit 'Vente pa’ ca', amb sons d’acordió cumbier, pot donar la raó a la tesi amb la seva fusió de ritmes urbans, vestigis de folklore i una tornada amb gràcia. Maluma va utilitzar les cançons per marcar territori com a neogalant llatí: les va fer anar al seu gust suspenent-les i estirant-les, atent sempre a la resposta del públic, sense donar-les per acabades fins a la seva última, a vegades capritxosa, inflexió de veu.

En un moment de pretesa intimitat, necessari perquè contrastés amb l’eufòria final, es va quedar sol amb la guitarra acústica en 'La invitación', dedicada a les víctimes de l’atemptat del 17 d’agost passat, «que nos ven desde el cielo». Aquí va fer una crida «per la pau al món» que li va quedar una mica Miss Univers. Va treure una noia i la va fer seure al mig de l’escenari a 'Vuelo hacia el olvido', interpretació que ella va immortalitzar amb el mòbil a ma-

nera de 'selfie'. Un consell final als nois presents en atenció a la figura femenina: «Estima-la i respecta-la sobretot».

Una guitarra heavy va anunciar la bomba anomenada 'La temperatura', pujant i pujant entre rimes de descarat culte al cos («ese pelo lacio, ese abdomencito de gimnasio / me tiene volando en el espacio»), i a partir d’allà la sessió no va decaure: 'Chantaje' 

Notícies relacionades

–amb imatges de l’absent Shakira a les pantalles–, 'La bicicleta' i l’artilleria electrònica de 'Party anima'l rumb a un Carnaval mes aviat patxanguer i envoltat de confeti.

I en el bis, 'Felices los 4' (que segueixi la festa: «Y lo hacemos otro rato», en aquest cas en grup), amb Maluma vestint una samarreta del Barça amb el nom de Messi (present entre el públic), i el 'hit' de la discòrdia, 'Cuatro babys', en què es declara enamorat per partida quàdruple: «Siempre me dan lo que quiero / chingan cuando yo les digo…». Una cançó que ha sigut titllada de sexista mentre, a la vegada, s’acusava els que la criticaven de xenòfobs. De bojos. El Sant Jordi, majoritàriament femení, va seguir ballant al marge d’un debat tan apassionant.