El Periódico de Catalunya

Dijous 26 abril 2018

Iniciar sessió

Inicia sessió amb el teu compte d'El Periódico

He oblidat la contrasenya Política de privacitat

Si no ets usuari, registra't

teatre

'Alpenstock', farsa 'petarda' i sàtira social

El Tantarantana estrena una obra que posa l'agulló en aquest món 'feliç' que rebutja el desconegut

'Alpenstock', farsa 'petarda' i sàtira social

Diu el director Ricard Soler que Alpenstock és «una caricatura de la societat». ¿Per què? Pel seu to de guinyol, per l’absurd de les seves situacions, per una farsa impregnada d’un humor negre. Caricatura i farsa deixen, no obstant, un pòsit d’inquietud pel retrat que el seu autor, el dramaturg francès Rémi de Vos (Dunkerque, 1963), ens planta als morros sobre la societat del nostre temps. Més ben dit: d’una part d’aquest món que viu ancorat, aposentat, acomodat, en un entorn en què l’altre, el desconegut –avui l’immigrant o el refugiat– és algú que provoca inquietud... Per dir-ho d’una manera políticament correcta.

El títol, 'Alpenstock' (un piolet al Tirol), ja ens dona alguna pista. Petita, és cert. Ens situa en un paisatge idíl·lic, amb les seves muntanyes, valls i tradicions. Un lloc d’un perfil conservador i bressol d’actituds directament xenòfobes. La proposta de la companyia Obskené, no obstant, s’allunya de desplegar un to discursiu i es refugia en la farsa i l’humor negre com a millors camins per a la seva voluntat de denúncia.

Alpenstock

Teatre Tantarantana
Direcció i dramatúrgia: Ricard Soler Mallol.
Repartiment: Lara Salvador, Armand Villén, Enric Cambray.
Fins al 7 de enero.
Desde 16 euros.

Ho fa, a més, amb l’esperit de risc i d’innovació que ha marcat la seva trajectòria des de la seva creació el 2008. El públic ho comprova aviat en una escenografia que remet a una casa de nines –colorista d’un rosa cridaner i absolutament petarda– i amb uns personatges propis d’un car­toon. I que es mouen, a més, com titelles. No es pot esperar una interpretació naturalista.

UN TRIO I UN EMBOLIC DE BANYES

Els personatges són un marit tronat i caspós (Armand Villén), amb bigoti revelador; la seva dona (Lara Salvador), una mestressa de casa que s’autodefineix com a «molt simple», i un operari d’origen albanocarpatotransilvà (Enric Cambray) que irromp per desencadenar el conflicte. La dona és simple, cert, però no es priva de muntar-s’ho amb el desconegut per trencar amb la monotonia d’una vida tan convencional. Ho és tant que el seu marit li recrimina que vagi a comprar al supermercat cosmopolita.

EL+

El treball de Lara Salvador, Armand Villén i Enric Cambray, en sintonia amb el to del muntatge. Cambray torna a demostrar la seva gran comicitat.

EL-

L’inici té un ritme una mica morós i potser necessita una accelerada que sí que s’aconsegueix quan irromp el tercer personatge en escena.

'Alpenstock' demana, per tant, espectadors disposats a entregar-se, sense prejudicis, al seu humor negre i absurd. Per aconseguir-ho compten amb l’excel·lent treball dels seus tres intèrprets. Armand Villén aconsegueix que el marit banyut i fatxa ens provoqui repulsió. Lara Salvador dona sempre el to com la dona simple, però no tant, i la comicitat més gran recau en un Enric Cambray superstar amb el seu amplíssim catàleg gestual. I per amanir el petardeig: tancament de karaoke a l’estil Chanclettes.