Tecnologia i innovació

Nissan reinventa el 4x4 amb el sistema e-4orce

  • Aquest any la marca japonesa oferirà amb el nou Nissan Ariya una nova manera d’entendre la tracció total, gràcies al desenvolupament tecnològic heretat dels models d’altes prestacions com el Nissan GT-R i l’experiència de la tracció intel·ligent de l’etern Nissan Patrol.

Nissan reinventa el 4x4 amb el sistema e-4orce
5
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’electrificació del sector de l’automòbil ha obert la porta a un increment notable, no només en matèria de sostenibilitat, sinó també quant a prestacions, tecnologia i seguretat. Una cosa que fins ara només estava a l’abast dels superesportius. A l’automòbil l’entrega de parell és clau en qualsevol model d’altes prestacions. Amb l’electrificació, tot aquell que aposta pel cotxe elèctric ha de saber que disposa de més múscul i més potència, però, al seu torn, reclama control. No tothom està preparat per aprofitar aquest avantatge.

Aquest no és el cas de Nissan, que en la seva nova proposta representada amb el nou Nissan Ariya obre un nou camí cap al futur del segment crossover. Nissan fa molts anys que treballa en l’entorn de l’electrificació i l’aparició de nous models al mercat no ha fet sinó accelerar la transformació tecnològica.

La seva dilatada experiència en el terreny dels vehicles elèctrics, que es va iniciar cap al 1947 amb el Tama, unida a la mestria en el món dels tot terreny (qui si no inventaria el Patrol), han permès que amb l’arribada en massa de l’electrificació la marca disposi ja de solucions avançades en tots els segments del mercat. I el dels 4x4 no en seria una excepció.

La marca japonesa ha desenvolupat una nova proposta per entendre, aprofitar i proposar als usuaris solucions adaptades al vehicle elèctric, incrementant les prestacions dels tot terreny de tota la vida. Els treballs amb la tecnologia de divisió de parell Attesa-e-ts del model esportiu Nissan GT-R i l’experiència del sistema de tracció intel·ligent 4x4 del Patrol, van contribuir a afinar l’arribada de l’e-4orce. Nissan estrenarà amb el nou Ariya, el seu barco insígnia per als pròxims anys, aquesta tecnologia e-4orce.

Equilibri de prestacions

Amb aquest sistema de tracció s’aconsegueix equilibrar la força de l’entrega de parell amb les necessitats de l’usuari, adaptant cada toc d’accelerador i convertint-lo en una dosi d’adrenalina. La velocitat sense control no té sentit i per això amb e-4orce, Nissan permet assaborir tota la potència de parell que ofereix el cotxe elèctric i unir-la a la seguretat i el control de la tracció. Amb l’e-4orce s’estrena la nova era dels 4x4, i Nissan ha arribat per oferir-la al món des del primer moment.

El nom d’e-4orce no és casual. Òbviament la ‘e’ respon a l’electrificació i el so de la paraula ‘4orce’ recorda a la força de l’entrega de parell. El ‘4’ òbviament, fa referència a la tracció a les quatre rodes. El parell que s’entrega amb aquesta tecnologia permet adequar-la a cada una de les rodes de forma individual i controlada. Aquesta tecnologia gestiona la potència i la frenada, oferint sempre una gran sensació de domini sobre el parell que entrega un vehicle elèctric.

La marca va presentar per primera vegada aquest sistema al CES de Las Vegas i al saló de Tòquio del 2019 muntada sobre un Nissan Leaf e+, i no ha sigut fins a l’arribada de l’Ariya quan ha decidit incorporar-la de sèrie. A partir d’ara tots els vehicles elèctrics de Nissan que adoptin la tracció total portaran el nom d’e-4orce.

Mateixa entrega de potència

El repartiment de la potència i el parell a les quatre rodes de forma diferenciada afegeix un plus de seguretat. L’e-4orce funciona com un assistent que permet mantenir la mateixa entrega d’energia per desplaçar en vehicle en tot moment, aprofitant al màxim els moviments d’acceleració i desceleració per mantenir una conducció estable i còmoda. El sistema elèctric assumeix la força procedent dels dos motors elèctrics, ubicats un sobre cada eix. Fins a la data en els elèctrics de Nissan només es feia servir un motor per aportar tracció davantera, però amb l’Ariya s’obre un nou espai.

El sistema e-4orce actua oferint el control sobre el xassís, la potència de sortida i la frenada, amb la qual cosa aconsegueix una millor sensació per al conductor. Tota la força del motor elèctric i el seu parell instantani es distribueix conforme a les necessitats de cada situació. Això permet tenir equilibri amb la precisió de la direcció i la línia traçada pel vehicle, tornant el que podria ser un cavall (elèctric) desbocat en un vehicle predictible i fàcil de manejar fins i tot en situacions de reacció sobtada. El sistema modula constantment la potència de cada motor elèctric doble, així com el control dels frens de cada roda, amb l’objectiu de generar un control fiable per al conductor.

Ni subviratge ni capcinejos

En una acceleració i pas per revolt convencionals, el vehicle té la tendència de projectar-se cap a fora del revolt (subgir), cosa que el conductor contraresta girant més el volant i reduint la velocitat. Amb l’e-4orce es distribueix el parell a les quatre rodes de forma intel·ligent per obtenir l’agafament més òptim en cada moment. El sistema està predeterminat a repartir la força 50/50 però en funció de les necessitats es pot transferir la potència fins a la totalitat tant a les rodes de davant com les posteriors.

Però la tecnologia e-4orce de Nissan no acaba aquí la seva comesa. També es beneficia de la frenada regenerativa, una de les principals qualitats del vehicle elèctric. Al desaccelerar es recupera energia que és directament enviada a la bateria. La força de desacceleració es controla de manera òptima a cada una de les quatre rodes, a través d’una combinació de frenada regenerativa i frenada hidràulica, cosa que millora el rendiment de gir i la desacceleració.

Notícies relacionades

Donat que el sistema gestiona la frenada i la potència de cada roda, quan s’activa la frenada regenerativa en els motors elèctrics davanters i posteriors, el sistema treballa per reduir el capcineig i la inclinació del vehicle, amb la qual cosa s’obté més comoditat. Adeu al capcineig i als marejos.

Amb el sistema e-4orce Nissan suma un nou pilar a la proposta 100% elèctrica per als seus nous 4x4. La nova era del tot terreny sostenible ha arribat i el Nissan Ariya serà el primer evangelitzador.

Temes:

Nissan