APOSTA PER LA VENDA I LA PROMOCIÓ A TRAVÉS D'INTERNET

«'¡Camarero, hay una mosca en mi sopa!'»

¡Caramba! és una nova editorial especialitzada en còmics d'humor

EL CATÀLEG 3 A dalt, portada de ’Reunión’ ivinyeta del fanzín ’¡Caramba!’. A la dreta, el senyor Pacheco, un dels personatges de’Let’s Pacheco!’.

EL CATÀLEG 3 A dalt, portada de ’Reunión’ ivinyeta del fanzín ’¡Caramba!’. A la dreta, el senyor Pacheco, un dels personatges de’Let’s Pacheco!’.

3
Es llegeix en minuts
Joel Mercè
Joel Mercè

Periodista

ver +

Van un dibuixant valencià i una creativa publicitària de Formentera i munten una editorial. Com a acudit no té cap gràcia, però és una història real: la de¡Caramba!. Al juny, Manuel Bartual i Alba Diethelm editaven un fanzín amb aquest títol i amb autors de primer nivell parlant de l'humor en clau d'humor. Les historietes posaven cara als protagonistes d'acudits clàssics: Jaimito, el gos anomenat Mistetas, els comensals que es troben mosques a la sopa i el francès, l'anglès i l'espanyol sobre els quals sempre es fa conya. Es promocionava a través de les xarxes socials i es venia a través d'internet. En 30 dies van esgotar tota la tirada.

L'èxit de la revista va animar els seus responsables a anar més enllà, el fanzín es convertia en editorial independent. I això d'independent és més que un clixé.

AMB DOS, N'HI HA PROU / ¡Caramba!, l'empresa, són només Manuel i Alba. Ells ho fan tot, des de dissenyar i maquetar les seves publicacions fins a la promoció i els enviaments. La majoria dels còmics els venen a través de la seva pàgina web (carambaco

mics.com), tot i que els productes es poden trobar a diverses llibreries. No es tanquen a les grans superfícies en el futur, però afirmen que «ara mateix, aquest escenari és una autèntica jungla. Es publica molt i els espais per a la venda són reduïts».

Encarregar-se de tot el procés és molta feina, però té avantatges. «Al tractar-se d'una estructura editorial petita, tenim un marge de maniobra superior que el que tenen estructures més complexes, així com la possibilitat de tenir un tracte més pròxim amb l'autor», explica Bartual. I és que la clau a ¡Caramba! són els autors. El mateix Manuel Bartual n'és un: la seva historietaSexoramaes publica cada setmana aEl Jueves. «Amb el sistema tradicional de venda en llibreries, l'autor s'emporta un 10% del preu de venda al públic, l'editorial, un 40%, i la distribució, un 50%. Tot i que puc entendre aquest sistema, sempre m'ha semblat una mica injust que l'autor, que és qui posa en marxa tot el procés amb la seva obra, sigui el que rep menys percentatge en aquesta cadena», reivindica. ¡Caramba! proposa un altre tipus d'acord. «El repartiment dels beneficis va al 50% amb l'autor. És una aposta arriscada perquè si el llibre no es ven hi perdem tots, autor i editorial, però si funciona, l'autor pot arribar a treure fins a quatre i cinc vegades més del que en trauria amb el sistema tradicional».

PETITS LUXES / Els tebeos de ¡Caramba! estan editats amb molta cura i plens de detalls. Amb el fanzín s'incloïen tres regals: una xapa del gos Mistetas, un àlbum de cromos i una mosca de plàstic. Després, van editar un recopilatori dels esbossos que Manel Fontdevila realitza durant les reunions d'El Jueves, titulatReunión.Un còmic poc convencional, té la forma i l'aspecte d'un bloc de notes. «Intentem que els formats s'adeqüin a l'obra, i no al revés», comenta Bartual. Per al segon número de la revista¡Caramba!, que surt aquest mes, ja anuncien que tornaran a jugar amb el format i que serà «el còmic més llarg que llegiràs mai».

Notícies relacionades

Com a regal de Nadal, han editat el llibreLet's Pacheco!: és una hilarant narració de les festes a la casa familiar de les dues autores del tebeo. I, tot i que és clàssic en format, és un llibre amb un aspecte magnífic. «Sempre busquem publicar títols que ens agradin, però si a més a més aconseguim que siguin objectes desitjables, és un valor afegit». assegura Bartual. «La forma com presentes cada obra pesa en el primer contacte, així que és important cuidar l'aspecte».

Els de ¡Caramba! són tebeos bons, bonics i a un preu raonable. Prescindeixen dels intermediaris i tracten amb molta cura l'autor i el lector. Una forma diferent d'editar còmics en paper aprofitant els avantatges de l'entorn digital.

Temes:

Còmic