FESTIVAL D'ESTIU DE BARCELONA

'Douar', migració i hip-hop

Kader Attou torna al Mercat de les Flors amb un potent espectacle del 2003

ealos39403957 icult grec 2017 kader attou foto joao garcia170722165445

ealos39403957 icult grec 2017 kader attou foto joao garcia170722165445

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera / Barcelona

Kader Attou torna al Mercat de les Flors (demà i dimarts). Aquesta vegada recupera un espectacle del 2003, Douar, interpretat per astres del hip-hop d’Algèria i França. Per desgràcia és una obra que no ha passat de moda. Parla de migració, dels somnis dels joves que viuen a Algèria però aspiren a arribar a Europa a la recerca d’un futur millor. Ballarins de hip-hop del nord d’Àfrica i de França uneixen forces en aquesta dinàmica proposta que manté la força i potència del primer dia. Evidentment, la majoria d’intèrprets són diferents dels del 2003, però encara queden a les seves files alguns dels ballarins que van estrenar la peça. «És interessant veure ballar gent de diferents generacions», comenta el creador de l’espectacle, Kadder Attou, director del Centre National de La Rochelle i del Poitou-Charentes.

    

«És un espectacle que parla de l’exili de forma molt universal, malgrat la música àrab i andalusina i del text, en àrab. Considero important recuperar-lo en aquest moment perquè el tema segueix estant de plena actualitat. N’hi ha prou de veure el drama dels refugiats i què passa al Mediterrani», indica aquest inquiet coreògraf i director. «Encara que en ell hi ha ressons d’un tema dur, també és un espectacle lluminós, positiu, per dir-ho d’alguna manera».

    

Attou, fundador el 1989 de la Cie Accrorap –juntament amb Eric Mezino, Chaouki Saïd, Mourad Merzouki i Lionel Frédoc–, sempre ha lluitat per acostar el hip-hop a la dansa contemporània i superar fronteres entre gèneres artístics. Considera aquesta dansa sorgida al carrer una eina impressionant per parlar de temes candents. «L’univers del hip-hop és molt ampli. En cada lloc, aquesta dansa adquireix una dimensió diferent. No pots comparar el que es fa al Japó, per exemple, amb el que passa a les faveles del Brasil o el que passa a Algèria o Espanya. Cada país té la seva particularitat, d’aquí la seva riquesa. La tècnica pot ser la mateixa, però cada lloc li imprimeix un segell propi», explica.

A L’AVANTGUARDA DEL GÈNERE

Des que es va fer càrrec de la institució de La Rochelle no ha deixat d’observar la increïble evolució del hip-hop. «És una forma d’art en constant evolució. A França està reconegut i des del centre intento donar-li la màxima projecció possible. Tenim companyies en residència i ens preocupem d’acompanyar les emergents». A França, el hip-hop disfruta d’un públic molt variat. Els muntatges solen reunir tant amants de la dansa i el teatre com gent que no sol assistir a espectacles.

Notícies relacionades

    

«França ha sigut pioner en la seva aposta pel hip-hop. Les institucions i els polítics han sabut mirar més enllà del ballet i la dansa contemporània per recolzar el hip-hop. Per això ara, en aquest sentit, França està en l’avantguarda», conclou.