En el nom de Gonzalo

Fernando Alonso i la Federació d'Automobilisme creen un Institut per a la seguretat del kàrting infantil, que portarà el nom del nen, d'11 anys, mort al circuit d'Oviedo

rozas38193099 deportes  gonzalo basurto  fernando basurto170428195651

rozas38193099 deportes gonzalo basurto fernando basurto170428195651

6
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

Hi ha hagut, sí, molta gent que s'ha posat les mans al cap arran de la mort de Gonzalo Basurto, un nen burgalès d'11 anys, al kàrting de Fernando Alonso, a Oviedo. «És evident que ha sigut una desgràcia», diu Carlos Sainz, pare del pilot de Toro Rosso i amor de dos kàrtings, en un dels quals es va criar 'Carletes'. «Va ser, tal com ha demostrat la investigació de la Federació Espanyola, pura mala sort, un infortuni, perquè els karts no bolquen mai de cap per avall», afegeix el bicampió de ral·lis.

L'últim accident mortal en el kàrting infantil data de fa dos anys, quan l'escocès Keir Millar, d'11 anys, va morir en una cursa al circuit de Lochgelly. El kart de Gonzalo es va muntar al damunt del kart que el precedia. La roda davantera dreta va pujar sobre la roda posterior de l'altre kart, va fer una tombarella cap enrere i el casc va impactar a la pista.

Pedro M. de la Rosa

PILOT DE F-1

"La meva filla Luna, de 9 anys, corre en karts i ho viu amb enorme passió. Ella i jo assumim el risc i compartim moments meravellosos a la pista"

MÉS QUE RES, UNA FATALITAT

«Ha sigut una fatalitat que ens ha consternat a tots i que ens recorda que els esports del motor tenen un punt de risc, però no pas més que molts altres, per exemple, el ciclisme o l'esquí. M'agradaria que, fins i tot en aquests moments, no oblidéssim que el kàrting aporta molt més del que ens pren, ja que contribueix a la formació dels nostres joves», insisteix Sainz, que té molts karts que porten cobertes les quatre rodes, tenen cinturó de seguretat per als nens i, fins i tot, arc de seguretat.

«A tots ens sap greu el que acaba de passar, però d'aquí a criminalitzar els esports de motor hi va un abisme, entre altres raons perquè jo, que pertanyo a l'Associació de Federacions Esportives, puc assegurar que hi ha esports que registren moltes més morts que les motos o els cotxes, entre altres raons perquè es practiquen sense les mesures de seguretat i protecció que despleguem nosaltres», comenta Ángel Viladoms, president de la Federació Espanyola de Motociclisme.

«Jo tinc amics amb qui vaig a esquiar, que baixen, amb els seus fills de 9 anys, per pendents en què arriben als 80 kms/h, equipats amb cascos homologats que jo tinc prohibits a la Copa Polini per a nens de 6 anys. I els pares van tan contents», indica Viladoms, que recorda que «la fatalitat es pot produir en qualsevol moment, seria el cas de Michael Schumacher, que es debat entre la vida i la mort des de fa quatre anys, després de tenir un accident d'esquí, estant de vacances. Ell, que havia corregut 301 grans premis».

EL RISC EXISTEIX SEMPRE

"Seria molt ignorant dir que el motociclisme o l'automobilisme té el mateix risc que el tennis de taula, no ho diré, no», assenyala Josep Font, psicòleg del Centre d'Alt Rendiment (CAR) de Sant Cugat, especialitzat en l'esport del motor. «Però al que sí que em nego és a prejutjar que hi ha un risc més alt que en altres esports. Perquè, per exemple, es maten força més ciclistes i alpinistes que pilots, i ningú es posa les mans al cap». Segons Font, «l'edat no és un factor limitant per practicar el kàrting. El que sí que és un factor limitant és la falta de traça i aquests nens no condueixen un F-1 i tenen una traça sorprenent, prodigiosa».

Font creu que tant els esportistes com els seus familiars assumeixen, entre altres coses perquè comencen molt joves, el risc que suposen els esports de motor. «S'accepten, però aquests riscos, ho sento, no són superiors als que assumeixes quan surts al carrer». Això sí, Font reconeix que els nens que s'inicien en el món del motor acostuma a ser per tradició, desig o afició dels pares. Evidentment, no hi ha cap nen que, quan surti al pati de l'escola, digui que ell vol ser pilot.

