MUNDIAL DE F1

El polonès Kubica fitxa com a pilot oficial de Williams

L'estrella polonesa torna al 'gran circ' sis anys després del greu accident que l'ha deixat amb una minusvalidesa

rozas41046451 files  this file photo taken on july 29  2010 shows then ren181121115216

rozas41046451 files this file photo taken on july 29 2010 shows then ren181121115216 / ATTILA KISBENEDEK

2
Es llegeix en minuts
Miguel Martínez

“Guanyar amb una mà” és una frase feta de l’automobilisme, que s’utilitza per descriure una cursa fàcil per a un pilot. El polonès Robert Kubica pateix una important minusvalidesa al braç i mà dreta des d’un gravíssim accident quan corria en un ral·li a Itàlia, fa set anys. El pilot, de 32 anys, nascut a Cracòvia, ha firmat com a pilot titular de Williams per a l’any que ve. Pot ser que el cotxe no estigui per pujar al podi, però la seva és una victòria en tota regla contra la lesió i contra una rècula de pilots de pagament als quals pot vèncer amb una sola mà.

Kubica solia guanyar en categories inferiors als pilots de la seva generació, com Lewis Hamilton o Nico RosbergFernando Alonso sempre va dir d’ell que era “el millor de la seva generació” i va lluitar per tenir-lo de company a Ferrari després que el seu amic enlluernés a BMW i després a Lotus. El contracte estava gairebé fet per compartir garatge a Ferrrari a partir del 2012, però l’estiu anterior, quan era l’estrella de Lotus, es va destrossar el braç dret després de perdre el control de l’Skoda Fabia que conduïa en un ral·li regional d’Itàlia.  L’acer galvanitzat va penetrar a l’habitacle pel morro com una serra radial i el va deixar greument ferit a la part dreta del cos.

Robert Kubica, en una imatge recent. / AP / szilard koszticsak

Va estar a punt de perdre el braç. La recuperació va ser duríssima, però va treure a la superfície el petri caràcter d’un corredor definit com un geni pels de la seva generació. Un any i mig després del cop va tornar a pujar a un cotxe de ral·lis (2012) en el seu camí de retorn als monoplaces. L’entrenament va ser una tortura i va perdre vuit quilos en una preparació de bojos, quan ningú, tret d’ell, apostava per tornar a veure’l en un F1. La prova definitiva va arribar a finals de l’any passat, en les proves destinades als joves pilots que tradicionalment se celebren en el circuit de Yas Marina. Va completar més de 100 voltes, gairebé el doble d’una cursa de F1.

Oferta de Ferrari 

Notícies relacionades

La prova va ser gairebé definitiva perquè firmés un contracte amb Williams per a la temporada que s’acaba aquest cap de setmana a Abu Dhabi, però Serguei Sirotkin va arribar carregat de diners a una escuderia de Grove amb problemes econòmics per ser company d’un altre pilot de pagament, Lance Stroll. El polonès, de 32 anys, es va haver de conformar amb el paper de reserva, cosa que li ha permès conèixer millor l’equip i ara, gràcies als patrocinadors de Polònia que ha trobat, es produirà un retorn històric. HI té molt a veure el repàs que Kubica ha fet als dos pilots de pagament en les proves comparatives al simulador o les seves xerrades tècniques amb els enginyers.

Kubica tenia una oferta de Ferrari per ser pilot de proves, però ha preferit guanyar la batalla contra el seu accident, contra la seva lesió, contra aquest braç que porta gairebé en cabestrell, i demostrar que un dels grans talents de la seva generació és capaç de pilotar més ràpid, de preparar més bé el cotxe, que la generació de mocosos que ha arribat a la F1 a cop del talonari de pare.