Anar al contingut

exposició Al palau nacional

Natures mortes de col·lecció

El MNAC exhibeix 19 bodegons del XVII cedits per un particular

NATÀLIA FARRÉ / BARCELONA

Encara que es tracta d'un pintor fi i amb qualitats, Agustín Logón és un autèntic desconegut. Tan desconegut que fins fa poc només tenia un oli al seu haver. Un bodegó de 1640 que llueix en una col·lecció particular madrilenya. Joan Yeguas, conservador de Renaixement i Barroc del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), n'ha trobat una segona obra després d'un llarg procés d'investigació. Es tracta d'un oli gairebé idèntic al primer però atribuït erròniament a Sánchez Cotán. I d'un oli que ara penja de les parets del Palau Nacional a l'exposició Incòlume, un títol que fa referència a com han arribat de ben conservades les natures mortes que s'exposen a la mostra. En total, 19 teles firmades per 10 artistes espanyols del segle XVII provinents d'una col·lecció privada i cedides al museu per cinc anys amb una única condició: l'anonimat del seu propietari.

Són peces la majoria inèdites i que donen una idea molt clara de les característiques del bodegó espanyol de l'època, deutor de la tradició flamenca -molt verista- i italiana -també realista però amb la bellesa predominant- passades pel filtre castellà. Un conjunt que enriqueix la petita però important col·lecció del museu que compta als seus fons amb joies com La natura morta d'atuells Natura morta amb plat de codonys, de Zurbarán. I l'ennobleix tant en nombre d'artistes representats: Juan de Arellano, Antonio Ponce, Juan de Espinosa i Tomás Hiepes, per citar-ne quatre que no tenien obres al MNAC; com en tipologies: la pinacoteca no atresorava cap vanitas ni cap imatge de rebost. Ara, i durant el pròxim lustre, disfrutarà d'una vanitas, atribuïda al mestre de les vanitas escrites, i de dues natures amb rebost, una del mestre de Stirling-Maxwell i una altra de Juan Van der Hamen.

MÉS BELLESA QUE TESI / Aquestes, més les 16 obres restants, s'exposen com si d'una delikatessen es tractés a Incòlume, una exposició que «no és un projecte de tesi, sinó una mostra per disfrutar de la bellesa d'unes obres importants i impossibles d'adquirir en un context com l'actual», apunta Pepe Serra, director del MNAC. I és també una exposició que posa en evidència la feina d'investigació i catalogació del museu. Només cal veure la nova autoria de Natura morta de fruites i verdures per a Agustín Logón. El fet que un autor no disposi de més de dues obres o que hi hagi moltes obres sense autor no és un assumpte estrany en els bodegons del barroc. «Ara els valorem, però al segle XVII no es tenien en consideració», explica Yeguas. És per això que «molts s'han perdut o estan mal atribuïts».

Quan la mostra acabi, el 28 de febrer vinent, les teles s'integraran en la col·lecció de Renaixement i Barroc del MNAC, que estrenarà nova museografia i presentació el 2016.

0 Comentaris
cargando