LA GRAN ESTRELLA DE LA F-1

Honda contracta un gran 'guru' de motors per retenir Alonso

La fàbrica japonesa es posa en mans de l'enginyer suís Mario Illien per crear un propulsor que convenci l'espanyol

McLaren, que pensava trencar amb Honda, medita el divorci a l'assabentar-se que Red Bull persegueix aquests motors per al 2018

eprozas39812299 vxh06  francorchamps  belgium   26 08 2017   spanish formula170829130104

eprozas39812299 vxh06 francorchamps belgium 26 08 2017 spanish formula170829130104 / VALDRIN XHEMAJ

3
Es llegeix en minuts
Miguel Martínez

La silly season, com es denomina en la F-1 la temporada de rumors, va començar abans que mai, i es va clarificant primer en el tema dels seients (Sebastian Vettel i Kimi Raikkonen han sigut renovats abans de trepitjar, aquest cap de setmana, Monza), però l’assumpte dels motors s’allargarà. I per aquí es pot decidir el futur de Fernando Alonso. EL PERIÓDICO està en condicions d’afirmar que podria acabar renovant, un altre cop, amb McLaren i motor Honda.

    

«¡És una vergonya!», va tornar a repetir el bicampió espanyol per ràdio quan l’efecte de la falta de potència del motor Honda el deixava sense defensa a les rectes de Spa. Hi ha qui va intuir en aquells crits l’ultimàtum d’Alonso a McLaren: O ell o Honda. No és tan senzill. La indemnització per trencar el contracte amb Honda ronda, segons sembla, els 200 milions d’euros. I caldria  afegir-hi dues partides més: els 100 milions que Honda aporta a l’equip i el cost del subministrament de propulsors d’un altre motorista; total gairebé 400 milions, una xifra inassumible.

Renault no és la panacea

Mercedes i Ferrari ja s’han negat a subministrar motors a McLaren. Només Renault estaria oberta a aquesta possibilitat. La llei de la F-1 diu que un motorista tan sols pot tenir tres equips. Renault ja els té: el seu, Red Bull i Toro Rosso, de qui hauria de prescindir. Tot i així, a McLaren es fan la següent pregunta: «¿Serà millor el motor Renault que l’Honda el 2018, 2019, 2020…?»

    

Pot ser que Christian Horner, el cap de Red Bull, els hagi ficat la por al cos a l’assenyalar que «Renault és molt conscient que el seu producte i la seva fiabilitat no estan en la posició que haurien d’estar. Paguem molt i ho han de solucionar», va sentenciar Horner, després de l’abandonament de Max Verstappen a Spa. Però el que ha sembrat de dubtes les oficines de McLaren és l’interès de Horner i els seus gurus, que són bons i campions, a explorar la possibilitat de deixar Renault i motoritzar-se amb Honda el 2018.

    

McLaren, Red Bull i Renault saben que Honda acaba de prendre una decisió que pot canviar el panorama de la F-1: ha contractat l’enginyer suís Mario Illien. «És una persona molt capaç que, segons la meva opinió, ajudarà a resoldre els problemes que té Honda», va dir contundent Horner. I aquí van començar els dubtes de McLaren, que tem divorciar-se d’Honda quan els japonesos l’encertin. La reputació d’Illien és ben coneguda per ser un dels artífexs de l’èxit de McLaren a final de la dècada dels 90 amb el finlandès Mika Hakkinen. La seva empresa, Ilmor, construïa els motors de Mercedes, que guanyava carrera rere carrera, la mateixa fàbrica que Mercedes va comprar a Brixworth i que fabrica ara els motors de l’escuderia ara gairebé invencible.

    

Hi ha qui recorda ara que Mercedes va començar a idear el seu motor de l’èxit, el portentós híbrid que pilota Hamilton, el 2009 i va començar a guanyar el 2014. Potser Honda, assessorada per IIlmor (Illien), ho aconseguirà abans. Per això Mercedes dubta. I molt.

    

«Necessito veure algunes coses d’aquí a dues o tres setmanes», va dir Alonso al pàdoc de Bèlgica respecte al seu futur. Es refereix a l’evolució 4.0 d’Honda, que ja té, diuen, coses del mag Mario Illien. Alonso, a qui cada vegada se li tanquen més portes, vol comprovar aquests dies que el mètode Illien pot fer d’Honda, com sospita Red Bull, com insinua Horner, un motorista fort el 2018.

L’aposta

Illien no vol treballar en simulacions amb un sol cilindre com ha fet Honda fins ara, sinó que vol treballar amb la bancada de sis des del primer moment. Yusuke Hasegawa, cap d’Honda F-1, va reconèixer que van cometre l’error de fiar-ho tot a les dades del banc de proves amb un sol cilindre, i no els sis que té el motor complet. Un petit detall que delatava el seu desconeixement de la F-1 actual.

Notícies relacionades

    

És evident que la versió 4.0 del motor Honda i el mètode Illien són la clau del futur de McLaren, i amb ells Alonso que, amb les portes tancades de Ferrari, Mercedes i Red Bull, hauria d’acceptar ofertes a Renault o Williams, dos equips que estan i seguiran lluny del podi. No hi ha projecte a Indy, no hi ha projecte per a Le Mans, així que repetir a McLaren és el més real i econòmic (el contracte seguiria sent de més de 30 milions d’euros). I tot pinta que Honda, per fi, pot encertar-la.