entrevista exclusiva

Herbert Diess: «Seat suposa una referència dins del Grup Volkswagen»

El CEO del consorci alemany lamenta la marxa de Luca de Meo i que escolti l'oferta de dirigir Renault, però en el grup no poden oferir-li un càrrec similar

Afirma que manté tot el recolzament i tota la planificació estratègica per a Martorell i la seva plantilla, i transmet un missatge de tranquil·litat per als treballadors

herbert-diess-1

herbert-diess-1 / RICARD CUGAT

14
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez

Herbert Diess, director executiu (CEO) i president del Consell d’Administració del Grup Volkswagen a nivell mundial va concedir a Davos, coincidint amb el World Economic Forum, una entrevista exclusiva a EL PERIÓDICO DE CATALUNYA per analitzar la marxa de Luca de Meo de Seat, el futur de la marca espanyola i del grup alemany, així com passar revista als principals reptes del sector.

- ¿Com valora la decisió de Luca de Meo d’abandonar Seat?

El Luca ha fet una tasca formidable, un gran treball. De fet no només l’ha fet el Luca. Crec que ha sigut la trajectòria conjunta de Jurgen Stackmann i Luca de Meo la que ha sigut molt positiva. Una fase important en què Seat ha començat a fer-se una marca reconeguda, potser no a tot el món, però amb mercats molt importants com Anglaterra, Espanya i Alemanya. Està creixent. Ha sigut la marca que més va créixer en el grup l’any passat. Crec que té un pla molt viable i han aconseguit un nivell de rendibilitat bàsica important. És una primera fase

- ¿Ja hi ha recanvi per a De Meo? ¿Algú del seu equip?

Queda un bon equip després de Stackmann i el Luca, molt bo. Sense el Luca continua sent un equip molt fort. Tenim un responsable de vendes [Wayne Griffith] que és un dels millors professionals que hi ha en el grup, un dels millors directius en producció [Christian Vollmer], un nou en desenvolupament [Axel Andorff]. Fan un molt bon equip. Per això tampoc crec que ara passi res sense el Luca, ni en els pròxims mesos, perquè és un equip molt cohesionat i professional. Per això ara tampoc tenim gaire pressa per assignar aquesta tasca, per nomenar un substitut.

Herbert Diess amb Luca de Meo a Martorell. / JOSEP LAGO (AFP)

- ¿Mantindran la seva estratègia amb Seat?

No tenim intenció de canviar l’estratègia, incloent el concepte de Cupra. Està aprovat pel ‘board’ de Volkswagen i seguirem per aquest camí. No hi ha motius per canviar. Seguirem amb o sense el Luca.

- ¿És una pèrdua important per al grup Volkswagen?

Sens dubte. El Luca és una gran pèrdua per a nosaltres perquè ha contribuït molt en el grup. Coneix molt bé tot el grup, ha treballat a Wolfsburg a Volkswagen i ha estat a Audi en una fase de creixement molt important per a la marca, i també a Seat els últims anys. Molt positius. És un líder molt emocionant, que il·lusiona. Ha encaixat molt bé amb l’equip i és una de les persones que més sap avui dia de marques i de posicionament de marca al món de l’automòbil. Té moltíssima experiència. Per això entenc el que fa. Amb l’oferta de fer-se cap de Renault és normal. És un càrrec que dins del grup no teníem cap possibilitat d’oferir-li. Hem d’acceptar que se’n va i ha renunciat al seu lloc. Ara veurem què passa, perquè ha d’aclarir la seva situació amb nosaltres, és evident que hi ha clàusules, però són temes que no puc comentar. Hem d’acceptar que se’n va, però també és que és normal. És com els futbolistes, quant val un futbolista bo, 100 milions.

- ¿Per què va enviar una carta a la plantilla de Seat

És important transmetre aquest missatge de tranquil·litat. No hi ha cap raó per canviar la trajectòria ni l’estratègia que té Seat. Tenim plena confiança en la planta de Martorelll i en la seva plantilla. Formen part important del grup i continuarem treballant en la nostra estratègia, incloent la de Cupra. Jo sempre veia el de Cupra i Seat com una unitat, i penso que promocionant Cupra fem créixer Seat. No es pot separar. No és una o l’altra. Així ho vam entendre amb el Luca i aquesta és la línia que seguirem. En aquest sentit Wayne Griffith està molt involucrat amb la idea de Cupra i ha sigut un dels promotors de la marca. Tinc una certa garantia que l’afecte que sempre necessites per donar vida a una marca hi segueix sent. Fins i tot sense el Luca. Per això no només vull donar tranquil·litat a la plantilla, sinó també als clients. Seat i Cupra segueixen amb el mateix rumb i amb la mateixa velocitat, la mateixa força.

