EL PRIMER GRAN CERTAMEN DE LA TEMPORADA

El cine espanyol assalta la Berlinale

El festival alemany exhibeix una nodrida mostra de pel·lícules espanyoles en la seva 67a edició, que s'inaugura aquest dijous

 

 

4
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

Potser és perquè de cop i volta han descobert les grandeses del nostre cine o perquè després de tota la mà d’obra barata que els hem fet arribar se senten una mica en deute. El cas és que feia temps que un festival internacional no incloïa tantes pel·lícules espanyoles com les que participen aquest any en la Berlinale, la 67a edició de la qual s’obre avui amb Django, biopic del guitarrista de jazz Django Reindhart. El que oferim a continuació és un repàs de la nostra presència en la mostra, i de tota la resta. 

OPCIONS DE PREMI

La veritat és que Espanya no aspira a un Os d’Or sencer, sinó més aviat a un tros de l’estatueta: 'Una mujer fantástica', drama sobre una dona transsexual dirigit pel cineasta xilè Sebastián Lelio –la seva anterior pel·lícula, 'Gloria', va iniciar en aquest mateix festival el que resultaria ser un periple  triomfal–, és una coproducció entre quatre països. 

¿Quins són els grans rivals de Lelio de cara al palmarès? D’entrada, el geni finlandès Aki Kaurismäki presenta 'The other side of hope', segona entrega de la seva trilogia sobre ciutats portuàries d’Europa –només que sigui tan bona com la primera, 'Le Havre', ens conformem–; Teresa Villaverde, tota una institució en el cine europeu, explora a 'Colo' els efectes de l’atur en una família lisboeta; el romanès Calin Peter Netzer estrena el drama romàntic 'Ana, mon amour' quatre anys després de guanyar l’Os d’Or amb la seva anterior pel·lícula, Mare i fill, i el coreà Hong Sang-soo, a aquestes altures favorit a premi en tot festival en què participa, porta el drama 'On the beach at night alone', del qual se sap ben poca cosa però que probablement deu parlar d’homes que beuen massa i que es comporten de forma irresponsable amb les dones que els envolten.

 


CAPS DE CARTELL

Juntament amb el gruix d’aspirants a l’Os d’Or, la Secció Oficial del certamen inclou una sèrie de títols que no competeixen per cap premi però que tot i així exerceixen de caps de cartell i que tenen la funció essencial d’aportar color a l’alfombra vermella, per on desfilaran, per exemple, Álex de la Iglesia, Mario Casas i Blanca Suárez just abans de la presentació d’'El bar', el nou thriller del director bilbaí. Danny Boyle i Ewan McGregor, per la seva part, presentaran 'T2: Trainspotting', segona part d’un dels títols més emblemàtics dels anys 90, i Hugh Jackman farà el mateix amb 'Logan', tercera entrega de les aventures de Lobezno i 10a de la saga X-Men. 

Entre els títols que més expectatives han creat n’hi ha d’altres de no tan relacionats amb el consum de crispetes. 'The Party' ofereix un mostrari de grans intèrprets del cine britànic actual –Kristin Scott Thomas, Timothy Spall, Ciaran Murphy– per convertir una reunió lúdica en metàfora de l’absurda situació política en què avui es troba sumit el Regne Unit. L’actor Stanley Tucci presenta el seu nou treball darrere de la càmera, 'The final portrait', aproximació a la figura de l’escultor Alberto Giacometti que compta amb Armie Hammer i Geoffrey Rush en el repartiment. I l’estrena de 'La cena', sobre una desastrosa vetllada entre dues parelles, ens permetrà comprovar fins a quin punt Richard Gere segueix sent un reclam per als fotògrafs.

 


BENEÏTS MARGES

La perifèria del festival acostuma a concentrar propostes cinematogràfiques d’alt risc, i per això resulta idoni que la secció Panorama aculli el primer llarg com a director d’Eduardo Casanova –Fidel en la telesèrie 'Aída'--; 'Pieles' és una successió d’imatges grotesques que abracen el 'kitsch' i la provocació per reflexionar sobre que difícil que ho posa la societat a aquells físicament diferents. La selecció coneguda com a Generation Plus –centrada en el cine infantil i juvenil– projectarà la també 'opera prima' 'Estiu 1993', de Carla Simón, retrat d’una nena de 6 anys que ha de lidiar amb la mort de la seva mare. I convindrà també fixar-se en la Berlinale Special, secció paral·lela de vocació més comercial. En primer lloc perquè compta amb la presència tant de 'La reina de España', de Fernando Trueba –potser el públic europeu la rebrà millor del que fa uns mesos ho va fer l’espanyol–, com de 'Últimos días en La Habana', coproducció espanyola en la qual el cubà Fernando Pérez retrata una amistat marcada per la sida i les ànsies de llibertat. En segon lloc perquè s’hi projectarà l’esperada 'The lost city of Z', en la qual  el director novaiorquès James Gray s’ha envoltat d’estrelles com Robert Pattinson i Sienna Miller per provar sort amb el cine d’aventures. 

Notícies relacionades

 


REALITAT QUE ENS MIRA

Per últim, Espanya i la seva circumstància és un dels assumptes estrella de la generosa oferta de documentals que el certamen proposa lluny de la competició. La 'première' europea de Política, manual de instrucciones, el repàs de Fernando León de Aranoa a l’eclosió de Podem, permetrà al públic de la Berlinale saber per què la formació morada va despertar tantes il·lusions quan va començar però no per què l’embolic en què es troba ara resulta tan decebedor. 'Soul' s’acosta al cuiner biscaí Eneko Atxa i 'El mar' ens mira de lluny viatja a un lloc recòndit del sud del nostre país per buscar les restes d’una ciutat perduda. Como Chavela homenatja Chavela Vargas recordant el seu últim concert, apadrinat per Pedro Almodóvar, en què la cantant mexicana va retre tribut a Federico García Lorca. I Lorca és també el punt de partida de 'Bones of contention': mentre busca les restes del poeta andalús, la directora Andrea Weiss analitza la persecució que la comunitat LGTB va patir durant la dictadura de Francisco Franco i la problemàtica forma que té el nostre país de lidiar amb la seva memòria històrica.