Seat descarta un ERO temporal de 6.600 treballadors després de l'incendi

La firma automobilística i els sindicats acorden recuperar la producció perduda després de l'incident a la subcontracta amb torns extres

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Seat i els sindicats amb representació entre els treballadors de la planta de Martorell han arribat a un acord per recuperar la producció perduda aquestes últimes setmanes, després de l’incendi en una subcontracta que ha tingut paralitzada totalment la fàbrica durant sis dies. El primer punt d’aquest acord és que la firma automobilística renuncia a registrar un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO)ERTO per enviar casa sense ocupació i sou 6.600 treballadors, a fi de minimitzar despeses a l’espera de reactivar totalment la producció de les tres línies de Martorell. Així ho han confirmat fonts de l’empresa i dels sindicats després d’una reunió mantinguda a primera hora del matí d’aquest divendres.

Seat assumeix la parada de producció com una «aturada tècnica», cosa que significa que continuarà pagant el salari dels treballadors mentre no es reactiven les línies de producció. Des de dimarts a la tarda d’aquesta setmana hi torna a haver activitat a Martorell, tot i que únicament en una de les tres línies de producció de la fàbrica. Cosa que permet al gegant automobilístic fabricar uns 1.100 vehicles al dia, el que representa la meitat de la seva capacitat d’acoblament.  

Empresa i centrals han pactat obrir de manera extraordinària el calendari laboral d’aquest 2019, ja tancat, i habilitar torns els dies 18, 19 i 20 de desembre. L’objectiu és recuperar els 11.667 vehicles que no es van produir durant els sis dies d’aturada total de la planta de Martorell, xifra que continua augmentant de manera parcial, ja que avui les línies dos i tres de la fàbrica continuen estant inactives. Funciona la línia de producció on es munta el Seat Ibiza il’Arona, però la dues, on es munta el Seat León, i la tres, la del’Audi A1, continuen sense funcionar. Inicialment la previsió de la companyia era que deixaria de produir fins a tornar a tenir reestablert el subministrament al voltant de 14.000 vehicles. 

Notícies relacionades

Amb la reobertura dels torns dels dies 18, 19 i 20 de desembre, Seat podrà recuperar un total de 6.681 vehicles pendents d’acoblar i de cara al 2020 es preveuen cobrir amb torns extra la suma que queda fins a aquests 14.000. Els dissabtes 11, 18 i 25 s’habilitaran com a laborables per continuar muntant cotxes de les línies avui dia parades.   

Evitar l’efecte contagi

L’opció de l’ERTO a fi de minimitzar costos va ser una de les opcions que va posar Seat a sobre de la taula durant les negociacions dels últims dies amb els sindicats. Aquests han intentat sempre que l’empresa descartés aquesta via, tant pel cost propi per a gairebé la meitat de la plantilla directa de Seat com pel possible efecte contagi que podria haver tingut aquest exemple entre les subcontractes. Segons càlculs de les centrals amb representació, els primers dies després de l’incendi de Faurecia (la subcontracta que va bloquejar la cadena de subministraments de Seat) van arribar a quedar-se sense produir uns 70.000 treballadors.