Herbert Diess al saló de Ginebra. / (REUTERS) / ARND WIEDMANN

- ¿I ara, què?

Això del Luca és una pèrdua, però no és una preocupació. Demano paciència perquè ara no designarem el primer que estigui lliure. És un lloc molt important. A Seat tenim una plantilla i un equip molt estable. Carsten Isensee no és gaire conegut a Espanya però és una de les persones que té tota la nostra confiança i molta experiència. Té molta idea sobre la marca i vol quedar-se a Espanya, i continuarà comptant amb la responsabilitat i l’afecte. Tothom sap, fins i tot ell, que és una situació intermèdia, provisional, però exercirà molt bé aquesta responsabilitat.

- ¿Com ha de ser el nou president?

El perfil que busquem per a Seat ha de ser una persona que encaixi, i el més important és que s’identifiqui amb el pla Cupra-Seat. Dins del grup hi ha molts a qui els agradaria assumir aquest càrrec, però encara hi ha temps.  Cal tenir valor per fer el que està fent el Luca. Al final és un repte. Jo ho entenc. Tot i que hem fet un esforç perquè es quedi, entenc que se’n vulgui anar. Al Luca li agraïm el que ha fet. L’entenc perquè té l’edat en què pots buscar reptes i aplaudir-ho, encara que faci mal.

El Cupra Ateca pels carrers de Barcelona. / SEAT

- ¿Quin és el futur immediat per a Seat?

El 2020 serà un any molt crític i molt difícil per a la indústria. Seat té un bon pla amb els models elèctrics com el Mii, el treball d’El-Born, un model que porta tota la tecnologia del grup i modernitzarà moltíssim Seat. Això és una cosa que molta gent de la competència no tindrà, elèctrics d’aquest nivell de sofisticació. I els PHEV en diversos models, també. Crec que Seat, en l’àmbit de les marques de volum, té bones propostes per oferir, bones cartes. El León s’estrena aquesta setmana i crec que ha guanyat molt i és un bon cotxe

- ¿La normativa d’emissions es complirà?

Tant de bo, serà un any complicat, fins i tot amb tots aquests cotxes elèctrics que traurem. Serà molt difícil complir les emissions de CO2, però ho compensarem dins del grup. Pagar sancions, no. Tenim un sistema de compensació dins del grup. Algunes marques com Audi compliran i estaran per sota dels 95, ho farà amb models com l’e-tron i els PHEV. També està planificat que Volkswagen es quedi per sota. Hi ha uns mecanismes de compensació dins de les marques i s’ha previst qualsevol circumstància en el ‘budget’. Encara cal vendre els cotxes elèctrics i complir els plans. Serà un any difícil per a tot el grup i per a la indústria en general.

Herbert Diess a la presentació de l’ID Vizzion. / (REUTERS) / DENIS BALIBOUSE

- ¿El grup manté el seu pla d’electrificació per al 2025?

Anem una mica justos, és cert, però complirem dins dels terminis a Europa, deixant Anglaterra al marge. És un cas crític que no contemplem perquè esperem que Anglaterra se n’anirà, dins d’aquest any de marge que tenen per negociar amb Europa. Per a la resta sí que tenim un pla que complirem. Serà intens perquè hi ha molta feina per fer. Però complirem. Els marges de temps que vam tenir fa un any ja no existeixen perquè hem ajornat el llançament del ID3 i ara anem justos. No ens podem retardar més, però encara hi ha opcions per complir i arribar a la meta.

- ¿Continuarà apostant pels projectes que va iniciar Luca de Meo amb la micromobilitat?

És clar. Pensem que Barcelona és el lloc idoni i natural per fer-ho. Té una història al sector de la moto i és una de les ciutats a Europa i del món on la moto té un paper molt destacat. No canviarem, tot i que esperem que ens n’arribin projectes viables i dissenys bonics. L’encàrrec hi és, però encara estem esperant. L’escúter pot funcionar, sí. A mi m’encantaria.

- ¿Veurem un Seat fabricat a Navarra o un Volkswagen fabricat a Martorell?

