UNA EXPOSICIÓ I DUES SEUS

Els grans de la fotografia

La Suñol i Foto Colectania acullen la col·lecció de Martin Z. Margulies

William Eggleston va fer aquesta foto en un carrer de Memphis el 1970.

William Eggleston va fer aquesta foto en un carrer de Memphis el 1970. / WILLIAM EGGLESTON

2
Es llegeix en minuts
NATÀLIA FARRÉ
BARCELONA

Martin Z. Margulies, amb un fons de 2.500 instantànies, té una de les 25 millors col·leccions de fotografia del món (a més d'una gran col·lecció de pintura i escultura contemporànies). I també té un gran sentit de la generositat. Cada vegada que decideix desprendre's d'una de les peces de la seva col·lecció, els diners que n'obté no els dedica a la compra d'una nova obra que completi els seus fons, sinó que els dóna al centre d'acollida de mares sense llar que gestiona la seva dona, Constance. L'anècdota l'explica Mario Rotllant, president de Foto Colectania, i il·lustra tant l'humanisme de Margulies com la visió humanista que recorre la seva col·lecció. I explica, a més, el gran interès de Rotllant per organitzarL'estatge de l'home,l'exposició amb peces de Margulies de la qual, des de dijous fins al 16 de juny, es pot disfrutar a Foto Colectania i a la Fundació Suñol.

Dues seus per acollir 165 fotografies firmades pels grans de la disciplina: Walker Evans, Dorothea Lange, Lee Friedlander, Ed Ruscha, Stephen Shore, William Eggleston, Helen Levitt, Andreas Gursky, Roni Horn, i així fins a arribar als 50 artistes de renom internacional. I que exploren la qüestió de com l'home habita al món, interactua amb el món, el modifica i hi deixa la seva empremta. «Es tracta d'una col·lecció molt àmplia, i fer-ne una selecció era molt difícil, per això vaig decidir agafar com a punt de partida la idea que recorre tota la col·lecció: com està la gent al món», explica Régis Durand, el comissari de la mostra. A partir d'aquí va fer la selecció, i després es va adonar que casualment hi ha tres elements que es repeteixen en moltes de les peces escollides: llums, pantalles de televisió i màscares. «És molt interessant, perquè això demostra que les fotos tenen vida pròpia», apunta.

Notícies relacionades

¿I com està l'home al món segons el que mostra l'exposició? Per una banda, hi habita i per tant construeix. Aquí l'important són els llocs: els solars buits d'Ed Ruscha, les ciutats ruïnoses de Jeff Brouws i les fotografies, gairebé inèdites, de les maquetes que van realitzar els arquitectes de l'escola Vkhutemas, homòloga russa de la Bauhaus. I, per una altra banda, l'home es relaciona amb altres éssers humans: a la feina, en la vida familiar i en l'oci. En aquest apartat llueixen des de les imatges de nens pels carrers del Nova York de Helen Levitt fins als retrats costumistes de Walker Evans (la col·lecció Margulies té 50 còpies d'època de l'autor nord-americà), passant pels interiors buits dels hotels que va fotografiar Lee Friedlander als anys 60. Fins aquí, el que s'exposa a Foto Colectania.

GRAN FORMAT / A la Fundació Suñol, en canvi, el tema és la mutabilitat, la inestabilitat: tot està subjecte al canvi. I en aquest cas regnen les fotografies de gran format de fenòmens naturals, que són la millor metàfora dels canvis, de Roni Horn, Olafur Eliasson i Andreas Gursky, entre altres autors.