NOU MUNTATGE DE LA PERLA 29

Fellini a la Biblioteca

Oriol Broggi s'inspira en el mestre italià a '28 i mig', un fantasiós 'collage' protagonitzat per Pablo Derqui i Clara Segura

Una imatge de ’28 i mig’, que dirigeix Oriol Broggi a la Biblioteca de Catalunya a partir del 20 de juny.

Una imatge de ’28 i mig’, que dirigeix Oriol Broggi a la Biblioteca de Catalunya a partir del 20 de juny. / MARINA RAURELL

2
Es llegeix en minuts
IMMA FERNÁNDEZ
BARCELONA

La Biblioteca de Catalunya obre les portes a l'univers oníric, exuberant i extravagant de Federico Fellini amb28 i mig,el nou muntatge de la productora La Perla 29 que capitaneja Oriol Broggi. Després dels èxits deCyrano de BergeraciIncendis,el director barceloní canvia de rumb i proposa un espectacle de creació. Un imaginatiu viatge als paradisos perduts inspirat enFellini 8 1/2, la pel·lícula del mestre italià en què un director en crisi passa revista a la seva vida i els seus amors.«Aquesta vegada hem trobat refugi en el món de Fellini, en les seves imatges i la seva estètica, en la fantasia i la ficció, a l'estil de Les cròniques de Nàrnia o La història interminable»,explica Broggi. Aquesta vegada -28 títols després- l'imaginari, el tractament visual, s'anteposa al text.

Clara Segura, Pablo Derqui, Xavier Boada, Ernest Villegas, Pol López, Màrcia Cisteró, Tomeu Amer, Montse Vellvehí i Anna Madueño (en el seu debut professional) es reparteixen les desenes de personatges que transiten per l'obra, que es representarà a l'espai del Raval del 20 de juny al 28 de juliol. A manera decollage, l'espectacle enfila trossos fellinians i altres viscuts per La Perla 29, i se succeeixen fragments de Dante, Ettore Scola, Pirandello, De Filippo, Shakespeare, Espriu, Bergman, Txékhov o Jaume Sisa, entre altres.

La història comença quan un director -el Guido Anselmi, àlter ego de Fellini que va immortalitzar Marcello Mastroianni- coneix la seva veïna, una mestressa de casa aspirant al rècord de família nombrosa. Derqui (el Roberto Zucco de Julio Manrique) i Segura els interpreten.«Ella li pregunta què s'ha de fer per ser feliç i ell la introdueix en una pel·lícula, en tot aquest món de fantasia», apunta el director, que ha comptat amb la col·laboració de Jeroni Rubió en l'adaptació i elaboració del text. «Ha sigut un treball molt més complex que quan adaptem textos»,constata Rubió.

«28 i mig és un sac foradat de poemes i imatges, un joc diferent que no havíem fet mai i que ens ve de gust fer ara que vivim aquesta crua realitat, plena de dubtes i incertesa», sosté Broggi. Un nou embolcall per parlar dels grans temes de sempre. De l'amor, la vida, la mort...«Hi apareixen l'art, les frustracions crea-

tives, les obsessions vitals, el sexe, la sensualitat, els records de la infància».El cine, el teatre, la ­màgia de la poesia, el circ, que adorava Fellini. I alguna sorpresa bestial.

Desplegament visual

Notícies relacionades

El muntatge comptarà amb un destacat desplegament videogràfic que envoltarà l'espectador amb projeccions per les parets, el sostre i el terra de l'espai gòtic.«Hem fet un remixde les nostres escenografies, i hem cuidat molt la llum i el so», informa Broggi.

La falta d'un text tancat al qual sotmetre's va permetre a l'elenc jugar amb les improvisacions, un terreny poc explotat per Broggi en què Segura va agafar el comandament.«M'atrau molt la improvisació i treballar en obres obertes», afirma la protagonista de l'aplaudidaIncendis, que planteja l'obra com una«reflexió sobre la creació artística. Al final cada espectador s'emportarà a casa una pel·lícula diferent». Una pel·lícula pròxima a les dues hores però que, vaticina Oriol Broggi,«el públic viurà amb la sensació de tot just una hora i quart».