l'arrencada d'un sector estratègic

El sector de l'automòbil no vol un pla d'ajuts només per a vehicles elèctrics

El Govern central ha d'anunciar aquesta setmana si n'exclou els vehicles de combustió, tot i que els fabricants esperen algun gest, encara que només sigui amb la fiscalitat

L'objectiu del sector és recuperar la caiguda del mercat i renovar el parc, que té una mitjana d'antiguitat de12 anys, un dels més vells de tot Europa

38105720 59

38105720 59 / JOAN CORTADELLAS

6
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez

El Govern espanyol està ultimant els detalls per presentar el seu pla definitiu de suport al sector de l’automòbil, estratègic per al país (representa el 10% del PIB i el 15% de la recaptació fiscal) i un dels més devastats per la crisi provocada per la pandèmia del coronavirus.

El pla reconeix diversos fronts, i va des de l’àmbit industrial fins al comercial. Des del sector estan reclamant un recolzament vital per recuperar el dinamisme en un any que ja havia de ser difícil, tant per la normativa europea d’emissions dels 95 grams el 2021 com per la caiguda de la demanda que s'estava produint des del 2019.

El full de ruta està traçat, però necessita confirmació. El pla per reactivar el sector, que va anunciar fa una setmana Pedro Sánchez, oferirà inversions industrials per modernitzar la fabricació de vehicles, buscant garantir una competitivitat més gran i la reducció de la dependència de tercers (com és el cas de la Xina per a les bateries). S’impulsarà la investigació i el desenvolupament, es treballarà en crèdits ICO per augmentar la liquiditat i s’apostarà per mesures en l’àmbit laboral. Una nova ‘fiscalitat verda’, orientada a millorar l’eficiència de la mobilitat, també és a l’esborrany.

Els inentivos a la compra de vehicles és un punt clau.  Amb un mercat que va registrar el maig passat una caiguda del 72,7% (venint d’un descens del 96,6% a l’abril), el sector necessita més que mai un estímul per als consumidors. La renovació del parc (la mitjana d’edat del qual és de 12 anys) és primordial i el Govern té davant seu la gran ocasió per aconseguir, d’una vegada per totes, modernitzar i millorar la seguretat dels vehicles que circulen per Espanya.

Neutralitat tecnològica

L’associació de fabricants Anfac ja fa temps que treballa amb l’Executiu per adoptar les mesures necessàries amb les quals tots surtin beneficiats, però l’escull que representa el tema mediambiental sembla que està frenant la decisió final. Des de la patronal de l’automòbil ja han demanat al Govern que s’habiliti un pla global amb 400 milions d’euros en subvencions i no només per a vehicles d’energies alternatives.

Anfac va presentar a l’executiu un pla 2020-2040 el 2 de març en el qual reclamava el que ara es farà motivat per la frenada econòmica, un pla de revitalització.  L’associació demanava «fomentar la renovació del parc amb els nous vehicles de baixes i zero emissions, amb especial interès en els electrificats, mitjançant una fiscalitat favorable, ajuts a la compra, ajuts a la infraestructura de recàrrega, millora de la legislació per al foment de la infraestructura».

En un segon punt demanaven potenciar el mercat amb ajuts mantenint a neutralitat tecnològica (una necessitat més que una petició), una cosa que, després d’escoltar i conèixer el contingut avantprojecte de Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica que el Govern va presentar el 19 de maig, sembla que no succeirà. La idea que ha calat d’aquest pla de prohibir la venda de vehicles amb motor de combustió amb horitzó 2040 no ajuda

Aquesta llei haurà, per tant, de cavalcar al costat del pla que el Govern revelarà aquesta setmana i en el qual els ministeris d’Indústria i de Transició Energètica no coincideixen. El tema polític i industrial pesa tant o més que l’ecològic, i des dels socis del Govern (Unides Podem) ja han advertit als fabricants que «si l’Estat recolza al sector, els fabricants han d’adquirir un compromís amb el país», i afegeixen: «No pot ser que es donin ajuts públics a un sector i que les empreses deslocalitzin les fàbriques, fent fora milers de persones».

