Experiències

«Si et decideixes per un vehicle elèctric, ja no hi ha marxa enrere»

  • Angel Pardo, empresari industrial jubilat, de 72 anys, comparteix la seva experiència després d’anys al governall d’un Smart elèctric

«Si et decideixes per un vehicle elèctric, ja no hi ha marxa enrere»
4
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Angel Pardo és l’únic que té endoll al garatge comunitari i, en certa manera, és el pioner de la finca. N’hi haurà més com ell. Fa uns anys va fer un gir a la seva mobilitat després de jubilar-se i, com diu, «amb el cotxe elèctric una vegada et decideixes, no hi ha marxa enrere, com en moltes coses a la vida. Et costa fer el pas, però una vegada el fas penses que el podries haver fet abans».

¿Quan va fer aquest pas?

Quan em vaig jubilar. Jo era de tenir cotxe gran. Sempre. Vaig començar amb un 600, però ràpidament, en sis mesos, vaig passar a un Seat 124, després van venir un GS, que era molt modern i sempre m’ha agradat anar una mica avançat en tecnologia, vaig tenir tres Sierra, un Honda Accord, alguns Audi, un 80, algun A6 i el meu últim cotxe de combustió va ser un Audi A4.

¿Per què va fer aquest salt?

Vaig voler fer un canvi total i vaig deixar fins i tot de tenir cotxe. Vaig pensar que no li donaria cap més ús que per anar al supermercat, que és a la cantonada. Vaig dir: no necessito cotxe. Però van arribar noves necessitats, que si «¿papa t’importa anar a recollir els nens a l’escola?», és clar hi vas, però amb taxi; van anar sortint coses. Llavors t’ho planteges. A més, el meu fill ja tenia un cotxe elèctric i, per tant, almenys ja coneixia el tema.

És a dir, que ho va veure clar.

Sí. Vaig valorar les necessitats. Mai faig recorreguts llargs, uns 30 quilòmetres diaris i, si vols viatjar (quan es podia i espero que aviat una altra vegada), o bé utilitzes un tren, un avió o fins i tot llogues un cotxe. Va sortir l’oportunitat de l’Smart i el vaig comprar.

¿Perquè un Smart?

Fa tres anys tampoc hi havia gaire oferta. O te n’anaves a un Tesla o et quedaves amb un com l’Smart. No com ara. Però era el cotxe que s’ajustava al que necessitava. No volia un cotxe gran.

¿I n’està content?

Moltíssim. Només he tingut dos petits problemes tontos que me’ls han solucionat ràpidament. Són coses que li poden passar a qualsevol cotxe. Tret d’això, es tracta d’un cotxe que et dona moltíssima tranquil·litat, perquè no té avaries ni t’has de preocupar per moltes coses que abans havies de tenir en compte. Peces de desgast i frens, i poc més.

¿Creu que la gent té por del cotxe elèctric?

La gent ha de tenir clar que va en un vehicle elèctric. He canviat la meva manera de conduir, però no per l’estil, que això també va amb l’edat, sinó pel fet d’anar pendent d’altres coses. Al principi t’atrapa l’ansietat de «¿i si em quedo sense bateria?», vas pendent del que et queda de càrrega, però després amb l’ús diari agafes uns hàbits que ràpidament fan que aquesta ‘por’ desaparegui . Mai m’he quedat sense bateria. Perquè els meus trajectes no són llargs. Sempre arribes. Fa uns 120 quilòmetres i és més que suficient per a mi.

¿Ha après coses?

Doncs sí. Aprens a localitzar punts de recàrrega i a planificar-te si és necessari, utilitzes aplicacions que t’indiquen on són i tot això. Però crec que l’aprenentatge és molt fàcil. A més, és un cotxe que té les mateixes prestacions que un de no elèctric i, si en autopista has d’avançar a més de 120 km/h, pot fer-ho sense problemes. A més, em fa molta sensació de seguretat. I com que venia de cotxes de canvi automàtic, aquest tema tampoc em preocupava.

¿La gratuïtat de la zona blava és un bon avantatge?

Per descomptat. De tots els pobles del Baix Llobregat, per on em moc, només es paga a Esplugues. A la resta i a Barcelona és gratuït. Amb l’aplicació és molt senzill. Tampoc pagues impost de circulació, i en l’assegurança del cotxe també tens avantatges. Cal aprofitar les promocions.

¿Veu futur al cotxe elèctric?

Totalment. Jo mai tornaria a un cotxe de gasolina. Crec que en dos anys tot canviarà moltíssim en aquest tema, serà un canvi radical. Després tota la mobilitat serà elèctrica, n’estic convençut. I quan vinguin els xinesos directament, més encara. Tota la indústria està en aquest punt.

¿Milloraria coses?

Sí, coses com el so, el soroll. Ara els nous cotxes ja ho porten, però els que són com el meu són tan silenciosos que de vegades poden ser un risc per a persones, bicis i d’altres, perquè el cotxe no se sent.

Notícies relacionades

¿Què en pensa de la recàrrega en punts públics?

És cert que cada vegada n’hi ha més i que no tots funcionen. Alguna vegada he tingut problemes per carregar. Utilitzo els municipals i la veritat és que algunes vegades fallen, però bàsicament per la mateixa deixadesa dels usuaris, que els maltracten, i per un manteniment deficient.

Recàrrega a casa