FESTIVAL D'ESTIU DE BARCELONA

Dei Furbi descobreix el món de Kafka

La companyia musical estrena 'Oklahoma' al Lliure, una producció inspirada en la novel·la pòstuma de l'autor de 'La metamorfosi'

zentauroepp39350749 oklahoma170718184724

zentauroepp39350749 oklahoma170718184724

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Dei Furbi estrena, a l’Espai Lliure, Oklahoma, obra en català inspirada en Amèrica (o el desaparegut), novel·la que Franz Kafka va deixar inacabada. «És la seva obra més lluminosa. Parla d’actors a l’atur que acaben trobant feina al Gran Teatre d’Oklahoma, un gran escenari que en realitat funciona com a al·legoria del món», explica Gemma Beltran, directora de la companyia i responsable de la dramatúrgia.

Escrita entre els 1911 i el 1914, es va publicar el 1927. L’últim capítol és el punt de partida del muntatge, una reflexió al voltant de l’espectacle del món i la societat espectacle, on cada ésser humà assumeix un rol. «Tots actuem i tots ens observem. Aquesta és la idea que transmet el text», recorda Beltran. La producció celebra els 15 anys de la companyia, que es va donar a conèixer al convent de Sant Agustí amb Scherzo, estrenat al Grec del 2002.

La frontera entre realitat i ficció es difumina en aquesta nova producció de la companyia musical. Beltran hi ha inclòs també referències a altres obres de Kafka com El procés, El castell La metamorfosi, i també a Alicia al país de les meravelles de Lewis Caroll, La vida es sueño de Pedro Calderón de la Barca i Tres personatges en cerca d’autor de Luigi Pirandello. «Ens ha quedat com Kafka al país de les meravelles», fa broma. «Tots els personatges tenen alguna cosa de Gregorio Samsa, protagonista de La metamorfosi», diu en referència a l’angoixant relat.

Toni Viñals, Robert González i Anna Alborch protagonitzen el muntatge, en cartell només fins divendres. En aquesta ocasió, el llenguatge escènic, sempre amb un toc poètic i humorístic, és més abstracte. «Visualment és molt plàstic».

Notícies relacionades

ESCENOGRAFIA AUSTERA / L’escenografia es va creant a base d’unes cintes de goma negres que destaquen sobre un linòleum blanc. Un posada en escena austera, d’una elaborada senzillesa, que valora la música i la compenetració entre actors i cantants. «Volíem provar altres coses». La producció alterna gest, paraula i música a cappella.

Una residència de creació a la Fabra i Coats els ha permès acabar de donar forma a la proposta, que inclou versions cantades de peces com El vol del borinot, de Nikolái Rimski-kórsakov, i L’escarabat, portada al terreny del cant gregorià a manera de divertimento; un Homenatge a Janis Joplin, i Soave sia il vento, de Mozart. Els costa, admeten, deixar de anda el genial compositor de Salzburg, de qui van estrenar la seva premiada versió de La flauta màgica i l’aclamada Trilogia Mozart.