El futur d'una important col.lecció

Carmen Thyssen obre la porta a exposar a BCN

«Són coses meravelloses que podrien passar», afirma

Carmen Thyssen, durant l’obertura  d’una mostra de la seva col·lecció, ahir a Sant Feliu de Guíxols.

Carmen Thyssen, durant l’obertura d’una mostra de la seva col·lecció, ahir a Sant Feliu de Guíxols. / JOAN CASTRO / ICONNA

3
Es llegeix en minuts
NATÀLIA FARRÉ
SANT FELIU DE GUÍXOLS

«Són coses meravelloses que podrien passar». És la resposta de Carmen Thyssen sobre el suposat projecte de prestar a Barcelona part de la seva col·lecció privada a canvi d'un lloguer. La baronessa reconeix que hi ha interès per part de l'Ajuntament en l'operació, però afirma que «encara no hi ha res en ferm damunt la taula» i que «les coses encara no estan formalitzades». Però sí que hi ha, per part seva, «el desig i la il·lusió d'estar a Catalunya». De moment, i a l'espera d'avançar en l'acord per exposar permanentment a la capital catalana, mostra part de la seva col·lecció a l'Espai Carmen Thyssen de Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà), inaugurat ahir. I prepara una altra mostra, en col·laboració amb La Caixa, que serà itinerant pels centres de CaixaForum de Girona, Tarragona i Lleida a partir del setembre.

El calendari del projecte barceloní no és tan precís. A la pregunta de quan serà, la baronessa exclama: «¡Això m'agradaria saber a mi!». Una mica més definida és la proposta artística que vol mostrar: «Un diàleg entre pintura catalana i pintura internacional». I el que menys dubtes ofereix és la ubicació de les peces: el pavelló Victòria Eugènia, a Montjuïc, actualment ocupat per la Fira. Un espai «espectacular», que és «molt fàcil» d'adequar perquè «està nou», explica Carmen Thyssen, que reconeix una visita recent al lloc.

Tot i així, els 13.000 metres quadrats del pavelló s'hauran d'adaptar. Decidir sobre qui es fa càrrec de la factura de l'adaptació és un dels punts que s'hauran de tractar en la negociació. Una negociació que té La Caixa com a tercer interlocutor, ja que l'entitat és la que finançaria els entre 2,5 i 5 milions d'euros que es calcula que valdria anualment el lloguer de la col·lecció. Perquè la baronessa no està disposada a portar els seus quadros a canvi de res: «No es pot estar prestant tota la vida. Tinc hereus i vull deixar les coses arreglades».

De moment el Museu Nacional de Catalunya (MNAC) se'n manté al marge. Ni vol ni està involucrat en les converses, però sí que espera participar-hi quan tot estigui resolt. El MNAC demana vertebrar i articular tota l'oferta que es desplegui des de les quatre columnes de Puig i Cadafalch fins a les seves portes, afirmen des del museu, i això inclou el pavelló Victòria Eugènia.

DE GAUGUIN A DELVAUX / Més real i immediat és l'Espai Carmen Thyssen que es va inaugurar ahir. Un projecte que va començar fa més d'una dècada com a Museu Thyssen, però que pel camí, i causa de la crisi, ha deixat aparcats una finca de 3.750 metres quadrats i el somni de tenir una part de la col·lecció de pintura catalana de Carmen Thyssen exposada de forma permanent. De moment, el centre s'ubica al Palau de l'Abat del monestir de la localitat i a les parets llueixen, fins al 7 d'octubre, 53 peces provinents dels fons de la baronessa que formen la mostraPaisatges de llum, paisatges de somni. De Gauguin a Delvaux.

Notícies relacionades

El mig centenar de llenços «són un passeig per la mirada dels artistes i la seva interpretació de la llum», explica Pilar Giró, la seva comissària. Així, l'Escola de Barbizon, amb Rousseau i Daubigny al capdavant, obre l'exposició amb una sala dedicada al romanticisme i al naturalisme, i en la qual també té cabuda Martí i Alsina. I el surrealista Delvaux i els seus paisatges imaginats tanquen la mostra acompanyats pels informalistes Tàpies i Cuixart. I entre els uns i els altres hi ha espai per a Fortuny, Gauguin, Vlaminck, Loiseau i Estes, entre altres autors. És la primera de les exposicions que el centre vol anar programant fins que la situació econòmica permeti recuperar el projecte de museu original.

Una altra part de la col·lecció de la baronessa, pintura catalana de finals del segle XIX i principis del XX esquitxada amb algunmoneti algungauguin, s'exhibirà al CaixaForum de Girona, Tarragona i Lleida a partir del setembre.

Temes:

Tita Cervera Art