Potencialment sí, podria ser. Seguim una estratègia de posar els cotxes semblants junts, agrupats a les mateixes fàbriques. L’Audi A1 es fa a Martorell, per exemple, i això pot passar més en el futur. Veiem dues plantes que són del Grup Volkswagen que poden fer cotxes de marques diferents. Ja no seguim l’estratègia que marca, fàbrica i cotxe són la mateixa.  Tots poden fer de tot.

- ¿Fabricaran elèctrics a Espanya?

Encara no, perquè primer cal començar a treure’ls i a vendre’ls. A Espanya he parlat molt amb els polítics del tema i els he dit que el cotxe elèctric petit és la tasca més difícil del món. Els cotxes Premium poden assumir el cost d’unes bateries, com l’Audi e-tron o el Porsche Taycan. Amb el ID3 ja és molt difícil i estem treballant en una plataforma més barata. Hi ha un projecte iniciat amb Seat, però també a Alemanya i a la Xina, i espero que en un parell de mesos podríem fer el pas següent, que seria un cotxe per sota del ID3... i també hi haurà cotxes a diverses marques. És molt complicat saber quins cotxes elèctrics funcionaran de debò al mercat. No veiem gran volum als cotxes petits perquè és molt difícil i el consumidor que només pot gastar-se 10.000 euros en un cotxe ha d’esperar a alguna cosa més barata.

El nou Cupra Formentor / SEAT

- S’han apuntat al cotxe multiusuari. ¿Creu que és negoci?

No veiem que això substitueixi una gran part del nostre negoci, de les nostres planificacions. El 2030 pot ser un màxim del 10%, però veiem que a les ciutats especialment els cotxes petits elèctrics poden complir aquesta funció. Tenen el seu espai. Hem decidit apostar per introduir cotxe multiusuari a les ciutats més grans i només amb cotxes elèctrics. També pensant en la gent, que així tindrà l’oportunitat de provar i conduir un cotxe elèctric. Avui no és un negoci, però ho pot ser. Hi ha molta competència, fins i tot les empreses de ‘rent a car’ estan entrant amb l’avantatge que ja tenen l’estructura i coneixen els costos. Necessitem la capacitat d’organitzar-ho i fer-ho amb un rendiment acceptable. No hi ha tant marge com en la venda de cotxes particulars, però cal entendre aquest negoci i participar-hi.

- ¿Produir bateries és la clau del cotxe elèctric?

Tesla ens obre el camí del cotxe elèctric. Tesla produirà bateries a Europa... i nosaltres també. Tenim un acord per a una fàbrica de bateries a prop de Wolfsburg, a Salzgitter (Alemanya), i estem negociant amb una empresa que es diu Northvolt, és una empresa petita, i farem una ‘joint venture’. Ja tenim contractes amb les marques de bateries que estan construint plantes a l’est d’Europa per tema de costos. Hem d’invertir més. Crec que a Europa hi ha tecnologia important en aquest aspecte. Hi hauríem de participar, perquè serà la que més creixerà en els pròxims 10-20 anys. No participar en el negoci de les bateries seria un error per a l’economia europea, però requereix moltíssima inversió i capital, ha sigut molt difícil motivar els grans proveïdors d’Europa per anar en aquesta direcció. Ara ho fem amb empreses emergents i amb xinesos, però establirem una indústria europea.

- ¿Està satisfet amb el creixement del grup el 2019?

 Va ser un molt bon any. Els mercats s’han reduït a tot el món entre un 4 i un 5 per cent, però nosaltres hem crescut un 1,5%, i el més important és que hem guanyat quota de mercat a gairebé totes les marques. També hem crescut en qualitat i vendes.

La planta de Seat a Martorell / SEAT

- ¿El cotxe elèctric suposarà sacrificis a les fàbriques?

Depèn de les fàbriques que parlem. Es parla molt que pot ocasionar una crisi de subministrament que no entenc. La majoria dels proveïdors continuarà fent el mateix, plafons, ‘tabliers’, seients, volants, interiors, fars, tot el cotxe continua igual menys el motor i caixa de canvi. Aquí és on caldrà ajustar-se, però tenim moltíssim temps perquè, si en escenaris més optimistes veiem el 30-40% de cotxes elèctrics, això representa que són deu anys. Haurem de continuar produint el 70 o 60% de vehicles amb motors convencionals. Hi ha molt temps per adaptar-s’hi.