Amb aquests missatges els fabricants mantenen certes reticències, però confien en una solució. Sobretot després de veure com Alemanya deixava fora dels ajuts els vehicles amb motors de combustió i apostava només pels elèctrics. Des del sector creuen «que s’aprovarà un pla que inclogui algun tipus d’incentiu a la compra de vehicles sigui quina sigui la tecnologia, així que pensem que inclouran també els dièsel i gasolina, però no és segur». En aquest sentit l’ajuda directa per comprar vehicles nous aniria per als clients particulars, mentre que per a les empreses s’optaria per reduir l’IVA.

La integració del Pla Moves

La setmana passada, el Govern havia d’aprovar la segona entrega del Pla Moves, una iniciativa amb una dotació pressupostària de 65 milions d’euros destinada a fomentar la mobilitat sostenible al sector i que havia de suposar fins a 5.500 euros d’ajuda per comprar un vehicle elèctric. Només elèctrics, quedant fora els híbrids i els híbrids endollables. El pla no es va aprovar, tot i que els fons ja estan adjudicats (els administra l’IDAE). Al final el Moves s’integrarà dins del  pla global.

Des del sector continuen esperant que el Govern reconsideri la proposta i accepti alinear-se amb les tesis de països com França i Itàlia, que accepten incloure els motors de combustió en els ajuts, tot i que com a mal menor fins i tot veurien bé una rebaixa fiscal com ha succeït a Alemanya

Altres països a Europa ja han posat en marxa els seus propis plans a favor de l’automòbil:

 Itàlia: suport a allò local i sí al motor de combustió

Itàlia: suport a allò local i sí al motor de combustióEls ajuts del govern al sector a Itàlia, monopolitzat per l’ex-Fiat, es concreten en l’aval d’un sol préstec a FCA (Fiat-Chrysler) de 6.500 milions d’euros, que concediran el banc Intesa San Paolo per tres anys. La societat pública Sace n’avalarà el 80% i el Govern, en un acord transversal amb la indústria i els sindicats, n’ha establert les condicions, informa Rossend Doménech. Quant als particulars, està estudiant oferir 4.000 euros d’ajuts a la compra de vehicles, incloent-hi els de combustió (dièsel i gasolina) per a models Euro6 amb ferrallament de vehicle de 10 anys o més. El paquet de 250 milions d’euros estaria inclòs en un pla de suport industrial que s’aprovarà al juliol.

França: incentius també per a dièsel i gasolina

Emmanuel Macron va presentar fa dues setmanes un pla «històric» amb què acudeix al rescat d’un sector clau (suposa el 16% del negoci industrial i nodreix 4.000 empreses) amb la vista posada en la transformació ecològica i la recuperació de la sobirania industrial francesa. Per a això, va prometre una aportació estatal de 8.000 milions d’euros. Renault va ser la primera que va acudir a la trucada i ja ha firmat un crèdit de 5.000 milions d’euros, avalat per l’estat, informa Eva Cantón. També busca incentivar la demanda i donarà una ajuda de 7.000 euros per adquirir-ne un d’elèctric. Els híbrids endollables també  tindran una prima de 2.000 euros. El pla no oblida els motors de combustió amb una ajuda d’entre 3.000 i 5.000 euros per canviar un cotxe dièsel o gasolina antic per un altre de més net (valen dièsel i gasolina), tant nou com d’ocasió.

Notícies relacionades

Alemanya: Merkel no cedeix a la pressió dels fabricants

El pla públic de 130.000 milions presentat la setmana passada pel govern federal alemany per impulsar l’economia més gran de la UE té, òbviament, una part dedicada a la indústria automotriu, informa Andreu Jerez. En un paquet conjuntural que combina l’augment de la despesa pública i els estímuls fiscals –reducció d’un impost indirecte com l’IVA– per incentivar el consum intern fins a finals d’aquest any, destaca, no obstant, una inesperada mesura: l’executiu de Merkel ha decidit prescindir d’una prima per als cotxes de motor d’explosió (tot i que els rebaixa l’IVA tres punts); aquest incentiu es limitarà als vehicles elèctrics. Berlín promet doblar la prima de 3.000 euros ja existent per a vehicles de motor elèctric; sumada als 3.000 euros que ofereixen els fabricants, un cotxe elèctric que costi menys de 40.000 euros podria veure’s rebaixat fins a 9.000 euros.