El Periódico de Catalunya

Divendres 23 febrer 2018

Iniciar sessió

Inicia sessió amb el teu compte d'El Periódico

He oblidat la contrasenya Política de privacitat

Si no ets usuari, registra't

DE BOTIGUES

Flamenc entre costures

Al lloc on dissenya els seus vestits, Mercedes Mestre revela com els confecciona i ofereix xous interactius

Flamenc entre costures

Va deixar el seu càrrec de subdirectora d’una oficina bancària per reprendre, 25 anys després, la seva autèntica passió: el disseny. Quan va pensar en una especialització, Mercedes Mestre se’n va recordar de com disfrutaven les seves cosines 'chiclaneras' (la seva mare és gaditana) quan cada any estrenaven el seu vestit flamenc. Tocava reinventar-se i ho va fer sense dubtar.

«El 2015 vaig muntar aquest 'atelier' (al carrer de Sant Pere Mitjà, 69) i el mateix any vaig presentar la meva col·lecció de vestits de flamenca inspirada en Gaudí a la desfilada internacional Simof de Sevilla», relata.

A Andalusia s’hi refereixen com «la flamenca modernista». I les seves propostes, avisa, són tan portables que no cal anar a la fira per lluir-les i triomfar (en gran). «María Graciela Acuña es va presentar al concurs de Miss Paraguai 2016 amb un vestit groc de pedreria inspirat en el trencadís del parc Güell, la cantant Meritxell Rodés actua per Rússia amb un vestit beix que remet a la Pedrera», explica, a manera d’exemples. I encara hi ha més curiositats: va ser a ella a qui li van encarregar la vestimenta de la bailaora que surt a l’anunci de Mercedes Benz protagonitzat pel xef David Muñoz.

Texto Alternativo

Mercedes Mestre (dreta) conversa amb els assistents a l''experience'. ELISENDA PONS

TEMPLE CUSTOMITZAT

«Sense adonar-me’n l’atelier es va convertir en el meu temple i tot ell és part de mi, no només els vestits. Les cortines, les banquetes, el paper pintat... van adquirir la meva visió flamenca. Els transeünts es paraven a fer fotos i Barcelona Turisme em va incloure en una de les seves rutes. Així que al veure com reaccionava la gent em vaig animar a muntar unes experiences que permetessin als assistents sentir i disfrutar el flamenc al meu taller».

Entre les màquines de cosir, comparteix els seus secrets: «Jo remato els volants amb fil de pescar perquè agafin més força», li explica a una americana d’edat avançada que encara competeix en balls de saló i que s’ha enamorat de les teles amb les llunes més grans.

GUIRIS RUMBOSOS

A l’entrada de la seva coqueta botiga el protagonisme l’agafen les bailaoras. El dia de la nostra visita el duo Vulcano (Claudia Martinell y Dani Flores) va oferir diverses 'performances', va ensenyar per què és tan sorollós el seu zapateado (com se sorprenen al veure els claus a la sola), va compartir les seves castanyoles i ventall, i va aconseguir que els presents acabessin ballant i fent palmes més o menys a compàs.

Texto Alternativo

Guiris seguint les instruccions de les 'bailaoras'. ELISENDA PONS

Abans de cada coreografia, l’Ariadna, la filla de la Mercedes, dona pinzellades sobre l’origen dels palos que s’executaran. Ella va estudiar a l’Institut del Teatre, l’atrau més el contemporani i són alguns dels seus excompanys, com Aida González, Candela Díaz,

Texto Alternativo

Chantal Soler i Andrea Fernández, els que es presten a flamenquejar quan se’ls reclama. Altres artistes a qui la Mercedes recluta són «els consolidats Laura Gallego i Ángel Güell i Raquel Vicente (de la companyia Quindalé)».

Les vetllades a Mercedes Mestre acaben altra vegada al taller. Allà mengen daus de pernil i beuen un fino que els fa sentir, si pot ser, més eufòrics.