No només Font creu, per exemple, que el ciclisme és, ara, més perillós que les motos o els cotxes, també ho pensa un dels seus grans mites, Miguel Induráin, que avui, a Manacor, on participa en una prova de cicloturista, va reconèixer que «el ciclisme s'ha convertit en un esport de risc, cosa que em deia la meva mare cada vegada que sortia a entrenar-me. A la carretera s'hi ha de posar els cinc sentits i demanar als automobilistes que ens respectin». Només s'ha de recordar la mort per atropellament, encara recent, del ciclista italià Michele Scarponi.

Josep Font

PSICÒLEG DEL CAR DE SANT CUGAT

"Els riscos del món del motor no són superiors als que assumim, cada dia, quan sortim al carrer"

SITO, AXEL I EDGAR PONS

Sito Pons, bicampió de 250cc i pare de dos fills, Axel i Edgar, que corren en Moto2, demana no rebre lliçons i, encara menys, d'algú que no ha estat mai a la seva pell. «No pretenc que m'entenguin, ja que només els pares que viuen una situació semblant a la que vaig viure jo, quan l'Axel i l'Edgar eren nens, estan capacitats per entendre'm. Durant ¡vuit anys molt durs!, vaig intentar convèncer-los que no correguessin. És més, quan van fer els 12 anys, els vaig enviar a estudiar a Anglaterra, perquè allà no corren en moto; si de cas, en karts. I tots dos quan van tornar em van dir: ‘Papa, això dels karts és una bestiesa. La meva passió és la moto, ho sento’. I, a partir d'aquí, els vaig ajudar a complir el seu somni».

Pedro Martínez de la Rosa, un dels millors pilots de F-1 que ha donat Espanya, té el cor destrossat pel que va passar a Oviedo, «el circuit més segur que hi ha en el món del kàrting, t'ho dic jo que he portat la meva filla Luna, de 9 anys, a córrer allà». A De la Rosa li sap greu que la gent comenci ara a maleir la pràctica de l'esport del motor a una edat molt tendra. «Només diré una cosa: és moltíssim més perillós anar en moto per Barcelona que pilotar un F-1 a 350 km/h».

LUNA, LA FILLA DE MARTÍNEZ DE LA ROSA

DLR té tres filles, Georgina, Olivia i Luna, que és una apassionada de les carreres. «Jo no sé si Luna voldrà seguir corrent o no, tant me fa. Jo només sé que ho ha triat ella i s'ho passa d'allò més bé. Jo estic vivint, gràcies a ella, moments preciosos, impagables. Perquè jo el que vull, com a pare, és que les meves filles sentin passió per alguna cosa. Tant me fa que sigui la pintura, la música, ballar o córrer en kart. Luna ha escollit aquest esport, que té el seu risc, és clar que sí, però el practica amb seguretat i sabent el que comporta».

Ángel Viladoms

PRESIDENT DE LA FEDERACIÓ DE MOTOS

"La fatalitat existeix. Només recordaré que Michael Schumacher, que va córrer 301 grans premis de F-1, es debat entre la vida i la mort després d'un accident esquiant quan estava de vacances"

Notícies relacionades

El mateix Pedro Martínez de la Rosa, en companyia, per descomptat, de Fernando Alonso, el tetracampió del món alemany Sebastian Vettel i l'austríac Alex Wurz, s'han compromès a assistir, el primer cap de setmana de maig, a la prova del Campionat d'Espanya de kàrting en què havia de competir Gonzalo Basurto, per donar suport a l'automobilisme d'iniciació.

Manuel Aviñó, nou president de la Federació Espanyola d'Automobilisme, va confirmar ahir que la investigació portada a terme demostra que l'accident que va ocasionar la mort de Gonzalo va ser pura mala sort. Aviñó i Alonso van acordar constituir l'Institut per a la Investigació i Desenvolupament de la Seguretat al Kàrting Infantil, que portarà el nom del joveníssim pilot burgalès.