LA CONQUISTA DEL PÚBLIC NORD-AMERICÀ

'Oscaritzats' del còmic

Quatre prestigiosos Premis Eisner per a tres espanyols

Hawkeye, el personatge que dóna nom a la sèrie ’Ojo de Halcón’, de David Aja.

Hawkeye, el personatge que dóna nom a la sèrie ’Ojo de Halcón’, de David Aja.
Hawkeye, el personatge que dóna nom a la sèrie ’Ojo de Halcón’, de David Aja.

/

3
Es llegeix en minuts
ANNA ABELLA
BARCELONA

Fa 16 anys David Aja (Valladolid, 1977) va coincidir en un curs d'El Escorial amb un mite de la historieta, Will Eisner (1917-2005). «Em va sorprendre que fos tan pròxim. Amb 80 anys, després de la xerrada de cada dia es prenia unes canyes amb nosaltres parlant i parlant del còmic. Jo estudiava Belles Arts i ell em va fer decantar pel còmic». Per això són «tan especials» per a Aja els dos Premis Eisner -millor dibuixant i millor portadista-, que dissabte passat va aconseguir a la Comic-Con de San Diego, la meca nord-americana de la historieta, per la sèrieOjo de Halcón(Marvel), un nou acostament a un de Los Vengadores, amb guió de Matt Fraction -els sis primers títols els reuneix a Espanya Panini.

Dos Eisner més -millor obra no nord-americana i millor il·lustrador / artista multimèdia- ha aconseguitBlacksad. El infierno, el silencio(Norma), quart volum de la sèrie ambientada a l'Amèrica dels anys 50 i protagonitzada per un carismàtic, seductor, elegant -i felí- detectiu privat, fruit de l'«experiment narratiu de combinar animals antropomòrfics amb novel·la negra», apunta el seu guionista, Juan Díaz Canales (Madrid, 1972).

Per al seu dibuixant, el granadí Juanjo Guarnido (1967), premiat al Saló del Còmic de Barcelona del 2011, significa el segon Eisner en aquesta categoria per a unes aventures adultes, «que són la síntesi de les nostres influències i lectures», comentava encara amb jet lag, després de tornar de San Diego. El seu traç, realista i cinematogràfic (els dos autors van començar en l'animació), suposa per al lector una immersió en els clàssics del gènere negre

-Chandler, Hammett...- perquè busca «la màxima fidelitat» a l'època mostrant fins al més mínim detall, des de l'ambient del carrer fins a una màquina d'escriure Remington, el mobiliari o l'estil i la roba dels personatges.

CINQUÈ 'BLACKSAD' / «Aquests Eisner són el reconeixement d'un mercat complicat, com és l'americà, a una sèrie que és un fenomen editorial, amb un milió i mig d'exemplars i traduïda a 20 idiomes», opina Díaz Canales sobreBlacksad, que va néixer fa 13 anys publicada en el mercat francobelga i que a final d'any sumarà un cinquè títol,Amarillo, a Norma.

Notícies relacionades

Els Eisner aOjo de Halcón «han valorat la composició i l'experimentació -creu David Aja-. He fet portades gens convencionals, primant el blanc, de colors plans, molt diferents de les que es premiaven fa una dècada, molt pictòriques». El també dibuixant d'Iron Fistva entrar en la nodrida nòmina d'espanyols que dibuixen superherois per a editorials nord-americanes després de conèixer l'editor de Marvel Mike Marts en un Saló del Còmic de Barcelona, quan treballava d'il·lustrador a la capital catalana. Per a Aja, els grans encerts d'aquest Ojo de Halcón, que no porta malles, són que «acosta els superherois a un públic que no sol llegir-los i que són aventures autoconclusives, de manera que no és necessari haver llegit tota la sèrie per poder seguir-la».

Els premis li suposen al val·lisoletà una empenta per pensar en la possibilitat d'embarcar-se en projectes «més d'autor» i amb personatges propis, en la indústria espanyola. «Ara hi ha molta gent bona aquí fent coses molt bones i les editorials estan apostant fort per elles», comenta, coincidint amb Guarnido, que destaca el cas de Paco Roca, que «ha aconseguit més que ningú marcar la diferència i arribar al gran públic, al que no llegeix mai tebeos», encara que «la crisi no hi ajudi». Díaz Canales afegeix l'aspecte «positiu» de l'etiqueta de novel·la gràfica, que ha contribuït a això i també a «mostrar que el còmic pot tractar qualsevol tema».