COMÈDIA DRAMÀTICA
'Nebraska', esplèndida panoràmica d'homes i de llocs
Alexander Payne
****
Intèrprets: Bruce Dern, Will Forte, June Squibb, Bob Odenkirk, Stacy Keach, Mary Louise Wilson, Rance Howard, Tim Driscoll, Devin Ratray • Títol original: 'Nebraska' • Estats Units • 115 minuts
Vegeu el tràiler de 'Nebraska' amb el mòbil
o a e-periodico.cat
Tres dels sis llargmetratges dirigits per l'excel·lent Alexander Payne, A propósito de Schmidt, Entre copes i Nebraska, es construeixen a partir de la idea del viatge, el moviment, la itinerància. I en dos, el primer i el tercer, els personatges semblen vençuts però encara mostren senyals de plenitud.
Jack Nicholson, un home que fa poc que s'ha jubilat i que s'ha quedat vidu i que fa un viatge en una caravana a A propósito de Schmidt, era un dels actors previstos per encarnar l'ancià protagonista de Nebraska, un home cada vegada més desarrelat i alcoholitzat que està convençut d'haver guanyat un milió de dòlars al rebre un anunci publicitari per correspondència. Finalment l'elegit va ser Bruce Dern; en ell havia pensat Payne des de l'inici del projecte i, sense desmerèixer les prestacions de Nicholson en aquesta mena de relats, Dern resulta una elecció clarament més encertada.
Perquè el pare de Laura Dern li dóna més pausa i millor repòs a un personatge que en qualsevol moment se li podria escapar de les mans. L'home convenç el seu fill, amb qui no es porta gaire bé, perquè l'acompanyi a cobrar el premi. L'encarna Will Forte, un actor aquí sever sorgit del planter còmic de Saturday night live. I així comença un viatge que és també un aprenentatge i un inici de reconciliació, trufat d'experiències i personatges singulars, de retrobaments familiars i buits sentimentals.
De tempo magnífic i pols dramàtic ajustat, Nebraska està filmada en blanc i negre, circumstància que ens acosta a dues excel·lents pel·lícules de carretera dels anys 70 també òrfenes de color: Alicia en las ciudades, de Wim Wenders, i Lluna de paper, de Peter Bogdanovich. Similar sentiment, idèntica bellesa.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Dol a Hollywood Adeu a Redford, llegenda progressista
- Exposició El duel ‘Leonardo vs. Michelangelo’, en experiència immersiva
- Mobilitat La futura llei del taxi preveu erradicar les VTC urbanes a Barcelona
- Educació La Fundació Bofill proposa un pla per millorar la comprensió lectora
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Pròxim Orient Les mesures de la Comissió Europea contra Israel només afectaran un terç de les importacions
- Helicobacter pylori: així són els símptomes de la infecció que afecta la meitat de la població
- Cinema ‘Sirat’, d’Oliver Laxe, representarà Espanya als Oscars 2026