la tornada a l'activitat

L'automoció espanyola es prepara per tornar a l'activitat

Michelin i Renault reprenen aquest dimarts el ritme laboral de forma esglaonada i amb un reforç en les mesures sanitàries de seguretat

Volkswagen, Seat i Ford podrien tornar a produir el 27 d'abril, mentre que Iveco posposa l'arrencada de les seves plantes al 4 de maig

1489767458 642423 1489767652 noticia normal

1489767458 642423 1489767652 noticia normal

5
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez

El sector de l’automoció ha sigut un dels més castigats per l’actual crisi del Covid-19. De fet, la immensa majoria de les fàbriques espanyoles d’automòbils van frenar la seva producció el 16 de març passat, mentre que algunes de components ja feia alguns dies que no tenien activitat.

Aixecada la prohibició de treballar per a les activitats no essencials des d’aquest dilluns, els principals fabricants del sector es preparen per tornar a la feina. No obstant, la situació general sembla complicada davant de la caiguda del mercat per sobre del 75%, els concessionaris encara tancats i la incertesa a les carns del consumidor. Des de la patronal del sector (que genera un 10% del PIB espanyol) s’ha arribat a un pacte sanitari amb els sindicats per a la gradual posada en marxa de les fàbriques.

Els primers a prémer de nou el botó d’arrencada han sigut els de Michelin, el fabricant de pneumàtics, que ha iniciat l’activitat de nou a dues de les seves plantes, la d’Aranda de Duero (Burgos) i la de Valladolid, que estaven aturades des del 17 de març. El productor de rodes també ha tornat a l’activitat al centre de proves d’Almeria, mentre que les dues plantes que Michelin té al País Basc, Lasarte i Vitòria, tornaran demà a la feina (avui és festiu).

Les dues plantes que avui han reobert les seves portes (encarregades de produir pneumàtics per a maquinària agrícola i turismes) ho han fet per fer tasques de preparació, de manera que només han acudit a treballar alguns empleats. A finals d’aquesta setmana s’estima que el 25% del personal ja s’hagi reincorporat al seu lloc, tot i que, això sí, complint unes estrictes mesures de seguretat sanitària. La primera línia a arrencar serà la 2, dedicada a les rodes de 18 polzades (les més afectades per una ruptura d’estocs). Laboratoris, recautxutatge, reparacions i funcions de suport s’aniran engegant en els pròxims dies.

Els empleats han tornat de forma escalonada en els horaris. També s’ha pres la temperatura a tots els empleats i l’empresa els ha proporcionat material de protecció individual (mascaretes i guants), a més d’incrementar la disponibilitat de gel hidroalcohòlic.

Tornada a la producció

Els fabricants d’automòbils també estan ultimant amb els sindicats la tornada a l’activitat. La majoria té prevista la represa de la producció el 27 d’abril, coincidint (‘a priori’) amb l’actual data d’aixecament de l’estat d’alarma. En un primer moment, moltes plantes van arribar a proposar reinicis per al 20 d’abril.

Aquest va ser el cas de Volkswagen a Landaben (Navarra), però des de la direcció central del grup a Wolfsburg (Alemanya) els han indicat que, atenent al tancament dels mercats amb la consegüent caiguda de la demanda i davant de la possibilitat de no tenir un proveïment de material assegurat, millor que optin per reobrir el 27 d’abril. La intenció, a més, és no acumular producció a l’espera de destinació. Landaben obrirà primer un torn per produir uns 500 cotxes al dia, i ampliarà després el ritme fins als 1.500 diaris. L’arribada del nou model (el tercer de la fàbrica), un tot terreny urbà (que en el mercat sud-americà s’anomena Nivus) al setembre, fa que urgeixi reobrir la planta.

Des de Seat també treballen amb l’horitzó del 27 d’abril. No obstant, la marca va enviar als treballadors una carta dissabte passat en la qual indicava que, després de la decisió del Govern de donar per finalitzat el període en el qual només estava permès acudir als centres de treball per al desenvolupament d’activitats essencials, la marca tenia la intenció de reprendre l’activitat laboral, de manera gradual. «En primer lloc es reprendrà la feina del personal indirecte no lligat a la producció als centres de treball. Per a la majoria d’aquest personal, Seat donarà prioritat al teletreball, de la mateixa manera que ha fet des del 16 de març. Posteriorment, de manera també esglaonada, es reincorporarà el personal directe i l’indirecte relacionat amb la producció», explicava Seat a la carta als empleats.

Aquest dimecres, la direcció de l’empresa i els representants sindicals, als quals no va agradar la missiva de la marca per considerar-la precipitada, es reuniran per tractar sobre els detalls del pla de reinici de l’activitat. Segons la marca la prioritat és garantir les mesures de seguretat i higiene per vetllar per la salut dels empleats. Per a ells establirà uns protocols d’estricte compliment (mascaretes, guants, horaris esglaonats i mesurament de temperatura) i que podria tenir en la possibilitat de fer tests per detectar el virus una eina definitiva per controlar-lo i combatre’l.

Renault arrenca aquesta setmana

Renault arrenquen demà dimarts després de la reunió feta avui amb els representants sindicals, que han qualificat la decisió de «precipitada». La marca del rombe tornarà a la feina de forma gradual i seguint sempre les recomanacions de seguretat sanitària, a més d’un estricte protocol d’arrencada.

Demà començaran a les plantes de motors de Valladolid i de caixes de canvis de Sevilla, on alguns treballadors rebran formació, reprenent l’activitat de forma «lenta i progressiva». Està previst que un torn de la línia de muntatge en aquests centres s’activi divendres. També arrenquen demà les activitats logístiques i dimecres ho faran els departaments d’enginyeria. Dijous tornaran a la feina en la mecanització de peces.

El que està per decidir és l’arrencada de les factories de producció de vehicles de Valladolid i Palència, tot i que el president de Renault España, José Vicente de los Mozos, apunta que la idea és que la setmana del 20 al 24 es reiniciï la producció a les plantes, especialment la del Captur. Dels Mossos recorda que les seves plantes de Corea i la Xina «ja han tornat a la feina i el que s’ha posat en marxa allà pot servir per a la resta del grup. Adaptat a la llei de cada país, esclar».

Notícies relacionades

Un altre fabricant que arrencarà presumiblement el 27 d’abril és Ford, amb la seva planta d’Almussafes. La factoria també va parar el 15 de març i podria tornar a l’activitat en dues setmanes. Des de la marca de l’oval apunten que seguiran les directrius sanitàries i que es marquin des del Govern. La planta valenciana podria ser de les primeres de la marca que obrin de nou la producció.

Des d’Iveco, fabricant de furgonetes (Daily) i camions (S-Way i Stralis), han comunicat que les seves plantes de Madrid i Valladolid no tornaran a la feina fins al 4 de maig. Inicialment havien previst reprendre l’activitat el 20 d’abril, però el fet que el 80% de proveïdors són a Itàlia i allà no es tornarà a la producció fins a finals d’abril, ha provocat que s’opti per retardar el reinici fins a la primera setmana de maig.