Anar al contingut

NOUS CAMINS D'EDICIÓ EN LA NOVEL·LA GRÀFICA

Vinyetes sobre el ring

Rubén del Rincón i Man s'embarquen a 'El boxeador', un còmic a quatre mans finançat via 'crowdfunding'

L'editorial Spaceman Books llança una plataforma de micromecenatge

ANNA ABELLA / BARCELONA

Dos boxejadors pujaran al ring perseguint el somni de la seva vida. Protagonitzen dues històries amb un únic final. A un, «més humil, visceral i brutal», li dóna vida Manuel Carot, Man (El clienteMillennium). De l'altre, «un portent amb un rerefons fosc», se n'ocupa Rubén del Rincón (Entretelas, Las damas de la peste). Tots dos dibuixants s'han embarcat en El boxeador, un còmic («també per als que no coneixen aquest esport apassionant, primitiu, cru, passional i sacrificat», afirmen) d'original experiència lectora: dues portades plantegen el dilema de quin boxejador es pot seguir en dues històries paral·leles i independents però que es complementen i convergeixen en el combat final, en una tragicomèdia en blanc i negre amb el vermell de la sang com a única nota de color. Però els autors, que exerceixen a quatre mans de guionistes i dibuixants, han decidit evitar el canal tradicional de publicar-lo via editorial i han recorregut a la plataforma de crowdfunding Verkami, amb una campanya de micromecenatge de 40 dies -va començar l'1 de novembre- en què necessiten recaptar 9.000 euros per materialitzar el llibre.

Llibertat creativa

¿Per què afronten un camí incert dos autors de dilatada trajectòria que ja saben el que és treballar tant per a editorials espanyoles com La Cúpula, Norma, Planeta DeAgostini, Dibbuks o la desapareguda Glénat, com per al mercat francès, a Dargaud o Delcourt? «No pretenem guanyar diners sinó obrir una nova via d'edició factible i descobrir tot el procés del còmic -assegura Man (Mollet del Vallès, 1976)-. La idea és oblidar els mals hàbits que hem après després de molts anys treballant amb el món editorial, que es guia pel que creu que funcionarà perquè ja ha funcionat abans, i més en aquests anys de crisi. I tu mateix et poses brides pensant en si el que fas agradarà a l'editor i vas perdent la il·lusió dels inicis. Ara volem fer això sense terminis ni grillons, com una aventura, amb més llibertat creativa, menys encasellats». 

A aquesta reflexió també s'hi suma Del Rincón (Olesa de Montserrat, 1978), col·laborador de la revista Spirou. «Volíem experimentar la gestió de la part del treball que fan les editorials i veure si de cara al futur ho podem fer nosaltres». Perquè, com tants altres historietistes, admet: «Avui és literalment impossible per a un autor de còmic o un il·lustrador viure d'això treballant només per a Espanya. Tots treballem per als Estats Units o el mercat francobelga perquè aquí econòmicament no et surt a compte passar-te mesos amb un llibre».

Coincideix amb Del Rincón i fa servir gairebé les seves mateixes paraules Sandro Mena, editor en cap de Spaceman Project, la iniciativa de micromecenatge que acaba de llançar l'editorial de còmic Spaceman Books, com a «alternativa viable perquè un autor es dediqui del tot a crear la seva obra però sense preocupar-se de la producció, edició, promoció i distribució, al contrari d'altres plataformes de crowdfunding».

Les campanyes començaran al gener però en un mes ja han rebut uns 30 projectes que estan estudiant, tant de novel·les com d'autors consagrats, un senyal que els creadors busquen noves fórmules de fer visible el seu treball i, apunta Mena, «a molts no els convencen les condicions de les editorials per publicar-lo». 

Qualitat i edicions molt cuidades són el denominador comú. «Reivindiquem el còmic com a llibre objecte: tapa dura, paper gruixut...», apunta Man, content de tornar als seus inicis, «amb un estil més visceral i espontani» i aparcant l'ordinador pel «paper, l'aquarel·la, la tinta...». A Man i Del Rincón els uneix la passió i la pràctica de la boxa. Ara, com els seus protagonistes, persegueixen guanyar un combat, però no sobre el ring.

Temes: Còmic

0 Comentaris
cargando