TEMPORADA ALTA

Peter Brook i els misteris de la ment

El mestre estrena 'The valley of astonishment', la seva última creació, en en festival Temporada Alta de Girona

Escena de ’The valley of astonishment’, de Peter Brook.  / TEMPORADA ALTA

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

El premiat Peter Brook, veterà mestre de l’escena de 90 anys, torna al festival Temporada Alta amb 'The valley of astonishment' (La vall de la sorpresa), el seu treball més recent. El Teatre Municipal de Girona acull aquest cap de setmana (avui i demà) el muntatge, estrenat el 2014 a París. Serà en anglès, amb subtítols en català.

En aquesta obra, la ment humana torna a ser protagonista d’un poètic muntatge que conjuga el misteri de la sinestèsia, un desequilibri dels sentits que impedeix percebre les coses amb normalitat, amb faules extretes d’un antic poema èpic persa: 'La conferència dels ocells', de Farid Attar. «En realitat hi ha moltes capes en aquest muntatge. La ment i el cervell són solament una part de l’espectacle, que aprofundeix sobre el misteri de la vida», expliquen els seus intèrprets.

Un mag, un home amb una enorme capacitat per recordar paraules, un pintor que relaciona els colors amb els sons i un ésser que ha perdut els seus sentits són alguns dels personatges que apareixen en l’espectacle.

La peça es desenvolupa en un espai buit. La simplicitat domina en una posada en escena que únicament compta amb algunes cadires. Ni projeccions ni grans escenografies són necessàries en una posada en escena austera on menys és més. «El públic ha d’obrir la porta de la seva ment i fer volar la seva imaginació», comenta Marcelo Magni, un dels intèrprets que fa anys que treballa amb Brook. «Peter vol que l’espectador es plantegi què és l’ésser humà i que surti del teatre sent conscient del regal que suposen els sentits que ens permeten percebre i disfrutar de la vida».

Notícies relacionades

Per a Brook aquesta nova creació connecta amb 'The man who', inspirada en el llibre d’Oliver Sacks 'L’home que va confondre la seva dona amb un barret'. Els tres actors –el jove Héctor Flores Komatsu, Kathryn Hunter i Marcello Magni– interpreten diferents rols i interactuen amb dos músics, Raphaël Chambouvet i Toshi Tsuchitori. «Tant som metges com pacients, anem canviant», comenten. El focus de l’espectacle està posat en l’individu. «En aquest muntatge no només pateixen i disfruten els personatges, també els actors, perquè hem d’aconseguir connectar amb el públic en un espai nu. Suposa un gran repte, sens dubte».

PERSONATGE REAL

El personatge protagonista de Sammy Costas (Kathryn Hunter) s’inspira en la vida del periodista Solomon Shereshevesky, home amb una impressionant capacitat mnemotècnica que va ser tractat per Alexander Luria, pioner de la neuropsicologia russa. I la figura del mag, en l’artista argentí René Lavand. A diferència de Hunter i Magni, que fa temps que treballen en la companyia de Brook, Flores va debutar com a actor recentment. «Abans vaig treballar com a assistent de direcció de Brook però quan em va proposar pujar a escena vaig acceptar», afirma.