GRÀCIES A UNA DACIÓ

El MNAC incorpora a la seva col·lecció un quadro que Ramon Casas va pintar per a Els Quatre Gats

El llenç, valorat en 1,2 milions d'euros, mostra el pintor i el seu amic Pere Romeu passejant en cotxe pels afores de Barcelona

’Ramon Casas i Pere Romeu en un automòbil’ (Oli sobre tela, 208 x 291 cm).

’Ramon Casas i Pere Romeu en un automòbil’ (Oli sobre tela, 208 x 291 cm).

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO

El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) ha presentat avui el quadro Ramon Casas i Pere Romeu en un automòbil, un oli que Casas va pintar el 1901 per a Romeu, propietari de l'emblemàtic bar barceloní Els Quatre Gats, i que s'ha incorporat a la col·lecció del museu gràcies a una donació de la Generalitat, que el va rebre a canvi de saldar un deute tributari.

El quadro s'exposa des d'avui en la sala d'art modern del MNAC juntament amb una altra de les obres més conegudes del pintor, Ramon Casas i Pere Romeu en un tàndem (1897), que també va estar exposat a Els Quatre Gats i es va convertir en la seva senya d'identitat.

Al el quadro que tot just s'acaba d'incorporar hi apareixen els dos amics amb gruixuts abrics de pell, passejant pels afores de Barcelona acompanyats per Ziem, el gos del pintor. El llenç està valorat en 1.200.000 euros.

Fins al canvi de segle

El quadro va ser elegit per Casas per substituir el famós Tàndem a les parets del bar, on va estar des de la inauguració, el 1897, fins al canvi de segle. Segurament, com ha comentat la conservadora Cristina Mendoza, perquè el pintor va considerar que, per al nou segle, el cotxe era molt més apropiat que la bicicleta.

Quan es va tancar el bar el quadro va passar a ser propietat de Francisco Abadal, que en les primeres dècades del segle XX va regentar diverses empreses vinculades al món de l'automòbil.

Abadal, que crearia un vehicle i tindria el concessionari dels Hispano Suiza, de Michelin i, més endavant del Buick, va col·locar el quadro durant uns anys a la seu d'un local de la seva empresa al carrer Consell de Cent, fins que el va traslladar al seu domicili familiar.

El quadro no va tornar a sortir a la llum fins al 1990, quan es va exhibir en una exposició temporal al desaparegut Museu d'Art Modern juntament amb el Tàndem, una escena que ara es repeteix al MNAC de forma definitiva.

Impost sobre successions

La situació actual ha estat possible gràcies a la dació, una fórmula que permet pagar els impostos a través d'obres d'art de valor històric reconegut. En aquest cas, l'obra de Casas ha estat objecte d'una dació corresponent al pagament de l'impost sobre successions i donacions. En les negociacions hi ha participat el president de la Fundació Amics del MNAC, Miquel Roca.

Notícies relacionades

Roca ha agraït avui la "sensibilitat" de l'Administració, i el conseller de Cultura, Joan Manuel Tresserras, ha destacat que aquest mecanisme és especialment positiu en l'actual conjuntura econòmica. Tresserras ha afirmat que aporta al patrimoni públic "més del que podrien aportar els simples diners". "Això suma més", ha assegurat, i ha apostat per incentivar la fórmula amb ajudes fiscals.

Des del 1997 a Catalunya s'han realitzat tres dacions que han permès ampliar notòriament les col·leccions d'art. L'última va tenir lloc el 2006, quan el MNAC va rebre quatre peces de l'arquitecte modernista Josep Maria Jujol, que Joan Pau Jover Santiñá va donar per saldar el deute tributari corresponent a l'herència del seu avi, el marxant de Picasso, Pere Mañach.