UN FENOMEN DE LA CARTELLERA

'Kiki, el amor se hace', les claus d'un èxit de taquilla

La comèdia "eroticofestiva" de Paco León es converteix en la gran sorpresa de la cartellera al superar ja el milió d'espectadors

undefined33666790 icult paco leon  en la pelicula  kiki el amor se h160527135255

undefined33666790 icult paco leon en la pelicula kiki el amor se h160527135255

4
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

La primera cosa que fa Paco León just quan es lleva, abans fins i tot d'esmorzar, és comprovar les dades de Rentrak, la consultora que mesura les audiències del cine. Fa nou setmanes que va estrenar el seu tercer llargmetratge com a director, 'Kiki, el amor se hace', i cada dilluns constata que la pel·lícula es manté al 'top 10'. Amb bones crítiques en la premsa, el film va aterrar a les sales l'1 d'abril i es va col·locar com a rei absolut de la cartellera, superant en termes relatius 'Batman v Superman'. Nou setmanes més tard, la comèdia "eroticofestiva" de León ja ha sigut vista per un milió d'espectadors i està a punt d'aconseguir els sis milions de recaptació. En els últims 25 anys, només 75 pel·lícules espanyoles han superat el milió d'espectadors. A Barcelona ha recaptat més d'1,2 milions d'euros, mentre que a Madrid la xifra arriba als 1,4 milions. ¿Per què 'Kiki', que indaga en les fílies sexuals, s'ha convertit en la sorpresa cinematogràfica de l'any? Aquestes en són algunes de les raons.

EL TO I EL BOCA ORELLA

Les fílies sexuals són, en principi, un tema "delicat i sòrdid", segons afirmen Ghislain Barrois i Álvaro Agustín, responsables de Telecinco Cinema, productors de 'Kiki' amb Vértigo. "Creiem que part del públic va sentir una mica de rebuig al pensar que la pel·lícula seria més canyera. Però a l'entrar al cine es van adonar que és un film blanc per passar una bona estona. La gent ja està cansada de veure superherois en leotards. 'Kiki' és diferent. Un surt encantat després d'haver-la vist perquè té un to meravellós, res a veure amb la pel·lícula australiana en què està basada", analitzen els executius de Telecinco. Paco León, director i protagonista, posa l'accent en el fet que el guió és “lluminós” i que ha funcionat molt bé el boca orella. "És una història que diverteix tota mena de personal, avis inclosos. N'hi ha més d'un que m'ha comentat que l'ha vist quatre o cinc vegades", afegeix.

UNA DISTRIBUCIÓ QUE VA APOSTAR I VA GUANYAR 

Vértigo va encarregar el 'remake' de la cinta australiana (sobre la qual tenien els drets) a León. L'empresa no només és productora, sinó també distribuïdora de 'Kiki'. Especialitzada en cine europeu i 'indie', va llançar una estrena molt potent: 333 pantalles. Una jugada arriscada i intel·ligent. Van apostar i van guanyar. Nou setmanes més tard, la cinta encara aguanta a més de 200 pantalles.

PACO LEÓN, L'IDOLATRAT

Paco León és un actor estimadíssim. Si un periodista vol entrevistar-lo val més que no el citi en una cafeteria o en cap lloc públic. Ho pot fer, per descomptat, però amb el risc de ser interromputs ("700 vegades") per fans armats amb un mòbil. "Ho assumeixo amb toreria i esperit esportiu", afegeix el sevillà, que va tornar boig el personal amb el seu entranyable personatge de Luisma ('Aída'). "És veritat que la gent em té molt afecte. Fins i tot respecte. Però és que jo penco molt per no avorrir", afegeix. Conscients de la seva popularitat, els responsables de Telecinco Cinema destaquen que som davant d'"un tros de director", que ha anat creixent des que es va posar per primera vegada davant de les càmeres en el fals documental sobre la seva família ('Carmina o revienta') i la seva seqüela ('Carmina y amén').

PROMOCIÓ AMB PERSONALITAT

Telecinco té molts punts forts. I un és el bombardeig promocional. En aquesta ocasió, no hi ha hagut una bomba nuclear (com n'hi haurà ben aviat una amb 'Un monstre em ve a veure', de J. A. Bayona), però sí canoneig marca de la casa. A més, León s'ha recorregut tots els mitjans de comunicació. "No hi ha ni una sola ràdio ni una sola televisió on jo no hagi estat", presumeix. "Una cosa que no es comunica no existeix. Però has de fer-ho amb art. Sóc partidari del màrqueting creatiu. No es tracta només d'inundar les ciutats de cartells. Has de fer una promoció amb personalitat", destaca.

EL MÓN TWITTER

Notícies relacionades

La xarxa social és el regne de l'adulació. Tothom diu que té ganes de veure la teva pel·lícula, però poca gent ho fa. Amb 'Kiki' ha passat el contrari. Grans noms del cine espanyol (amb legions de seguidors) van piropejar León després d'haver pagat l'entrada. Entre altres, el citat J. A. Bayona, Álex de la Iglesia, Inma Cuesta i Carlos Bardem.   

LA FESTA DEL CINE

León assegura que les entrades a 2,90 euros (durant els dies 9, 10 i 11 de maig) van seduir una gran part del seu públic. La festa del cine ha beneficiat la pel·lícula, potser no en termes econòmics (el preu és molt menor en comparació amb els 10 euros habituals) però sí a l'hora de sumar espectadors. El resultat és que el públic ha fet un 'kiki' amb la seva comèdia. Fins i tot el títol, picant, sona bé. "Al capdavall, tots venim d'un 'kiki'", diu León.