- ¿Prefereix més volum de vendes o de benefici?

Profit, benefici, sens dubte. El pla per al 2020 és mantenir els marges, més importants que els volums. No buscarem lluitar per l’últim cotxe venut.

- ¿Com evoluciona la tecnologia del gas?

Estem en un punt en què cal prendre decisions perquè el gas no està avalat per polítiques correctes. El creixement de la xarxa és lent, les administracions no acaben d’oferir incentius. Si no hi ha promoció de la tecnologia per part de la societat i els polítics, no té gaire sentit. És molta complexitat i els volums no ajuden gaire a arribar a les metes fixades de CO2, i ara estem en el procés de decidir quins cotxes i marques segueixen amb aquesta tecnologia. Itàlia, sí, Alemanya no ho sé, però de moment és una inversió difícil.

- ¿I l’hidrogen?

L’hidrogen no el veiem al cotxe. És poc eficient. Per a 100 quilòmetres necessites dues, tres o quatre vegades més generadors d’electricitat. La conversió d’energia renovable a hidrogen ja és un rendiment del 50%-60%; després, el transport; després, comprimir-lo a 800 bars, es perd un 20% més. El rendiment entre la producció de l’energia fins a la que arriba al cotxe és fins i tot pitjor que un motor convencional. No ho veiem al cotxe, però necessitarem hidrogen en els processos industrials, potser també per als avions. És molt car i poc eficient. Per reduir CO2, el cotxe elèctric és l’opció més econòmica.

- ¿Podrien incorporar noves marques?

No les necessitem. Amb el que tenim cobrim els segments molt bé. Audi Premium, Volkswagen cobreix molts segments, Skoda amb cotxes assequibles, Seat com més emoció, disseny i caràcter, amb toc espanyol, més llatí. No en necessitem més.

- ¿Seat és una referència en el Grup Volkswagen?

Sí, per descomptat. De moment ja atrau el client més jove al grup. El disseny de Seat és més emocional, l’equip treballa molt bé. També podria desenvolupar cotxes per a altres marques, potser no tot el procés, no tot el cotxe, però sí moltes parts. Fer una plataforma és molt difícil, però sí, podria crear alguna cosa per a Skoda, per a Volkswagen o per a Audi, ¿per què no?.  Té el seu paper i Martorell és part del grup, i és perfectament vàlida per a altres marques.

- ¿Com valora aquesta cimera de Davos?

El sentiment general és que entre tots, polítics i indústria, hem d’actuar. Al nostre sector la manera de fer-ho és el cotxe elèctric i això implica energia renovable. Espanya està bastant avançada en aquest aspecte. I sí que hem de comptar amb esquemes d’impostos que promocionin el vehicle elèctric. Si el dièsel i la gasolina continuen sent més barats perquè l’elèctric és més car, serà difícil canviar-ho per a nosaltres.

A Diess el va preocupar la situació que va viure Catalunya el 2017 / EL PERIÓDICO

- ¿Es veurà amb Pedro Sánchez?

Ens vam veure amb Pedro Sánchez abans de les eleccions i estaré encantat de tornar a trobar-me amb ell aviat. Espero que Espanya tingui estabilitat, tot i que serà difícil estant sense una majoria gran, però coneixem el que pensa i és jove, enèrgic i obert... tot i que no sé si podrà fer gaire pel sector.

- ¿El va preocupar la situació política a Catalunya i Espanya?

Sí, és clar. Amb Seat estem establerts a Catalunya. És difícil tenir un criteri i una perspectiva real si només veus les imatges de televisió i escoltes i llegeixes cròniques de periodistes alemanys que estan allunyats de la realitat. Sí que ens preocupa, perquè això dona incertesa si només veus aquestes imatges. Nosaltres no volem que Espanya es desintegri. I sí, ens preocupa. Crec que parlant es pot solucionar tot. És complicat perquè no hi ha solució fàcil. Cal entendre-ho.

Notícies relacionades

- ¿Com està tot el relacionat amb el Dieselgate?

Pas a pas. Estem tancant acords i casos, plets. Alguns països tardarem més pels sistemes judicials i a d’altres, menys. Cada vegada hi ha una mica menys de preocupació, solucionem casos i també la nostra imatge (vam perdre molta credibilitat a Alemanya).

Temes:

Seat Volkswagen