Anar al contingut

Un cicle que recupera un autor clau de la història del cine

Hitchcock, en alta definició

Els Verdi projecten restaurats i en HD quatre clàssics del director

QUIM CASAS
BARCELONA

Las sales Verdi de Barcelona recuperen a partir de demà quatre títols clàssics d'Alfred Hitchcock exhibits en versió digital. Els quatre films seran projectats cadascun en una sessió diària: Psicosis a les 16.00 hores; Los pájaros a les 18.10; Vértigo/De entre los muertos a les 19.30, i Con la muerte en los talones a les 22.00. L'entrada per a cada sessió costa 5 euros, tots els dies.

Hitchcock va ser, en l'apartat tècnic, un avançat a la seva època (posada en escena, muntatge, utilització dels story boards o la configuració de tota una banda sonora a partir de sons electrònics en lloc de música, com va fer a Els ocells). No seria gens estrany que, si treballés en l'actualitat, a Hitchcock li agradés el digital i que el fes servir d'una manera més creativa que com l'utilitzen alguns cineastes contemporanis.

Classic Films Distribución (abans Cooper Films) és l'empresa barcelonina que té els drets d'aquestes pel·lícules (i de moltes altres del cine clàssic nord-americà) i la que ara les distribueix en l'edició restaurada i projectada digitalment. No hi ha un criteri més o menys establert als Estats Units per a la restauració de vells films hollywoodians en alta definició. De tant en tant se'n restaura algun i s'intenta comercialitzar (Marnie és un altre hitchcock que ha estat cuidat i embellit digitalment).

DEL CEL·LULOIDE AL DIGITAL / La reconversió de cel·luloide antic en disc digital té innegables virtuts. Una d'elles és la conservació de les pel·lícules. L'altra, la restauració de la imatge (a vegades danyada per culpa del tiratge de còpies a partir de negatius originals en mal estat), que és molt més completa sense que es perdin gairebé cap de les virtuts analògiques de la còpia en cel·luloide. Alhora, es guanya en resolució. Les bobines d'una càmera de 35 mil·límetres equivaldrien a més de 20 megapíxels, mentre que l'alta definició de les pel·lícules no arriba a tres megapíxels, de manera que es guanya en qualitat de visionament. El problema és de tipus econòmic. La restauració i remasterització pacient d'un llargmetratge en HD implica un temps considerable, encara més si es basa en còpies que han perdut qualitat (brillantor, contrast, lluminositat) amb el pas del temps. Aquestes pèrdues acostumen a ser molt difícils de solucionar.

Afortunadament, el gruix de l'obra d'Alfred Hitchcock s'ha conservat en un bon estat. El director d'Encadenados és un habitual de les restauracions i els cicles exhibits en sala comercial. L'any 1984, amb el títol de Lo esencial de Hitchcock, es van reposar algunes de les seves pel·lícules que feia temps que no es veien: les quatre protagonitzades per James Stewart -La soga, La finestra indiscreta, L'home que sabia massa i Vertigen (D'entre els morts)- més la comèdia negra Pero, ¿quién mató a Harry?. Més tard en va arribar un de titulat La madurez de Hitchcock, que incloïa Nàufrags, Pànic a l'escenari, Estranys en un tren, Jo confesso, Crim perfecte i Fals culpable.

ASSASSINAT A LA DUTXA / El cicle que ara presenten els cines Verdi recull quatre de les seves pel·lícules fonamentals. I encara que els temps han canviat i que bona part del públic pot conèixer bé l'obra del director, tornar a presenciar l'assassinat a la dutxa de Psicosi, la recreació d'un amor necròfil a Vertigen, la persecució que pateix Cary Grant per part d'una avioneta fumigadora a Perseguit per la mort o la catarsi final d'Els ocells resulta absolutament gratificant.

L'obra de Hitchcock no ha envellit. La prova està en l'herència que no cessa, de Brian De Palma als remakes confessos (Crim perfecte, Psicosi) o inconfessos (múltiples derivacions de Vertigen o La finestra indiscreta) de les seves pel·lícules. El fulgor del seu cine reapareix de nou i el canvi de resolució d'imatge no l'afecta en absolut. I, com va ordenar Hitchcock quan es va estrenar Psicosi l'any 1960, «no s'ha de deixar entrar a ningú després que comenci la projecció». Els que no l'hagin vist entendran, veient Janet Leigh, per què va ser tan contundent l'imponent director.

Per oferir-li la millor experiència possible estem canviant el nostre sistema de comentaris, que passa a ser Disqus, que gestiona 50 milions de comentaris en mitjans d'arreu del món cada mes. Ens disculpem si aquests primers dies hi ha algun procés extra de 'login' o si el servei no funciona al 100%.