Anar al contingut

A parts iguals

Renault i Fiat Chrysler negocien una fusió per crear el tercer grup automobilístic mundial

Després de reunir-se, Renault anuncia que ha decidit estudiar amb interès "l'oportunitat d'aquesta combinació de negocis"

El govern francès, principal accionista de Renault, donaria suport en principi a la fusió a falta de conèixer més detalls sobre la unió

Àlex Soler

El Grup FCA (Fiat Chrysler Automobiles) ha proposat una fusió amb Renault. Així ho ha confirmat el grup italià, que pretendria crear un dels consorcis més importants del món, solucionar problemes i combatre debilitats. Segons la seva proposta, el grup resultant estaria controlat en un 50% per accionistes del FCA i en un altre 50% per accionistes de Renault i la seva junta directiva estaria formada inicialment per 11 membres, entre els quals destacarien quatre representants de cada part i un representant de Nissan

El Grup FCA justifica aquesta proposta amb la necessitat de "prendre decisions molt importants per aprofitar les oportunitats creades per la transformació de la indústria de l’automòbil. Segons fonts no identificades citades per l’agència Reuters, aquest nou grup estaria presidit per John Elkann, que controla actualment el 29% del FCA, i Jean-Dominique Senard, president de Renault, seria nomenat CEO.

Els motius de la fusió

El consell d’administració de Renault s’ha reunit aquest mateix dilluns per considerar la proposta del Grup FCA, que crearia un consorci amb una gran presència en els mercats més forts del món, amb una oferta que comprendria tots els segments, des del luxe fins al generalista, passant per esportius, SUV i utilitaris. Segons un comunicat del FCA, la fusió permetria a les dues parts estalviar fins a 5.000 milions d’euros anuals i les convertiria en el tercer fabricant mundial de cotxes amb unes vendes anuals de 8,7 milions d’unitats, quedant només darrere del Grup Volkswagen i Toyota.

Segons el Grup FCA, aquesta fusió també beneficiaria Mitsubishi  i Nissan, part de l’Aliança Renault-Nissan-Mitsubishi, que podria mantenir-se activa. En aquest cas, les firmes japoneses podrien estalviar fins a 1.000 milions d’euros a l’any gràcies a ella. L’Aliança és cada any un dels consorcis que més vehicles ven al món.

Després de reunir-se, Renault ha emès un comunicat anunciant que ha decidit "estudiar amb interès l’oportunitat d’aquesta combinació de negocis per reforçar l’empremta industrial del grup i crear valor addicional per a l’Aliança". El grup francès comunicarà en el futur el resultat de les negociacions.

En la proposta, el Grup FCA assegura que el pacte no comportaria el tancament de fàbriques de cap de les parts, però no especifica si es realitzarien acomiadaments o reestructuracions de personal. Segons Associated Press, el govern francès, que té un 15% de Renault, veu amb bons ulls la idea de la fusió amb el consorci italià, tot i que vol que Renault estudiï atentament la proposta, especialment en termes de "desenvolupament industrial i condicions de treball dels empleats". Per la seva part, un diputat de La Lliga ha confirmat a Reuters que el govern italià podria buscar comptar amb una participació en el capital del grup combinat per compensar la presència de l’executiu francès.

Als mercats, la notícia ha caigut bé i ha fet que les accions de Renault, a l’hora de la redacció d’aquest article, se situïn un 13,79% per sobre del tancament de divendres passat a la borsa de París, i les del Grup FCA facin el mateix al parquet de Milà un 10,23%.

Temes: Renault